Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 103 104 [105] 106 107 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899018 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1560 Gepost op: 13 Augustus 2020, 18:43:04 »

Ik denk dat de wissels in dat filmpje geen gepolariseerd puntstuk hebben.  Grin
Bij mij is dat wel, dus zover doorrijden bij niet goed liggend wissel gaat niet lukken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1561 Gepost op: 15 Augustus 2020, 15:06:40 »

Ik heb nog wat verder geëxperimenteerd met de overwegboom. Wat bijbuigen van steldraden, een drupje olie. Ik heb het nu redelijk als doorgaande beweging, maar net niet helemaal vloeiend. Ik verdenk daar een beetje de eigenschappen van een servo van, voor mooi moet die eigenlijk te langzaam bewegen. Ik zie bij het stopontspoorblok en het hek hetzelfde fenomeen, maar daar valt het nauwelijks op. Bij die lange overwegbomen zie ik het wel. Nu zal het in de praktijk wel meevallen als het gewoon een "bijzaak" tijdens het rijden, maar zo makkelijk geef ik me ook weer niet gewonnen.
Ik kan de aandrijving proberen waar Daan op wees, maar dit is een ander merk overweg. Dus geen garantie dat het met Weinert ook werkt.
Ik zie ook her en der op internet stappenmotors langskomen. Heeft iemand daar ervaring mee? En dan vooral in vergelijking met servo's.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1562 Gepost op: 15 Augustus 2020, 18:37:18 »

Ervaring niet, maar wel eens gehoord dat men stappenmotoren met arduino aanstuurde en via Google kwam ik hier terecht.
Misschien heb je er wat aan
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1563 Gepost op: 16 Augustus 2020, 14:13:00 »

Voor een vloeiendere beweging zou je het ook nog in de overbrenging kunnen zoeken, dus grote uitslag servo omzetten in kleinere beweging voor de overweg. Dan zou het schokkerige door de lagere snelheid gecompenseerd kunnen worden.
Met een stappenmotor exact dezelfde uidaging: vloeiende beweging vraagt om veel stappen en dus ook weer een overbrenging/reductie.

Die constructie van RST maakt gebruik van een draadverbinding en een veertje; de servo beweegt de grote hefboom en eindigt in een kleinere beweging van de draad. Dat zou dus ook rechtstreeks op de arm van de slagboom kunnen, maar dan moet je nog steeds die hefboom-aandrijving maken.
Zelf nog geen ervaring mee, staat al wel járen op de planning (net als zoveel andere ideeën).
En het zou ook altijd nog het type servo kunnen zijn en/of de Arduino library etc. etc.  Uitdagingen genoeg  Duim omhoog
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1564 Gepost op: 16 Augustus 2020, 14:34:11 »

Het rare is dat de servo al jaren als "slagboom" (rietje op het de servoboom) functioneerde en dat eigenlijk schokvrij deed.
Dat doet vermoeden dat er toch iets van stroefheid in de aandrijving zit, waar de servo niet mee om kan gaan.
De vraag inderdaad of een stappenmotor dat wel kan. Plus dat je daar weer iets moet bedenken om het uitgangspunt te bepalen, daar heb je bij een servo weer geen last van.
Ik denk dat ik toch eens dat hefboom principe ga proberen, in een later stadium eventueel een stappenmotor.

En dan is het nu tijd voor een reclameblok.
Op Drehscheibe heb ik het eerste deel geplaatst van mijn bezoek aan de werkplaatsen in Kassel en Nürnberg in 1986. Worden in totaal vermoedelijk vier delen.
De raadplater zal er wel iets van herkennen.
Dus voor de liefhebber: >klik<

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1565 Gepost op: 16 Augustus 2020, 17:28:56 »

Erg leuke serie, bijzondere plaatjes  Duim omhoog
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1566 Gepost op: 17 Augustus 2020, 12:11:19 »

Dank je, Gerard.
Ik wordt wel weer geconfronteerd met wat ik allemaal niet heb gefotografeerd, deels overigens uit onwetendheid.

Inmiddels is deel 2 er ook.
Kijk dan direct even twee berichtjes na mij, Achristo's Foto-Historama. Dit is het laatste deel van een heerlijke serie over het gebruik van een wagondraaischijf. De links naar de andere delen staan in dat bericht.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1567 Gepost op: 17 Augustus 2020, 19:52:10 »

Mooie foto's van de aandrijflijn V60 Huub  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1568 Gepost op: 18 Augustus 2020, 16:06:29 »

Nog wat aangepast bij de spoorboom, waardoor de servo nu een wat grotere slag moet maken.

Vooral het openen gaat nu een stuk beter, al moet het nog beter kunnen.
Bij het sluiten zie je lichte haperingen, soms zijn dat zware haperingen. Dus daar lijkt toch nog wat te veel weerstand in de boom te zitten.

Nou ja, oordeel zelf: https://youtu.be/vb5iEaBGWAs
 
Die weerstand moet ik nog eens goed bekijken, waar dat dan zit. En verder zal het er toch wel van gaan komen dat ik het principe van RST deels ga toepassen (zie link bij reactie van Daan), dus met een hefboom, maar dan niet met de draad, want dat werkt niet bij de Weinert-bomen.
Maar eens rustig voor gaan zitten, hoe dat dan te doen.

Vooruitblikkend op de toekomst, wanneer deze boom naar tevredenheid werkt, moet ik ook met de tweede boom aan de slag. Maar die zit wel op een veel lastiger punt, zal ook nog wat zaagwerk in de baan vragen.

Maar ik kan die natuurlijk ook net als bij het grote voorbeeld weglatenGrin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1569 Gepost op: 18 Augustus 2020, 17:02:48 »

Vermoedelijk klimmen er dan weer lieden in de Utrechtse pen...  Grin

Ik vind nu toch alleszins acceptabel bewegen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1570 Gepost op: 19 Augustus 2020, 07:25:18 »

't Lijkt me zo prima te bewegen.
Als je dan toch die 2e boom weglaat, dan kun je die inzetten zoals op dit filmpje (hier te vinden in het wild)
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1571 Gepost op: 19 Augustus 2020, 15:19:18 »

Misschien kan ik die 2e boom wel aan ze verkopen, want het is de bedoeling dat daar weer treinen gaan rijden.  Grin

Over dat bewegen, vaak ziet iets er in het echt beter uit dan op foto/film, hier is dat omgekeerd.
Er moet in elk geval nog iets aan verbeterd worden, zeker het sluiten gaat te onregelmatig. Omdat ik geen fijnmechanische achtergrond heb, probeer ik allerhande zelfgebouwde mechanismen natuurlijk wel zolang mogelijk te vermijden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1572 Gepost op: 21 Augustus 2020, 19:42:56 »

Ik heb inmiddels de belangrijkste oorzaak van de haperingen bij het sluiten van de bomen gevonden.
Er zat teveel speling in de overbrenging van servo naar het scharniertje. Bij het openen wordt dat deel op trek belast, dat gaat redelijk goed.
Maar bij het sluiten gaan de drukkrachten hun eigen weg, soms met bomen in vrij val tot gevolg.
De boel daar allemaal wat strakker gezet en ik vind het voor dit moment wel acceptabel.

Voor de andere boom ga ik nog wat andere opties bedenken en testen. Als daar een goede oplossing uit komt, kan ik die later ook nog op deze boom toepassen. Nu eerst aan deze kant de boel afwerken: steun voor de slagboom, andreaskruisen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1573 Gepost op: 23 Augustus 2020, 15:34:24 »

Aus der Reihe "DB Ausbesserungswerke" staan inmiddels ook deel 3 en deel 4 online, beide handelend over Nürnberg.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1574 Gepost op: 23 Augustus 2020, 20:14:33 »

Mooie series weer Huub.  Duim omhoog
Zit een hoop tijd in. Leuk om te lezen en bekijken.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 103 104 [105] 106 107 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: