Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 94 95 [96] 97 98 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 898989 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1425 Gepost op: 3 Juli 2020, 12:48:18 »

Werk je met een kwast of met een airbrush? Met de airbrush zou je wel een egaal resultaat verwachten, met de kwast doorgaans de eerste keer niet. Ik prime het model meestal voordat ik verf. Dat heb ik de laatste keer (watertoren) niet gedaan omdat ik ergens las dat dat niet hoefde met enamel, en dat ging iets minder egaal met witte enamel uit een spuitbus. Het oppervlak was waarschijnlijk toch wat vettig oid.

Met resin wordt hier doorgaans epoxide-resin bedoeld. Epoxide-resin is in principe een verzamelnaam voor een heleboel verschillende kunststoffen die qua chemische structuur op elkaar lijken. Toch wordt voor het maken van modellen zoals wij die kennen doorgaans één specifieke variant gebruikt, maar ik weet niet welke dat precies is.
Verouderen kan beslist, zeker als een model onbehandeld (zonder verf) aan UV-straling wordt blootgesteld. Uiteindelijk zie je dat ook aan de structuur van het oppervlak: dat wordt korreligDat kan door het in de zon te zetten, maar, in mindere mate, ook door gewoon daglicht of zelfs kunstlicht. Zodra het model beschermd wordt door verf zal dat proces worden gestopt of tenminste flink worden afgeremd.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1426 Gepost op: 3 Juli 2020, 13:06:48 »

Dit is met de kwast. Ik heb geen mogelijkheid om buiten te spuiten (het waait er altijd) en binnen spuit ik alleen watergedragen verven ivm de dampen. Ik heb dan wel een spuitcabine, maar toch.

Ik vermoed dat de ouderdom eraan bijdraagt dat het spul wat minder flexibel wordt, net als bij ons dus.  Grin

« Laatste verandering: 3 Juli 2020, 16:27:06 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1427 Gepost op: 3 Juli 2020, 18:00:47 »

Wij worden ook korrelig inderdaad Wink
Of was het nou korzelig?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1428 Gepost op: 4 Juli 2020, 18:31:05 »

Wat verfbeurten verder.



Ik heb wel spijt dat ik de instructies heb opgevolgd om eerst bijna alles in elkaar te zetten en dan pas te gaan schilderen. Zal vast wel over nagedacht zijn, maar het maakt dat schilderen er niet makkelijker op.
Geduldklusje dus, meer dan ik had verwacht, maar ik kom er uiteindelijk wel. Denk ik...  Grin

Ik ben wel blij dat we tegenwoordig de Vallejo's e.d. hebben, die enamel-verven zijn niet zo mijn ding.
Iemand ervaring met Vallejo op resin? Niet voor dit schip, want hier ga ik met enamel's verder. Maar er liggen nog wat resin bouwpakketjes te wachten.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1429 Gepost op: 4 Juli 2020, 22:07:41 »

Geen ervaring met Vallejo of acryl, maar primen moet dan zeker.

Ik vind het er niet gek uitzien trouwens, dat lijkt gewoon goed te gaan toch?
Dat eerst in elkaar zetten zal bedoeld zijn om te voorkomen dat je lijmt op verf.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1430 Gepost op: 5 Juli 2020, 11:06:57 »

Het lukt allemaal wel, maar ik vind watergedragen verven wat prettiger in het gebruik.
Voordeel van revell/humbrol: het bezoek dat ik net had rook direct dat ik aan het hobbyen was.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1431 Gepost op: 5 Juli 2020, 11:15:42 »

Ik vind dat Revell en Humbrol maar een paar verfkleuren hebben die echt fijn werken. Daarom probeer ik zoveel mogelijk Model Master verven van Testors te gebruiken. Dat werkt erg fijn. Het is in Nederland niet heel goed verkrijgbaar, maar met wat moeite wel te doen. Ik heb een zaakje in Eemnes gevonden dat vrij goed gesorteerd is.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1432 Gepost op: 5 Juli 2020, 12:28:14 »

Wel apart hoe verschillend we hier over denken  Grin
Valejo kan bijvoorbeeld niks mee....geel en grijs gekocht om destijds de 1217 (ex 1212) te spuiten.
Werd een knoeiboel...
Maar met Humbrol en Revell kan ik lezen en schrijven, al moet ik wel zeggen dat ik recentelijk 2 potjes heb gehad waar de inhoud anders lijkt te zijn (lees slecht). Het spul wil dan gewoon noet hechten aan de ondergrond...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1433 Gepost op: 5 Juli 2020, 12:43:49 »

Misschien dat dan toch de samenstelling is veranderd. Want in mijn herinnering dekte humbrol/revell vroeger veel beter.
Maar zoals gezegd, het gaat wel lukken, duurt alleen wat langer en kost meer moeite dan verwacht.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1434 Gepost op: 5 Juli 2020, 13:16:21 »

De meeste merken bestaan al een tijdje, dus zullen ze voor veel klanten toch wat goed doen. Van H en R vind ik vooral de grijzen en blauwen fijn werken; met name bruintinten worden vaak vettig en drogen dan slecht. Het heeft denk ik ook met de technieken te maken. Jakop zal met zijn spuitwerk wellicht andere eigenschappen waarderen dan ik met mijn met terpentine verdunde kwastwerk.
Voor spuitwerk wordt Model Master trouwens bij met name Amerikaanse modelbouwers ook gewaardeerd, zie de bouwverslagen op YT. Ik kijk daar weleens naar bouwfilmpjes om de kunst af te kijken. Wellicht speelt mee dat doordat Testors een Amerikaanse fabrikant is.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1435 Gepost op: 5 Juli 2020, 17:18:59 »

Qua spuitwerk is de voorkeur zeker H en R, maar ik kwast het ook een hoop en roer altijd de potjes goed tot ze een egale kleur hebben. Terpentine voeg ik alleen toe als de inhoud te dik wordt.
Als het potje egaal is laat ik het roerstokje druppelen in een klein bakje en daar schilder ik mee.
Is het op, eerst weer roeren en een paar druppen weer in het bakje etc.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1436 Gepost op: 5 Juli 2020, 17:40:55 »

Je hebt er geen last van dat de verf dan glanzend opdroogt? Dat is namelijk de reden waarom Artitec adviseert om juist niet door te roeren.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1437 Gepost op: 5 Juli 2020, 17:57:58 »

Nee, matte verf droogt dan mat op  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1438 Gepost op: 5 Juli 2020, 19:53:45 »

Juist als je niet goed homogeniseert krijg je vettige vlekken die niet of glanzend opdrogen toch?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1439 Gepost op: 5 Juli 2020, 20:02:13 »

De letterlijke tekst uit de Artitec-handleiding:
De fabrikanten van deze verven adviseren u alvorens te beginnen het busje verf goed om te roeren. Wij raden u aan dat niet te doen maar als volgt te werk te gaan: haal met een stokje een klodder verf onder uit het busje en smeer dit op een multiplex plankje. Probeer zo min mogelijk olie -die meestal duidelijk zichtbaar bovenop de verf zit- te vermengen met de dikke, eigenlijke verf. Deze olie is meestal verantwoordelijk voor het glanzend worden van matte verven. Verdun nu de dikke verfklodder door met een penseel terpentine toe te voegen. Met dezelfde penseel mengt u vervolgens de verf totdat de verf smeuïg is.

Ik heb te weinig ervaring met dit soort verf om er iets zinnigs over te zeggen. Dus op de Artitec-manier geprobeerd, maar had dus het probleem dat ik de verf en terpentine niet lekker gemengd kreeg. Nog steeds niet trouwens.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 94 95 [96] 97 98 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: