Het was gisteren buigen of barsten …………………………………
Ik had in mijn vorige huis het wissel (met pijl) in de baan gelegd om later (is inmiddels gebeurd in het nieuwe huis) nog wat sporen uit te breiden voor knopjestreinen.
Nu paste het gebogen wissel eigenlijk net niet in de bestaande sporenplan, met wat smokkelen en wringen het wissel zo gelegd als het nu ligt maar de kortste binnen boog is eigenlijk te klein door het smokkelen.
Dat wist ik, destijds met divers materieel er door gereden, alles reed er door behalve de Marklin SBB Re 6/6.
Dat was op zich niet erg want die kwam er toch niet.
Echter de plannen zijn een beetje gewijzigd en de Aushub trein is terug gebracht van 9 wagons naar 6 wagons (zie elders in dit topic) Omdat de Aushub dan ook toekan met een korter opstelspoor in het schaduwstation is de Aushub trein verhuist naar een ander spoor (Blok 43) en dan komt de Aushub wel door de kortste boog van die wissels.
De Roco SBB Re 6/6 wil net wel door die kortste boog dus had ik de Re 6/6 van de Aushub de Marklin uitgewisseld voor de Roco. Op zich ging dat prima maar de Roco Re 6/6 is toch veel gevoeliger met stroomafname en dat meerk je met name met langzaam rangeer werk.
Het Roco model heeft de sleper op het middendraaistel en met name bij wissels wordt het draaistel iest opgetild door de sleper. Op zich niet erg maar de druk op de sleper verminderd ook op die gevoelige plaatsen, niet echt ideaal. Op den duur ging ik mij er toch aan ergeren ………..
Mijn wens was toch om dit Marklin model SBB Re 6/6 weer voor de Aushub in te zetten. Met rangeerwerk loopt deze overal rustig door ……. alleen ja dat wissel ……….
Met de motordraaistel duwend ging de lok goed door het wissel echter met het motor draaistel trekkend wipte het voorste wiel net uit het wissel. Draaien van de lok gaf het zelfde resultaat.
Duidelijl was mij al wel dat de slag van het middeldraaistel net te krap was voor deze verwrongen boog, Roco heeft dan toch echt iets meer slag en heeft er geen probleem mee.
Aan de Marklin lok wil ik niets veranderen, daar kom ik niet aan. Trouwens ik heb het wel bekeken maar in de constructie van de Marklin lok zit ook geen ruimte om de slag te vergroten.
Dan zal de aanpassing toch van de wissels moeten komen, een gok ….. buigen (het lukt) of barsten wat zou betekenen wissels vervangen omdat ze onherstelbaar vernield zijn.
Gokken dus, eerst heb ik bij het puntstuk A iets weggesneden en tevens de bestaande dwangrail weggesneden om een nieuwe dwangrail te maken en die iets verplaatst te monteren met meer ruimte.
Het resultaat was dat er goede verbetering was, de Marklin lok ontspoorde niet meer maar …… er was een punt waar de lok nog wel duidelijk knelde en moeite had om er door te komen. Er was dus al wel ruimte gekomen voor het trekkende motordraaistel.
Toen heb ik de railstaven van de twee wissels met een tang met geweld naar buiten gebogen en dat geeft het middendraaistel nu net voldoende ruimte om de lok niet meer te laten knellen in die korte verwrongen boog.
De lok rijd nu netjes langzaam door het wissel zonder moeite. Het is wel duidelijk dat al de drie draaistellen op de limiet staan maar het wringt niet.
Was nog de vraag hoe het andere materieel nu door de aangepaste wissels rijdt en dat gaat gelukkig ook allemaal goed.
Van af vandaag staat de Marklin lok SBB Re 6/6 weer voor de Aushub trein zoals ik gewend was
Eind goed al goed, als het mislukt was had ik echt het wissel moeten vervangen.
Nadere bespreking van de Aushub zal nog wel een keer volgen.
Mvg, Johan