Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 71 72 [73] 74 75 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899141 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1080 Gepost op: 3 December 2019, 22:04:49 »

Plaatje styreen 1,5 mm als bodem, plaatje lood er op passend tussen de wanden.
Klaar is Klara...en Huub ook  Wink

Ongelooflijk wat er met zo'n wagentje gebeurt zeg..  Shocked
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1081 Gepost op: 4 December 2019, 09:56:42 »

Precies, niet moeilijk, maar geen leuk werk, dus Klara maar eens vragen wanneer ze tijd heeft.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1082 Gepost op: 5 December 2019, 20:43:32 »

Dat ze in Plettenburg niet direct heel enthousiast worden bij het horen van de naam LS Models is geen geheim.
Op Drehscheibe is nu een draadje waar redelijk treffend in beeld wordt gebracht waardoor dat gebrek aan enthousiasme wordt veroorzaakt.
Nou ja, voor pakweg 70-80 euro per rijtuig kun je natuurlijk niet verwachten dat het zo uit de doos fatsoenlijk op de baan kan worden ingezet.  Wink

Voor de Plettenburger rijtuigenwerkplaats in elk geval een zeer herkenbaar draadje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1083 Gepost op: 14 December 2019, 09:06:06 »

Op youtube is Der Silberling al een aantal maanden bezig om de techniek die achter Duitse n-rijtuigen (ook bekend als Silberlingen) schuil gaat, uit te leggen.
Zal vast niet jedermanns Sache sein, maar ik hoor tot de doelgroep en kijk steeds uit naar nieuwe filmpjes.
Gisteren heeft hij twee filmpjes gemaakt, waarbij hij met zijn technische bril het onderstel van een Piko-model van dit wagentype kritisch beoordeelt.
Deel 1
Deel 2
Ook een oude Lima-variant komt nog aan bod.
Kort door de bocht conclusie: hoe meer je weet, hoe minder er blijkt te kloppen van onze duurbetaalde modellen...  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1084 Gepost op: 22 December 2019, 16:53:52 »

De Poolse gemeenschap in Plettenburg was wat ontstemd dat ze nog niet zonder overstappen op familiebezoek in hun geboorteland konden. Weliswaar rijdt er dagelijks een trein door Plettenburg die ook Polen aandoet, maar daarvan komt alleen het SZD-rijtuig verder dan Berlijn. En dat rijtuig is natuurlijk ontoegankelijk voor de Pool.
Des te frustrerender voor hen dat Oost-Duitsers en zelfs Denen wel zo'n overstapvrije verbinding hebben.
Maar ze kunnen blij zijn, na lang onderhandelen met de PKP en DR, kunnen de Schimanski's, Jaruzelski's en Woytyla's zittend*** in de eerste of tweede klas op reis om nog net bij het kerstdiner in het thuisland aan te schuiven.


En uiteraard is het rijtuig direct gespot door een paar hobbyisten.

groet, Huub

*** Eigenlijk was het de bedoeling dat er een ligrijtuig zou komen. Die was ook besteld, maar in zijn wijsheid heeft Piko niet alleen besloten het zitrijtuig eerst uit te brengen, maar dat ook nog eens onder het bestelnummer van het ligrijtuig.  Undecided
Hoewel ik nog even overwogen heb het rijtuig retour te sturen, toch voor gekozen het te houden. Ik meen me te herinneren dat die 1e/2e klassers ook naar Nederland kwamen. Zo niet, dan is er nog geen man overboord. Omdat Plettenburg eigenlijk helemaal niet op de route van de Hoek-Warzawa-Expres ligt, kan ik me de vrijheid van een imaginaire dagverbinding permitteren. De DR-rijtuigen zijn trouwens ook al van een ander type dan richting Hoek reed.
Maar het is wel irritant dat Piko dit soort geintjes nu ook al uithaalt. Kortom, ook van dat merk geen voorbestellingen meer.


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1085 Gepost op: 1 Januari 2020, 19:34:22 »

In Plettenburg is er een algeheel vuurwerkverbod dat ook al sinds jaar en dag binnen een straal van pakweg 10 meter netjes wordt nageleefd.
Toch zijn er wel plekken waar je het vuurwerk kunt zien, dus de wensen voor een gezond nieuwjaar kunnen vergezeld worden van de obligate vuurpijlen, al konden we van deze helderheid afgelopen nacht alleen maar dromen.


Wat dit jaar Plettenburg brengen zal, is zoals ieder jaar grotendeels onbekend.
Hoogstwaarschijnlijk zal er nog wel een nieuw Arduino-projectje het levenslicht zien. de ideeën daarvoor zijn ver gevorderd en ook de benodigde hardware is aanwezig om in elk geval een proefopzetje te maken.

Verder zal de baan vast wel verder aangekleed worden. Maar het wat, hoe en wanneer is altijd een organisch proces. In gewoon Plettenburgs, als ik zin heb, kan het snel gaan, maar er kunnen ook zo bouwpauzes van maanden zijn.

Het heeft hier trouwens uitgebreid gereden op zowel oud- als nieuwjaarsdag en dat zonder noemenswaardige storingen. Gisteren zelfs geen demonstratie-effect, terwijl er toch "vreemd volk" was, dat mag ook wel eens in de krant.
Over dat vreemd volk, ik merk dat met de vordering van de baan, bezoekers steeds langer geïnteresseerd blijven. Nu al een paar keer meegemaakt dat ik het rijden eerder zat was dan de bezoeker, terwijl die vaak geen (model)treinliefhebber is.  Grin
Sowieso wel leuk dergelijke bezoekers te hebben; oud of jong, ze kijken op een heel andere manier naar zo'n baan dan de gemiddelde burgemeester van een modelspoorgemeente. En zijn daardoor onbewust heel inspirerend om verder te bouwen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1086 Gepost op: 10 Januari 2020, 21:10:54 »

In het oude doos draadje stipte ik mijn zorgen over het aandrijfsconcept van de nieuwe sik aan. Voor wie het allemaal niet heeft gevolgd, Roco heeft de aandrijving op 1 as gezet, die as van antislipbanden voorzien voor de benodigde trekkracht en past een stroombuffer toe om de verminderde stroomafname te compenseren, want effectief heb je nog maar stroomafname op twee wielen.
Nu zal die sik niet in Plettenburg komen, ik heb al een heel oude groene en een iets nieuwere geel/grijze en dat vind ik wel genoeg. Maar hetzelfde concept zit ook in de nieuwe Köf van Roco en die zou ik wel leuk vinden.
Sander antwoordde:
Maak je over de stroomafname van de Sik maar geen zorgen. Dat ding heeft een buffer van zeker 5 sec.


Maar ik maak me er dus wel zorgen om, want een stroombuffer is eigenlijk niets meer dan een elektronisch vliegwiel. De uitloop wordt sterk verbeterd, waardoor tijdens het rijden stroomonderbrekingen geen roet meer in het eten gooien. Maar een loc moet ook wel eens stoppen en dan moet het signaal om weer te gaan rijden van diezelfde rails komen. En er zijn altijd wel plekjes op de baan, waar geen spanning op de rails staat, dus ook geen dcc-signaal. Denk aan vuiligheid, maar bijvoorbeeld ook puntstukken die niet gepolariseerd zijn. Wat gebeurt er met de sik of Köf als die met zijn stroomafnemende wielen precies op zo'n punt stil komt te staan? Tot nu toe heb ik alleen maar filmpjes gezien van locs die al rijden en dan een enorme afstand over papier afleggen, maar geen enkel filmpje waar iemand even zo'n locje op zo'n stukje papier op de baan zet en laat zien wat er dan gebeurt. Ik vrees namelijk niks.   Undecided

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1087 Gepost op: 10 Januari 2020, 22:02:17 »

Wat gebeurt er met de sik of Köf als die met zijn stroomafnemende wielen precies op zo'n punt stil komt te staan?



Volgens mij is het idee dat het locje daar dan overheen schiet, vevolgens weer spanning krijgt én het DCC-signaal weer oppikt en dus reageert op de meest recente opdracht. In theorie zou het locje natuurlijk na die vijf seconden exact op het volgende vieze stukje rails kunnen stranden. Dat bedoel je? Tja, dan gaat het vast om een erg vervuilde baan. Ik denk dat die buffer normaliter genoeg is om weer een stukje rails te bereiken dat schoon is en zowel spanning als DCC-signaal geeft. Volgens mij is het zo dat telkens als het locje weer spanning oppikt de buffer opnieuw 'bijgetankt' wordt. En dus begint die 5 seconden telkens weer opnieuw. Jouw voorbeeld kan dan volgens mij alleen maar voorkomen bij iemand die zo'n ontzettend vuile baan heeft dat het locje het equivalent in afstand van 5 seconden rijden op vuile rails blijft. Dan heb je het toch al gauw over halve meter of zo? Wie een halve meter achtereen compleet vervuilde rails heeft, kan beter een andere hobby gaan zoeken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #1088 Gepost op: 10 Januari 2020, 22:19:31 »

 Grin Grin Grin
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1089 Gepost op: 10 Januari 2020, 22:43:48 »

Gert maakt er een beetje een karikatuur van, maar wat hij beschrijft is dus wat ik het vliegwiel-effect noem. Dat werkt goed bij stroombuffers, bij drie locs ervaring daarmee. Een daarvan is de recent aangeschafte Klv. Extreem korte as afstand, met rijden geen probleem, maar die komt vanuit stilstand echt niet meer op gang als hij op een stroomloos puntstuk staat.
En dat is wat ik bedoel. Naar de decoder is al de opdracht snelheid = 0 gestuurd. Die opdracht wordt nog opgepikt door de decoder, maar dan komt de stroomafnemende as op dat puntstuk. Wat gebeurt er dan? Wacht de loc met de opdracht uitvoeren tot er weer een signaal wordt opgepikt? En als de opdracht al was uitgevoerd door de decoder, wat dan? Gaat de decoder dan uit zichzelf weer naar een hogere rijstap om vervolgens voor een tweede keer terug naar stap 0 te gaan? Het zou kunnen hoor, maar het enige wat ik in de filmpjes zie is de situatie dat de loc gewoon door moet blijven rijden. En ik vind 200-250 euro net iets teveel geld om het maar erop te wagen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1090 Gepost op: 10 Januari 2020, 22:44:07 »

Tja.....ik heb dit probleem natuurlijk niet als drierailer met fenomenale rijeigenschappen....

Maar bij het inferieure 2 rail* heeft Huub wel een punt.
Totaal geen ASB's lijkt mij logischer en betrouwbaarder en qua trekkracht moet je sowieso niks verwachten van een Sik lijkt mij. Wie zal daar tig wagens achter hangen?
Om 2 à 3 wagens te verplaatsen heb je geen ASB's nodig lijkt me.

Ik deel Huubs wantrouwen of dit wel zo'n goede aandrijvingsconfiguratie voor de nieuwe generatie 2 assers van Roco is.
Men zal dit weloverwogen besloten hebben neem ik aan, maar zonder die ovewegingen te kennen blijft het m.i. een risicovolle aandrijving.

*  Wink
« Laatste verandering: 10 Januari 2020, 22:46:12 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1091 Gepost op: 10 Januari 2020, 22:54:24 »

Ik denk dat de overweging is dat het daarmee makkelijker wordt een sleper onder de loc te plakken zodat de gebruikers van het superieure 3 rail ook met echte locs kunnen rijden.  Grin
En bij een enkele aandrijfas sluit ik niet uit dat de ASB's gewoon nodig zijn om de loc van zijn plaats te krijgen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1092 Gepost op: 10 Januari 2020, 23:39:05 »

Hoezo 'is al de opdracht snelheid = 0' naar de decoder gestuurd? Wie doet dan dan? Jij? En zo ja, waarom?
Tenzij je aan het experimenteren bent, ga je de loc toch niet precies vooir dat puntstuk de opdracht geven stil te gaan staan? Of bedoel je dat de centrale dat uit zichzelf zou doen? Zo ja, waarom zou die dat dan doen?

Even voor helderheid in de discussie: je bent het toch met me eens dat de stroombuffer continu wordt bijgeladen en er dus altijd 5 seconden spanning beschikbaar is?

Mvg,
Gert 
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1093 Gepost op: 11 Januari 2020, 09:34:21 »

Het zal niet altijd de volle capaciteit zijn, want het laden duurt vrij lang en door de beperkte stroomafname wordt er ook steeds weer ontladen.
Voor gewoon rijden, zal het wel voldoende zijn.
Maar dat is niet relevant voor de situatie die ik schets. Al heeft de loc een stroombuffer van een minuut, je hebt er alleen wat aan bij een rijdende loc, niet bij een stilstaande.
Om een loc stil te zetten, moet je de snelheidsopdracht 0 versturen. Kan zijn dat ik dat direct doe, kan zijn dat ik dat indirect via koploper doe en het kan zijn dat koploper dat zelf doet. Ligt eraan hoe ik aan het rijden ben. Als dat vlak voor een puntstuk is, dan is dat zo. Waarom zou dat niet gebeuren? Zeker met rangeren kan het op de gekste plekken nodig zijn om stil te staan. En al zou het voor het experimenteren zijn, een loc moet daar gewoon mee om kunnen gaan.
In plaats van "stroomloos puntstuk" kun je overigens ook "vuil plekje" lezen. En die komen op elke baan voor en dan staat er meestal geen bordje voor de herkenbaarheid bij.  Wink
Maar met een theoretische discussie komen we niet veel verder, wat doet de loc nu echt?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1094 Gepost op: 11 Januari 2020, 11:22:50 »

Dan denk ik dat kijken hoe het in de praktijk werkt het beste is. De vertegenwoordiger is bezig met een rondje langs de modelspoorwinkels. Onlangs heeft hij het locje al bij Huider gedemonstreerd. Misschien een idee om in de gaten te houden waar hij de komende tijd langs gaat? Het zou kunnen dat Roco vertegenwoordigd is op de Modelspoordagen in Rijswijk. In dat geval zou je vandaag of morgen kunnen gaan kijken hoe het werkt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 71 72 [73] 74 75 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: