Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Module baan Sander  (gelezen 180689 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 5 Maart 2015, 13:38:07 »

Ziet er goed uit!  Duim omhoog
Hoe heb je de rails ballast?

Groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #61 Gepost op: 5 Maart 2015, 17:59:11 »

Op dit plankje gemaakt op de workshop ligt de rails gewoon los erop voor de foto. Op mijn eigen testplankje ligt al wel ballast maar dat is het qua kleur net niet. Aankomend weekend op Ontraxs kijken naar een beter ogende kleur en dan gaan we weer verder.

Ondertussen een klein stukje van mijn dijk begrasd. Begint erop te lijken. Nu langzaam de sloot wat meer afwerken en dan kan de rest ook gedaan worden.

Tevens nog aan het nadenken over mijn tunnel. Die wil nog niet lukken zoals ik dat voor ogen heb.

Mvg,
Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #62 Gepost op: 9 Maart 2015, 18:33:51 »

Weer een stukje verder. Eerste rails bedraad en tijdelijk vastgelegd. Begonnen met wat groen spul op de dijk.

En inmiddels kopzorgen want wat is nu de beste manier om verder te gaan??

- De bodem van de sloot wordt nog donkergroen, wellicht met wat turf op de grond maar ik weet nog niet of dat mooi uitpakt, volgende maand eerst een proef stukje water maken.

- Eerst ballasten?
- Eerst een schouwpad maken?
- Eerst details als kabelgoten, wisselmotoren, enz aanbrengen?
- bovenleiding masten plaatsen? (dan moet ik die eerst gaan maken want dat wordt zelfbouw aangezien ik op de vrije baan Twentse masten wil hebben staan, en die zijn er niet in model.

Maar wat is nu de goede/makkelijkste volgorde?
Tips zijn meer dan welkom!!!

Hieronder nog een 2-tal plaatjes hoe de dijk er bij ligt en hoe mijn tunnel langzaam vordert, al ben ik daar nog niet echt te spreken over...





Wat betreft de tunnel, het oppervlak komt gelijk te liggen met de dikke latten die je ziet, het wegdek moet lager komen te liggen ivm de doorrijhoogte welke anders niet hoog genoeg is voor het vrachtverkeer.
Op de balken komen een voetpad en fietspad aan weerszijde.

mvg,
 Sander
« Laatste verandering: 9 Maart 2015, 18:35:41 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 9 Maart 2015, 18:43:13 »

Ik zou de onderstaande volgorde aanhouden:

-rails leggen
-details als kabelgoten wisselmotoren
-spoor ballasten
-bovenleidingsmasten plaatsen
-schouwpad aanleggen
-sloot aanleggen
-dijklichaam begrassen
-bovenleidingdraden plaaten

Volgens mij heb je dan de minste last van de vorige fase(n)
Begrassen zou ik als laatste doen omdat het gras dan wat nonchalant over zowel het schouwpad als de walbeschoeing kan woekeren.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #64 Gepost op: 11 Maart 2015, 22:07:15 »

Jakop,

bedankt voor de volgorde. Lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing, al twijfel ik nog tussen het begrassen en sloot aanleggen.
Die 2 ga ik dan ook maar eens eerst proberen op een testplankje.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #65 Gepost op: 10 Juni 2015, 11:30:46 »

Lekker bezig Sander. Ik moet nog steeds beginnen met het begrassen van m'n spoordijk. Na maanden met andere dingen bezig te zijn geweest, deze week de ballast maar eens afmaken het starten met het schilderen van de spoorstaven. Dan kan daarna het begrassen beginnen. De Twentse portalen kan je maken uit oude Marklin vakwerk portalen. Vind mijn Y steunen alleen te grof. Heb gisteren andere evergreen strips gehaald om nieuwe Y steunen te maken.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #66 Gepost op: 10 Juni 2015, 18:09:17 »

Ben nu onder de baan aan het stoeien met de eerste servomotoren. Zodra dat perfect werkt zal ik verder gaan aan het spoor met de kabelgoten en dergelijke.

Lastig klusje vind ik.

Daarna ballasten en begrassen.

Ondertussen voor de afleiding ook maar begonnen aan een kantoorpandje.

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 20 Juni 2015, 10:54:00 »

Eerst begrassen, dan ballast. Gras groeit door het ballast, niet erop  Wink
Gelogd

Zweedse modulebaan "Stedahult"
En Dansk rangering module...
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #68 Gepost op: 9 November 2015, 22:56:31 »

Vandaag weer bezig geweest met wat bedrading.
Bedrading en elektronica gaat me wel goed af.

Tegen het begrassen en afwerken zie ik erg op. Op de een of andere manier kan ik me daar niet toe zetten omdat ik het perfect wil doen.

Met ombouwen van materieel maar weer gestopt aangezien me dat weer een nieuwe kap kost.....verlichting aanpassen gaat bij mij altijd gepaard met dure schades.

Soms denk ik wel eens; gewoon materieel sparen. Dat is het beste.....
Gelogd

mvg,
 Sander
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #69 Gepost op: 9 November 2015, 22:58:56 »

.....verlichting aanpassen gaat bij mij altijd gepaard met dure schades.

Kunststof solderen gaat niet hoor .............  Wink

Mvg, Johan
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #70 Gepost op: 10 November 2015, 07:12:37 »

Tegen het begrassen en afwerken zie ik erg op. Op de een of andere manier kan ik me daar niet toe zetten omdat ik het perfect wil doen.

Ik heb afgelopen zomer ook een heel stuk begrast. Was ik best tevreden over (ben nooit zo snel tevreden Wink). Maar toch alles er weer afgehaald en ga opnieuw beginnen. Kan je dus altijd doen. Op aanraden van Martin heb ik als lijm een mengsel van D2 houtlijm (niet de watervaste) en voorstrijk gebruikt. En als je dat bevochtigd kan je het er gewoon weer afhalen met een schuursponsje. Zo'n probleem is dat dus niet. En misschien eerst een klein (proef) stukje doen? Komt vast goed  Duim omhoog
Gelogd
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 11 November 2015, 16:31:25 »

Ha Sander,

Heb je een 2200 gesloopt? Hopelijk valt het te herstellen.
Over gras ben ik zeer benieuwd en anders moeten we eens een middagje ervoor zitten aangezien ik daar het nodige ook over wil leren. (Sowieso het verwerken van flora en fauna wil ik goed onder de knie krijgen)

Groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #72 Gepost op: 18 December 2015, 21:07:33 »

De eerste bakjes voorzien van gekleurde spoorstaven. Roest bruin.



(ben ik de enige die last heeft van het feit dat de upload de plaatjes een kwartslag draait?)

Inmiddels tekeningen van Prorail gekregen waarop het complete kabelgoten tracé staat van station Hengelo. Het station waarop mijn stations emplacement op gebaseerd is. Eerste goten zullen weldra gelegd worden.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 18 December 2015, 21:43:06 »

Mooi! Ligt er mooi strak op Sander!  Duim omhoog

Heb je een foto van je telefoon gebruikt? Daar gebeurd dat vaak mee nl. Even openen in bv paint, opslaan als (mag dezelfde naam zijn ) en dan blijft ie wel staan.

Hengelo.....ja...herinneringen...2 jaar gewoond ooit. Ben toen vaak op het station geweest.
Kom maar op met die kabelgoten!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #74 Gepost op: 18 December 2015, 22:04:06 »

ik had keurig netjes een berekening gemaakt welke profiel breedte ik kon gebruiken als kabelgoot.

De 30cm brede kabelgoten zijn in model 3,4mm breed. Dat oogt eigenlijk net te grof en heb ik omgezet naar 3,2mm breed. De 20cm brede goten komen op 2,3mm. De 10cm brede goten komen op 1,1mm maar die ga ik niet gebruiken.

Ik had de nodige profielen van evergreen styreen in huis gehaald, echter nooit aan de dikte van het grindbed gedacht. De profielen die ik hier heb zijn 2,5mm dik. En dat is dus te dik kan ik melden. 1,5mm was beter geweest. Deze dikte zou ze dan gelijk moeten leggen met bovenkant grindbed.

De plaats van de kabelgoten ben ik nog niet uit, ik heb net het een en ander uitgelegd maar dat wordt niet echt mooi. Kijkend naar Hengelo liggen de goten tussen de sporen, echter bij mij, ivm ruimte en concessies die ik gedaan heb, liggen ze langs de sporen. In het grindbed leggen wordt m.i. niet mooi. Nu bezig met foto's van het grootbedrijf, stations emplacementen, om te kijken hoe het daar ligt.

Wordt vervolgd.....
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Module baan Sander
« vorige volgende »
Ga naar: