Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Module baan Sander  (gelezen 180691 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #135 Gepost op: 9 November 2016, 22:41:01 »

Misschien een idee om dan een bouwpartner te zoeken,
iemand die juist minder verstand van techniek en meer van scenery heeft?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #136 Gepost op: 9 November 2016, 22:58:43 »

Naar mijn idee heb ik dat meerdere malen geprobeerd.

De koek is even op nu.
Wie weet komt het terug, wie weet ook niet....
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #137 Gepost op: 10 November 2016, 06:15:15 »

Ach Sander, gewoon aan de kant leggen en iets anders gaan doen.
Zo heb ik zo veel dingen aan de kant liggen die even op een dood spoor zitten.
Soms na jaren heb je weer een idee en pak je dat weer op en soms lukt het dan of je legt  het weer weg omdat het niet naar de zin ging. So what...
Ga er van uit dat ik jullie alleen de (redelijk) gelukte projectjes laat zien en er heel veel meer lopen waar je (nog) niets van zag  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #138 Gepost op: 10 November 2016, 14:38:56 »

Jeetje Jakop. Nu val je wel een beetje van je voetstuk  Grin

Balen Sander. Tjah denk dat iedereen wel z'n favoriete onderdelen heeft binnen de hobby. Ik heb hier ook heel wat tijd zitten te verdoen met twee projecten.

Toch maar die vitrine kopen waar je het over. Kunnen mooi de treinen uitgestald worden in mooie samenstellingen  Duim omhoog
« Laatste verandering: 10 November 2016, 15:07:09 door Joran » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #139 Gepost op: 10 November 2016, 20:16:59 »

Dag Sander,

Best wel herkenbaar. Ik citeer uit eigen werk, het eerste bericht over het draadje van mijn eigen baan:
Citaat
Hoewel ik al heel wat jaartjes bezig ben met modelspoor, ben ik op modelbouwgebied nog een beginner. Op een paar verdwaalde pogingen na, ben ik nooit serieus aan de aankleding van een baan begonnen.
Ik vind het namelijk niet het leukste aspect van de hobby en kon als excuus altijd gebruiken dat mijn baan technisch nog niet af was.
Maar deze baan is rijtechnisch klaar. Alle sporen zijn gelegd en aangesloten, hoewel deels nog wat bedrading gefatsoeneerd moet worden. En de hele baan is ook ingevoerd in koploper, er kan inmiddels volop gereden worden.
Er is dus geen excuus meer om de aankleding nog verder uit te stellen, alternatief is de baan weer afbreken en opnieuw beginnen. Ik hoop dan ook een beetje de vicieuze cirkel te doorbreken (niet goed in modelbouwen -> niet leuk om te doen -> daarom doen we het niet en blijf ik niet goed in modelbouwen). Wie weet, misschien krijg ik er nog wel eens lol in.
Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder, ik ben nog niet heel veel verder met de scenery. Een bergje dat een ander in een uurtje bouwt, kost mij jaren. Maar al gaat het dan heel langzaam (ook door persoonlijke omstandigheden trouwens), er komt wel iets. De voldoening haal ik uit het feit dat ik toch dingen realiseer, die ik in de dertig jaar daarvoor nooit bereikte.
Van tijd tot tijd ligt het bij mij helemaal stil, net weer zo'n periode van maanden gehad. Ik heb geleerd om dan gewoon de boel de boel te laten, de zin komt bij mij altijd weer terug. Soms een dag, soms een lange periode. En dan ga ik weer gewoon verder waar ik ben gebleven, lekker in mijn eigen tempo. Ik bouw tenslotte voor mezelf, niet voor een ander.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #140 Gepost op: 11 November 2016, 09:28:11 »

En misschien behang (bv glasweefselbehang) gebruiken als wand van een tunnel??
Er zijn versies waar al een licht relief in zit. En bij de meeste bouwmarkten heb je van die bakjes hangen met kleine stukken behang  Grin
Misschien als de kleur niet goed is deze nog voorzien van een wash??

mvg,

Matthijs
Gelogd
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #141 Gepost op: 28 Maart 2017, 18:52:56 »

Hallo Sander,

Zojuist je hele draadje doorgenomen. Vooral je probeersels over de juiste kleur railbedding en de betonnen muren waren leerzaam. Ik ben nog niet aan ballasten toe, maar ga ook eerst wat proefstukjes maken. De spoorstaven schilder je met Tamiya XF 64 en de bielzen met Revell 84. Gebruik je op de bielzen sterk verdunde verf?
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #142 Gepost op: 28 Maart 2017, 20:16:42 »

Ik gebruikte geen verdunde verf. Is wellicht wel een optie om daar eens een proefje mee te gaan doen.

Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #143 Gepost op: 25 April 2017, 20:30:01 »

Begonnen met gebogen perrons....

Omdat mooi te zagen werd een drama, menig stuk hout op scheef gezaagd. Lange tijd de boel aan de kant gelegd om tot een beter idee te komen. En dat kwam er!!

Het rechte gedeelte van het perron leg ik met MDF. Op maat te laten zagen bij de bouwmarkt dus dat zou strak moeten zijn, toch?



De gebogen delen leg ik met styreenstrips. Als eerste maak ik in het MDF inkepingen waar de styreen strips inkomen te zitten.



Voor het idee even de styreenstrips er globaal ingelegd.





Om de styreenstrips goed uit te kunnen lijnen aan de ronding van het spoor lijm ik er staafjes styreen op van 4mm doorsnede.



Vervolgens buig ik de strip in positie, overal gelijk van de spoorstaaf af. Op de plek van de ronde styreen paaltjes boor ik gaatjes van 4mm. Hierin zet ik de grote strip.



En zo begin ik aan mijn gebogen perrons. De rest zal gestaag volgen.

De volledige rand wordt afgewerkt met perronranden van GM&S. De overgang van hout naar styreen zie je dan niet meer. De gebogen perrons wil ik opvullen met schuim, of ik ga een frame van styreen erin maken, daar ben ik nog niet over uit. Dat frame wordt weer afgedekt met Auhagen voetplaten. Zoals we dat gezien hebben bij station Waldijk

Bijkomend nadeel wat ik ondervond was dat ik de perrons redelijk dicht langs het spoor had. Je ziet op de foto hierboven duidelijk dat ik meer hout heb weggezaagd. Het MDF gedeelte moet ik nog weer bijwerken. Er rijden bij mij ook wat stoomlocs en deze kwamen in de bogen met de drijfstanghouders tegen de perrons aan. Dat betekend dus meer afstand. Echter is dat voor de 1:87 rijtuigen een minder fraai gezicht.



Ik hoop dat ik dit kan camoufleren met een perronkap, alhoewel er niet overal een perronkap over de perrons aanwezig zal zijn. Daarnaast staat de baan redelijk hoog opgesteld, en kijk je niet direct op het perron als er een trein staat.

Ideeën en tips zijn zeer welkom!!!

Gelogd

mvg,
 Sander
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 930



« Antwoord #144 Gepost op: 25 April 2017, 20:35:33 »

hoi sander

je bent mooi bezig

gerard
Gelogd

lid van HG
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #145 Gepost op: 25 April 2017, 21:00:05 »

Inventief!  Duim omhoog

Ik heb steeds getest met 1:87 rijtuigen tot ik de minimale afstand in de boog had gevonden.
Als je recht van boven kijkt , moeten de Preisertjes behoorlijk springen  Grin
Nu zie je 1 kant niet, want daar staat het rijtuig voor en de andere kant bekijk je nooit recht van boven, maar schuin naar beneden en hoe hoger de baan staat hoe scherper de hoek t.o.v. het perron en dan valt het veel minder op.

Een deksel op de perronranden lijmen van styreen lijkt het eenvoudigst, maar dan moeten de randen die dikte lager worden. Op de breedste plekken wellicht ondersteund door wat overdwarse ribben.

Mooie Hosenträger trouwens!  Duim omhoog
« Laatste verandering: 26 April 2017, 08:08:18 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #146 Gepost op: 26 April 2017, 07:31:16 »

Goed bezig Sander. En lekker inventief inderdaad! Ja in bogen ontkom je daar volgens mij niet aan. Ik vind het ook mooier als over het hele perron de afstand tot het spoor hetzelfde is. Anders moet je zowat een inham gaan maken in het perron zoals hier.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #147 Gepost op: 2 Mei 2017, 17:19:26 »

Paar dagen weer wat gedaan. Eigenlijk best tevreden. Ik heb de afstand nog 2mm kunnen verkleinen.

Inmiddels is dit het resultaat:



En demonteerbaar!



Nu verder om de GM&S perronranden te monteren, dit is opzich geen probleem, ware het niet dat de kopse kant wat meer werk geeft aangezien ze in elkaar over moeten lopen. Dat betekend de boel onder een hoek van 45 graden afschuren, echter, de perronhoek is natuurlijk geen 45 graden  Wink

Kijken hoe we dit op kunnen lossen!

Aan de slag maar weer!
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #148 Gepost op: 2 Mei 2017, 17:26:14 »

Mooi resultaat Sander. Ben je van plan om ooit met deze baan op een expositie te gaan staan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #149 Gepost op: 2 Mei 2017, 17:38:19 »

 Duim omhoog Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Module baan Sander
« vorige volgende »
Ga naar: