Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 79 80 [81] 82 83 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 909461 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16778


301 *


« Antwoord #1200 Gepost op: 25 Februari 2020, 17:51:13 »

Mooi man. Ziet er echt goed uit!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1201 Gepost op: 25 Februari 2020, 18:25:09 »

Wel erg nieuw...zowel hek als lok....  Grin  Wink

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1202 Gepost op: 25 Februari 2020, 18:52:00 »

Ja maar..., het hek is ook net nieuw...  Undecided
Dus nog even geduld.  Wink
En die loc.... Tja, het Plettenburger werkplaatspersoneel verdoet zijn tijd niet bij een viskraam, dan blijft er genoeg tijd over om het materieel te poetsen.  Tongue
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #1203 Gepost op: 25 Februari 2020, 20:47:37 »

Realistische foto heb je daar geschoten. Duim omhoog
Vindt dat nostalgische pand ook goed in de verf zitten. Shocked
Heeeeeeeel mooi gemaakt hekwerk. geweldig.  Kiss
Mijn complimenten.
Gelogd

niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1204 Gepost op: 26 Februari 2020, 12:18:22 »

Mooi gemaakt!  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1205 Gepost op: 28 Februari 2020, 21:14:31 »

Na de beslissing om een laad- en losweg aan te leggen heb ik bedacht om ook nog een wissel toe te voegen. De laad- en losweg krijgt dan twee sporen i.p.v. een, geeft wat meer rangeermogelijkheden.
Ook dit wissel komt niet in koploper, het wordt zelfs een wissel met echte handbediening.
Het wissel dat ik nodig heb, is inmiddels besteld, maar omdat ik de globale afmetingen wel bij een soortgelijk exemplaar kon opmeten, heb ik wel een groot deel van de aandrijving alvast gemaakt. Her en der wat ideeën van internet geplukt en er zal vast wel iemand zijn die het al precies op deze manier heeft gemaakt. Maar met een breinaald, hoekprofiel, schakelaar, kroonsteentjes en wat draad heb je een simpele en goedkope manier om je wissels om te zetten. Alleen niet automatisch.  Smiley

Ingeduwd de ene stand...


...en uitgetrokken de andere stand.


Aan de nog nutteloze kroonsteen komt de steldraad voor het wissel.

Het is weer eens wat anders, eerst de aandrijving en dan pas het wissel leggen.

groet, Huub
« Laatste verandering: 28 Februari 2020, 21:16:11 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1206 Gepost op: 29 Februari 2020, 10:25:51 »

Hoe wordt er beveiligd tegen vandalistische breinaaldtrekkers?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1207 Gepost op: 29 Februari 2020, 10:32:00 »

Niet, dit is onbeveiligd gebied met handwissels. Iedere vandaal kan het dus omleggen. Grin
Maar je ziet rechts nog de servo zitten die het stopontspoorblok aandrijft, dat weer het hoofdspoor beveiligt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1208 Gepost op: 1 Maart 2020, 15:31:13 »

Het werk aan de spooraansluitingen is natuurlijk niet voor niets. Het is de bedoeling dat daar serieus gebruik van gaat worden gemaakt.
Gebruikt werden ze tot nu toe wel, maar daar zat weinig structuur achter. Van begin af aan is het echter de bedoeling om met iets van een dienstregeling voor de buurtgoederentrein te gaan werken.
Daarvoor o.a. bij de Fremo gekeken met hun wagenkaarten en zo. Ziet er interessant uit, maar ik snap het niet. Blijkbaar mis ik ergens iets, maar of ik nu de Nederlandse, Duitse of Engelse uitleg lees, ik begrijp niet wat ze doen.
Kortom, zelf maar weer het wiel uitvinden op basis van wat ik wel begrijp.

Eerst maar eens op een rijtje gezet welke aansluitingen er zijn/komen (zoals altijd, onder voorbehoud):
1. De fabriek. Ooit bedoeld als deel van de sojafabriek, bleek er toch een wat lucratievere business te bestaan: autovelgen. Aanvoer van staal per trein, afvoer van de kant en klare velgen. Hier kan totaal 52 cm aan wagen worden behandeld. Het meeste wordt de fabriek ingereden, maar gewone gesloten wagen worden voor de ingang (maar achter het hek) geladen.
2. De silo. In de omgeving wordt goed geboerd en aangezien we midden in de oogsttijd zitten, is er een enorme afvoer van granen. Omgekeerd komen de boeren hier hun kunstmest halen. Er kan maar één wagen gelijktijdig worden geladen of gelost, maar er is wel wat ruimte om nog twee wagens op te stellen.
3. De laad- en losweg. Nog volop in bouw, maar hier komen waarschijnlijk vier opstelplekken: twee aan de verhoogde kop- en zijlading, een gewoon aan een niet verhoogde losweg en een in bestraat spoor. De laatste is bedoeld om wagens op de Culemeyer-Strassenroller te plaatsen.
4. De tankplaats bij het depot moet regelmatig van verse diesel worden voorzien.

Vervolgens een tabel gemaakt met wat er vervoerd wordt en wanneer. Begonnen met de vaste vervoeren.



Een wagen wordt altijd de ene dag gebracht en de andere dag weer opgehaald, klanten moeten tenslotte wel de tijd hebben de wagens te laden of te lossen. Uitzondering is de tankplaats, daar moet de wagen weer weggehaald worden zodra die leeg is en zal in principe dus weer dezelfde dag retour gaan (als dat realistisch is qua tijd, geen idee hoe lang het duurt om een tankwagen te legen).
In het weekend is de fabriek dicht. Op zondag is er helemaal geen buurtgoederentrein. Dat zit er bewust in, omdat ik wat vage plannen heb om ook in koploper iets met de dagen van de week te gaan doen. Door dan de zondag te kiezen, kun je volledig automatisch rijden zonder je te hoeven bekommeren om een buurtgoederentrein.

Voor de laad- en losweg weet ik nog geen vast vervoer. Komt misschien nog, maar kan ook dat ik dit volledig in de scenario's ga verwerken.
Ik was pas bij iemand en die had een heel stel van die scenario's bedacht voor zijn baan die hij vervolgens met dobbelstenen koos.
In mijn geval bevatten die scenario's dan alles wat niet vast wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld een extra graanwagen voor de silo vanwege extra veel aanbod. Of de lokale aannemer die zijn nieuwe shovel op een platte wagen krijgt aangeleverd.
Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken dat i.v.m. het uitbuiken na het personeelsfeest, de maandagse bediening van de fabriek wordt overgeslagen.

Alles kan, zolang de buurtgoederentrein maar niet langer is dan 100 cm, zeg 5 tot 6 wagens. Mocht er toch een keer meer capaciteit nodig zijn, moet er een tweede trein rijden.
Komende tijd maar eens verder stoeien hiermee. O.a. testen of Plettenburg genoeg ruimte heeft om dit veilig af te wikkelen.
Wordt vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1209 Gepost op: 1 Maart 2020, 16:34:45 »

Interessant en ook tamelijk ingewikkeld lijkt me.
We gaan het hier vast zien  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1210 Gepost op: 1 Maart 2020, 17:16:41 »

Over Fremo gesproken, uitgerekend in Denemarken maken die het wel extra spannend, een spoorveer in de opstelling. Zoals bij Fremo gebruikelijk, niet voor Jan met de korte achternaam, maar echt om treinen over te zetten.  Grin

Wat plaatjes van het schip, lijkt geïnspireerd op een elektrische rolstoel.

En een filmpje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #1211 Gepost op: 1 Maart 2020, 17:55:03 »

Vorige week op de beurs in Houten stond ook een Deense spoorpont.
Hoe die modelgroep heet weet ik niet maar er zijn filmpjes van
bijvoorbeeld @railhobby.nl zeer mooi gemaakt.
Gelogd

hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1212 Gepost op: 1 Maart 2020, 18:28:02 »

Ja, die heb ik gezien. Maar daar kon het schip niet bewegen. Wel mooi gemaakt overigens.
Die Fremo-gasten hebben gewoon een veertraject in hun baan, trein rijdt ergens de boot op, de boot vaart/rijdt naar een andere plek in de hal en daar rijdt de trein weer van de boot af. Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gezien, maar daar werd de boot aan een touwtje heen en weer getrokken.

Tussen al het denkwerk voor het goederenverkeer door, ook nog wat met de begrasser bezig geweest.
Hoewel geen topfoto, laat het wel aardig diverse stadia zien.

Rechtsachter het meertje de basis, geverfd met wat turf gestrooid. Voor het meertje de eerste laag vezels en helemaal vooraan, tegen de weg aan, het resultaat na nog twee vezelstrooibeurten. Ook dit is nog niet helemaal klaar, maar wel een eind op weg.
Gebruikte kleuren en mengsels heb ik uit dit filmpje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1213 Gepost op: 1 Maart 2020, 21:47:46 »

Goed filmpje! En goed gras ook. Ik heb ooit bij Martin Welberg een workshop gevolgd en die methode lijkt heel erg op deze. Ik was laatst ook aan het grassen. Ik zoek nog een goede kwast.  Die ik nu gebruikt maakt niet echt druppeltjes, maar meer vlekken, maar ik wil meer druppeltjes zoals in het filmpje zodat je meer polletjes krijgt.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1214 Gepost op: 1 Maart 2020, 22:14:06 »

Ik moet nog aan dat hoofdstuk beginnen en heb nul ervering, maar het gras in het filmpje is wel groener dan jouw gras Huub.
Beeld je nu eind-van-de-zomer dorheid uit of is dit een kwestie van slecht licht i.c.m. een telefoonfoto?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 79 80 [81] 82 83 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: