Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Oberstmoor  (gelezen 16004 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #15 Gepost op: 12 November 2020, 12:43:05 »

Dan zou ik dat boemelspoor volledig isoleren van de rest van de baan met een 2 sporig schaduwkopstation.
Gelogd

mvg,
 Sander
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #16 Gepost op: 12 November 2020, 13:25:48 »

Ook wel weer lastig, want dan ben ik weer een extra wissel nodig bij W104 en kom ik in problemen bij de bruggen en draaischijf.

Wat de ontsporingsgevoeligheid (leuk woord voor galgje) betreft van de Engelse wissels heb ik niet de wijsheid in pacht. Ik ben het als zodanig op andere fora ook niet tegengekomen. Ik durf het risico wel aan. Immers, wie niet waagt, blijft maagd. Grin
Maar als het in de praktijk niet werk, dan is het aanpassen niet een groot probleem en voor een overbodige wissel is dan vast wel weer iemand anders geïnteresseerd.
 
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #17 Gepost op: 12 November 2020, 18:29:26 »

Schaduwstation 1
- alle aansluitingen juist
- wisselcombinaties eigen aansluiting
- alle aansluitingen op terugmelder
- alle blokken aangegeven
- alle bezetmelders aangegeven
- wissels benoemd

« Laatste verandering: 12 November 2020, 18:30:58 door Zilte » Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #18 Gepost op: 18 November 2020, 17:05:19 »

Soms dan ben je bezig met iets uit nieuwsgierigheid en dan heb je ineens een idee. Op mijn baan komt een draaischijf met als functie het omkeren van materieel. Er is dus geen ringloods nodig en er gaat ook maar 1 spoor naar toe. Dat betekent, dat deze draaischijf 180 graden moet kunnen draaien. Als motor wil ik een stappenmotor (bv. een Velleman - VMA401) gebruiken, aangestuurd door een Arduino. Je hebt dan een goed lager nodig en ik was vandaag bezig uit nieuwsgierigheid, een cd-speler voor pc te demonteren. Dit om de laser te kunnen gebruiken voor experimenten. In de speler trof ik de motor aan, die de cd laat ronddraaien. Dit gebeurd natuurlijk met een respectabele snelheid en dit motortje is natuurlijk superfijn gelagerd.



Dit lijkt mij een mooie basis om de draaischijf te laten draaien. Maar eens kijken of ik een goed tandwielset kan verkrijgen bij een RC-shop.
Doordat de schijf 180 graden draait, kan ik hem heen en weer terug draaien. Dat is lekker gemakkelijk, want dan kan ik de aansluiting van de rails gewoon met kabels doen en hoef ik geen constructie te bedenken met contacten ed.

TBC (To Be Continued)
« Laatste verandering: 18 November 2020, 17:07:49 door Zilte » Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #19 Gepost op: 18 November 2020, 17:12:28 »

Hoi Zilte,

Da's geen stappenmotor volgens mij, maar een direct drive motor. Zit waarschijnlijk ook geen kracht in om een loc te laten draaien en heeft een andere aansturing nodig dan een stappenmotor.

Groetjes,
Daan
Gelogd

NI
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #20 Gepost op: 18 November 2020, 19:13:00 »

Goedendag Daan,

De foto laat de motor zien uit de cd-speler. Op de zwarte ring wil ik op één of ander manier een tandwiel maken wat wordt aangedreven door een stappenmotor. De motor van de foto wil ik dus niet gebruiken als motor, maar als lager waarop het draaiplateau wordt gemonteerd. Dit omdat het lager van deze motor zo ontzettend licht loopt.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #21 Gepost op: 18 November 2020, 22:01:23 »

Als je aan de benodigde onderdelen kunt komen lijkt me dit inderdaad een hele mooie basis.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #22 Gepost op: 18 November 2020, 22:45:56 »

Ach so!  Ja, dan heb je een mooie basis  Duim omhoog
Succes met de uitdaging, ik ben benieuwd
Gelogd

NI
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #23 Gepost op: 20 November 2020, 21:05:01 »

Hier een verbeterde afbeelding van schaduwstation 1.



Het volgende wat ik nog ga aanpassen is een aantal aansluitingen van de ringleiding in de zichtbare laag en het benoemen van de secties. Ook ben ik bezig met het fotograferen van mijn locomotieven om de afbeeldingen in Rocrail te kunnen plaatsen. We maken stapjes.

Naast deze hobby ben ik ook wat aan het experimenteren met 3D-printen. Heb al de nodige rollen filament verbruikt en ben nu bezig om bakjes te printen, die in de lege rollen kunnen. Ook heb ik een aantal dingen geprint om kabels netjes aan de tafel te kunnen bevestigen. Ik zal binnenkort daar ook wat afbeeldingen van plaatsen.
« Laatste verandering: 24 December 2020, 21:47:28 door Sander Lageveen » Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #24 Gepost op: 12 December 2020, 15:33:32 »

We kruimelen heel langzaam wat door. Nu bezig met het zichtbare gedeelte. Ook ben ik bezig met het harmoniseren met de namen van blokken ed. met Rocrail. Puur pragmatisch. Volgende week mag de 3D-printer zich weer uitleven. Ga ook experimenteren met een 0,2 nozzel. Kijken hoeveel detail je kunt maken met een filamentprinter.

Mijn lidmaatschap bij het 3-rail opgezegd. Ik heb een maand lang bijgehouden welke bijdragen er zijn en voor mij was de conclusie, dat het grootste deel geneuzel was en een klein deel nuttig. Het bijzonder was, dat als ik keek zonder ingelogd te zijn het aantal nuttige bijdragen nauwelijks veranderde en het geneuzel behoorlijk. Eigenlijk jammer, dat dit forum langzaam van zijn bron aan het wegdrijven is, maar het is niet anders.
Hier heb ik het naar mijn zin en daar gaat het tenslotte om.
« Laatste verandering: 12 December 2020, 15:37:05 door Zilte » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 12 December 2020, 16:03:01 »

Zo is het. 2-rail, 3-rail, N....het maakt niet uit hier.
En neuzelen doen we wel in het raadplaatdraadje zo nu en dan  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #26 Gepost op: 12 December 2020, 16:27:32 »

 Grin Duim omhoog
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #27 Gepost op: 28 December 2020, 08:42:52 »

Na het invoeren van het baanplan in Rocrail, kwam ik er achter, dat het plan nog een fout bevatte. Met onderstaande heb ik dit opgelost.

Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #28 Gepost op: 9 Januari 2021, 15:59:21 »

En bijgevoegd een aantal 3D-impressies.

Het zichtbare gedeelte:



Het 'onzichtbare' gedeelte vanuit twee gezichtspunten:

Links voor:



Van achteren:

Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #29 Gepost op: 19 Februari 2021, 14:38:54 »

Op spoor 24 kwam vandaag - na geruime tijd wachten - een nieuwe locomotief binnen. De loc zal ingezet worden voor het transport van zwaar staal van Hügelstad naar Taldorf. Dus regelmatig kan hij in de toekomst te zien zijn in Oberstmoor.

Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Oberstmoor
« vorige volgende »
Ga naar: