Ik ben ook nog wat verder gegaan met het rangeerconcept.
In excel heb ik een lijst gemaakt met 216 mogelijke scenario's.
Waarom 216? Dat is de uitkomst van 6
3. De buurtgoederentrein rijdt namelijk op maandag t/m zaterdag (6 dagen) en ik gooi twee keer met een dobbelsteen om een scenario te kiezen.
In de lijst geef je aan wat je wilt vervoeren en waar op de Plettenburger goederensporen de wagen naartoe moet.
Ik heb nu de vaste dienstregeling erin staan en alleen bij scenario 21 wat aanvullingen daarop gedaan, maar je kunt dus tot 216 verschillende combinaties gaan.
Er is ook een tabel waar je per lading en per bestemming kunt aangeven wat voor wagens er gebruikt mogen worden.
Deze lijst kun je zo lang maken als je wilt. Ik heb nu bijvoorbeeld onderscheid tussen pallets en pallets UK. De eerste gaan in een gewone schuifwandwagen, de tweede zijn bestemd voor het eiland en moeten dus in een veerbootwagen.
Bij lading die op open wagens wordt vervoerd, is het ook nog van belang of het spul gebracht of gehaald wordt. De wagen die de shovel (b)rengt is op de heenweg beladen, maar op de terugweg leeg. De wagen die de shovel (h)aalt is juist op de heenweg leeg.
En uiteindelijk worden er dan 36 kaartjes samengesteld waar je precies kunt zien hoe je je trein moet samenstellen, inclusief de volgorde van de wagens.
Stel je gooit bij zowel de 1e als 2e worp met de dobbelsteen een 1, is dit kaartje van toepassing:
Je kijkt bij de weekdag waarmee je bezig bent voor de samenstelling van die dag.
Die weekdag gaat bijgehouden worden in koploper. In principe iedere nieuwe sessie 1 dag verder, maar wel de mogelijkheid om tussendoor een zondag in te plannen. Handig voor als je geen tijd of zin hebt in een rangeersessie.
Als je de eerste worp een 2 gooit en de tweede een 1, wordt dit de kaart:
De aanpassingen die in het scenario-overzicht waren aangebracht, zijn hier netjes in verwerkt.
Nu nog kijken of het ook in de praktijk werkt zoals bedacht.
groet, Huub