Wordt weer eens tijd voor een up-date.
Wat ik voor de verhuizing al van plan was wordt nu uitgevoerd, renovatie en uitbreiding van de knopjes treinen.
(Gert kan u het fenomeen knopjes treinen haarfijn uitleggen
)
Even kort uitgelegd wat een knopjes trein is.
Ik heb hier een modelbaan voorzien van een schaduwstation waar 7 treinen als basis automatisch hun dienstregeling rijden aangestuurd door Koploper.
Daarnaast zijn er (tot op heden) 7 treinen opgesteld op een eigenspoor en wachten tot er een commando komt om te vertrekken en dan maakt (1 trein tegelijk) een cyclus en gaat weer in de wacht staan op zijn eigen spoor.
Dat vertrek commando geef ik zelf dmv een knopje te bedienen, vandaan de benaming knopjes trein
Nu is er uitbrieding en renovatie gepland.
De knopjes treinen worden nu opgedeeld in 3 groepen te weten:
- doorgaande treinen zoals TGV, TEE en SBB/BLS pendeltreinen. Ze maken hun cyclus en gaan weer direct terug naar
hun eigen spoor.
- Treinen die Blausee-Mitholz bedienen zoals Aushubzug, Regional Guterzug, Cementzug en Kieszug.
Deze treinen maken een stop op Blausee-Mithols en ik kan handmatig wagons af en aan rangeren.
Daarna geeft in wederom een vertrekt comando en vervolgt de trein zijn cuclus.
- Uitwisselen van lokjes t.b.v. bau-treinen en rangeerlokjes. Aangezien ik maar 1 of twee rangeerlokjes op
Blausee-Mitholz wil hebben en toch meer variatie wil hebben kan ik 5 lokjes kwijt in het schaduw gedeelte.
De term is gevallen Aiushubzug.
Dit is een trein die Blausee-Mitholz 3x per dag bediende vanuit Goppenstein en bracht gesteente welke uitgebroken was t.b. van de aanleg NEAT basis tunnel.
De aushub reed met 9 wagons Fans-U en was in de loop der tijd van verschillende tractie voorzien te weten o.a. BLS Ae 8/8 en SBB Re 6/6.
Lok met 9 wagons kan ik niet kwijt op het Kieswerk in model. Helaas is het spoortje te kort.
Echter het laatste halfjaar verminderde de aanvoer van gesteente en werd de trein teruggebracht van 9 naar 6 wagons en werd de tractie een SBB Re 4/4 II
Maar in de eerste week reed de Aushub met 6 wagons nog met een SBB Re 6/6.
Aushub met SBB Re 6/6 en 6 wagons.
Aushub met SBB Re 4/4 II en 6 wagons.
Kieswerk op mijn modelbaan met Aushub en 6 wagons precies op het spoortje.
De Aushub wordt afwisselend gereden met SBB Re 6/6 en SBB Re 4/4 II.
Welnu door de knopjes treinen op te splitsen in meerdere groepen kan wanneer Blausee-Mitholz bedient wordt door een trein ook een doorgaande knopjes trein rijden.
Had is voorheen 1 schakelaar voor het (tussen) vertrek commando deze worden nu opgesplitst in 3 knoppen.
Een nieuw paneeltje voor uitbreiding. Te zien in 5 (groene) knoppen welke bedoelt zijn voor de rangeerlokjes en rechts de vertrekknop van het Kieswerk.
In de nieuwe opzet is bewust gekozen voor twee-knops bediening. De rode knop moet alijd ingedrukt worden en dan nog een keuze knop. Dit om onbedoeld indrukken te vermijden.
Rechts de nieuwe vertrek knop/schakelaar van Blausee-Mitholz (dit is dus ook een uitbreiding)
Links nog de oude knoppen (zoals Gert ze gezien heeft). Deze zijn nu nog in bedrijf.
De oude knoppen gaan vervangen worden door nieuwe. Hier de eerste opzet van de lay-out.
Duidelijk te onderscheiden in twee groepen ieder met een rode centrale knop.
Ik heb nog wat te knutselen
Mvg, Johan