Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ludwigsruhe  (gelezen 84453 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Gepost op: 27 Maart 2017, 19:49:27 »

Hallo MoBa-fans,

Voor het eerst op dit forum, lijkt me leuk om hieraan bij te dragen. Laat ik eerst even aangeven waar mijn interesse ligt. Ik heb geen vaste baan, maar bouw uitsluitend segmenten en diorama's. Zowel in HO als in N en georiënteerd op voorbeelden in Duitsland. Wat me vooral aantrekt in deze fraaie hobby is het bouwen en veel minder het rijden. Daarom heb ik ook (nog) geen digitale stappen gezet.

In N heb ik al een paar segmenten gebouwd, naar een voorbeeld in de Zuidduitse staat Württemberg. Deze staan op het N-spoorforum. Op dit forum wil ik graag mijn HO segmenten laten zien. Daarmee ben ik nog maar net begonnen, dus dat geeft inzicht in de bouw.

Het grote voorbeeld is een nevenlijn in Württemberg, de uitgebeelde periode voor mijn baan is zowel tijdperk 1 als 2. Het gaat om de al lange tijd opgeheven nevenlijn Blaufelden-Langenburg, 12 kilometer lang en geopend in 1900. De maximumsnelheid op het traject was 40 km/u. De lijn was niet echt een succes en bleef verliesgevend tot 1910. Het personenverkeer werd in 1954 al gestaakt, met uitzondering van een dagelijkse GmP tot 1963. In de zeventiger jaren nam ook het goederenverkeer flink af, zodat de DB in 1984 al stillegging overwoog. Toen in 1995 het goederenverkeer op de Taubertal-spoorlijn werd stilgelegd, duurde het niet lang meer tot de lijn Blaufelden-Langenburg werd opgeheven op 31 oktober 1996.

Tussen Gerabronn en Langenburg bevond zich een klein station in Ludwigsruhe (km 9.240). Ludwigsruhe was echter geen dorp, maar een landgoed dat in bezit was van het vorstenhuis Hohenlohe-Langenburg. Er is dus weinig te zien:



Het station bestond uit een standaard dienstgebouw (Württembergs nevenlijnstation type IIa) met een aangebouwde goederenloods, een nevengebouw met toiletten en een laadperron voor houtverlading. Het emplacement was in een zeer ruime bocht gelegen (R 600 m) en bestond uit twee parallelsporen met een wisselverbinding. Van het station is nu niets meer over, alleen het laadperron is nog te ontdekken tussen het struikgewas:



Het stationnetje wordt gebouwd op twee segmenten van 100x40 cm in openbouwwijze. Voor mijn segmenten in N spoor maak ik gebruik van multiplex, maar deze HO segmenten bouw ik m.b.v. MDF plaat. De spoordijk bestaat uit 8 mm MDF en daarop twee lagen celrubber van 2 en 4 mm:



De wissels worden met de hand aangedreven, maar daarover later meer.
« Laatste verandering: 10 Juli 2017, 17:37:57 door trainiac » Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2003


« Antwoord #1 Gepost op: 27 Maart 2017, 20:16:20 »

Welkom Harry!!

Zeer aangenaam begin van je verhaal hier.

Heel benieuwd naar het vervolg!
Gelogd

mvg,
 Sander
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #2 Gepost op: 27 Maart 2017, 20:51:26 »

Hallo Sander,

Dank voor je reactie. Leuk forum is dit, vandaag pas ontdekt. Volgende keer van mij een bijdrage over de handmatige wisselaandrijvingen.
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 27 Maart 2017, 21:24:39 »

Welkom hier! Bouwers kunnen we hier wel gebruiken. We gaan je volgen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #4 Gepost op: 28 Maart 2017, 07:41:44 »

Hallo Jakob,

Dank voor je bezoekje. In mijn eerste bijdrage stond: "Ik heb geen vaste baan, maar bouw uitsluitend segmenten en diorama's.". Dat moet je niet te letterlijk nemen. Door die andere "vaste baan" is de voortgang op de modelbaan meestal ver te zoeken  Grin

Ik zie trouwens dat je een link naar je draadje in je handtekeningregel hebt staan. Hoe doe je dat?
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Maart 2017, 08:27:48 »

Op de plaats waar jij 'Met de groeten van Harry' hebt staan onderstaande te plakken:

Ludwigsruhe

en als je wil zien wat er 'achter' het rode Ludwigsruhe 'hangt' kan je in dit bericht bv. even op citaat klikken dan zie je in het nieuwe bericht uitgeschreven wat er gebeurt  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #6 Gepost op: 28 Maart 2017, 09:10:47 »

Gelukt!

Dankjewel Jakob
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #7 Gepost op: 28 Maart 2017, 21:21:37 »

Hallo MoBa fans,

Vandaag een berichtje over de aandrijving van mijn wissels. Ik maak gebruik van railmateriaal van Peco (Code 75) en Weinert's "Mein Gleis". Voor mij moet een wisselaandrijving robuust en goedkoop zijn. Omdat mijn baan uit losse segmenten zal bestaan, was het verder een wens om de wissels aan voor- en achterzijde van een segment om te kunnen zetten. Scheelt een hoop wandelen van de voor- naar de achterkant van een reeks verbonden segmenten. Zover ben ik nog lang niet, maar het leek me wel handig.

Het natuurgetrouw langzaam omzetten vind ik niet nodig, dus wisselmotoren vielen al af. De omzetting met spoelen is minder betrouwbaar en voor servo's en besturing moet je al met al diep in de buidel tasten.

Dus het werd een handaandrijving. Nu zijn daar vele voorbeelden van te vinden. Ze zijn soms nodeloos ingewikkeld, dus ik ben aan het vereenvoudigen geslagen. Ik heb niet meer nodig dan wat messing staf, een stukje verenstaal, wat kroonsteentjes, een stoelhoekje, een enkelpolig om-schakelaartje en een paar houten knikkertjes.

De onderstaande foto's geven redelijk weer hoe een en ander is geconstrueerd:











Later heb ik er nog wel een verbetering in aangebracht, omdat de knopjes het lastiger maakten om een segment op zijn zijkant te plaatsen. Daarom de knopjes verzonken in de zijkant aangebracht. Wat meer timmerwerk, maar wel een aanrader, zeker als segmenten vervoerd moeten worden naar een beurs of zo (ooit misschien):



En omdat de messing staaf toch wat teveel doorboog heb ik op de halve diepte van het segment een houten ondersteuningsblokje met schroefoogje geplaatst.
« Laatste verandering: 10 Juli 2017, 18:40:44 door trainiac » Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Maart 2017, 05:19:12 »

Mooi gemaakt Harry!  Duim omhoog

Opvalllend wel dat je in deze tijd van digitalisatie van de hobby voor dergelijke oplossingen kiest.
Je oplossing om de schakelaar te bedienen vind ik top!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #9 Gepost op: 29 Maart 2017, 22:13:48 »

Dankjewel Jakob,

Ja, ik ben wat dat betreft wel een "vreemde digibeet in de bijt". Als ik ooit nog eens de overstap naar digitaal maak, dan zal het om het rijden gaan. Daar zie ik de voordelen van digitalisering wel in. Maar het handmatig omzetten van wissels, stroomloos zetten van sporen etc. vind ik juist leuk om te doen en dat zal dus niet snel veranderen. Mijn baanplannen zijn ook bescheiden, dus dat maakt het wat gemakkelijker. Bovendien ben ik nu voor een paar centen klaar, centen die ik daardoor aan rollend materieel kan besteden Wink
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #10 Gepost op: 3 April 2017, 17:39:54 »

Hallo MoBa fans,

De voorbereidingen gaan door. Op het houtwerk heb ik de bekende kunststof ondervloerplaten aangebracht voor de scenery. Het witte gedeelte (foamboard) is de ondergrond voor het station Ludwigsruhe, waarover later meer:



Met foamboard ook de hoogte van het perron aangegeven en daar tegenaan vervolgens stukjes N-rail geplaatst:



En daartussen dan weer houten bielzen geplaatst. Deze zijn wat opgeruwd met staalborsteltje en hobbymes:



De bielzen zijn vervolgens geschilderd met Floquil en het resultaat is best bevredigend:





Maar het past niet echt bij de kleur van de kunststof bielzen van de Peco rails:



Mogelijke oplossing: alle Peco rails van een laagje Floquil voorzien of juist de houten bielzen een andere kleur geven. Op dit forum heb ik gelezen dat Revell 84 een goed resultaat zou geven. Ik ben er nog niet uit, dus ik hou mij aanbevolen voor jullie tips, meningen.
« Laatste verandering: 10 Juli 2017, 18:57:39 door trainiac » Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2003


« Antwoord #11 Gepost op: 3 April 2017, 20:13:41 »

Die verschillen in je bielzen ga je amper weerzien denk ik....
Gelogd

mvg,
 Sander
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #12 Gepost op: 3 April 2017, 20:27:53 »

Misschien heb je gelijk Sander, maar ik vind het nogal groen. Jouw rails zijn zeker mooier. Ik zal er eens een tweede laagje op zetten.
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #13 Gepost op: 21 Mei 2017, 14:15:57 »

Hallo MoBa fans,

Voor de bouw van stations en halteplaatsen aan nevenlijnen maakten de staatsspoorwegen in Württemberg gebruik van standaardtypes. Tussen 1892 en 1903 werden maar liefst 59 van deze eenheidsstations gebouwd. Er zijn grofweg 3 typen te onderscheiden, waarvan de types I en II voor halteplaatsen en type III voor stations werd gebruikt. Ze bestonden onveranderd uit een hoofdgebouw met aangebouwde goederenloods aan de ene zijde en meestal een wachtruimte aan de andere zijde. De verschillen zitten in de afmetingen en het aantal verdiepingen van het hoofdgebouw:

Type I, slechts 1 verdieping, grondoppervlak 8x7 meter
Type II, 3 verdiepingen, grondoppervlak 8,5x7 meter of 10x7 meter
Type III, 3 verdiepingen, grondoppervlak 11x8 meter of 12,5x8 meter

Bij sommige halteplaatsen werd van de bouw van een wachtruimte afgezien, zoals bijvoorbeeld in Ludwigsruhe. De types II en III zijn in model vervaardigd door Kibri en Faller, zowel voor spoor HO als spoor N. En in 1:1 zijn nog een vrij groot aantal van deze stations bewaard gebleven:


Dit type II stationsgebouw van Kupferzell is waarschijnlijk het oudste eenheidsstation en werd gebouwd in 1892.


Type III stationsgebouw van Münsingen.

Over de oorspronkelijke kleurstelling is niet veel met zekerheid bekend (RAL nummers bestonden immers nog niet), maar uit oude, ingekleurde ansichtkaarten blijkt dat de houten gevel op de eerste verdieping van het hoofdgebouw en van de aangebouwde goederenloods/wachtruimte lichtbruin en donkerbruin was geschilderd. De begane grond van het hoofdgebouw was voorzien van zogenaamde Wandschindeln in een beige kleur geschilderd. Het dak was met rode pannen gedekt en de deuren en luiken waren donkerrood of groen.

Voor Ludwigruhe heb ik gebruik gemaakt van het station Dettingen van Kibri. Dit bouwpakket heeft echter bakstenen gevels, welke ik vervangen heb door Wandschindeln:



De aangebouwde wachtruimte van het bouwpakket heb ik achterwege gelaten en de zijgevels daartoe aangepast. Het op deze wijze aangepaste gebouwtje is verder in de bovengenoemde kleurstelling geschilderd:



Ook is de aangebouwde goederenloods fors ingekort en het geheel voorzien van een fundament:



Nu nog de verdere afwerking met regengoten, gevellantaarns, etc.
« Laatste verandering: 10 Juli 2017, 19:10:07 door trainiac » Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 21 Mei 2017, 16:04:29 »

Mooi werk! Nooit een bouwpakket standaard laten!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Ludwigsruhe
« vorige volgende »
Ga naar: