Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Kassenberg (1982) in 1:160  (gelezen 89203 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #180 Gepost op: 20 Juli 2022, 21:24:44 »

Ik ben inmiddels ook met de Jif methode aan de gang en ben ook iets door het geel gegaan. Heb jij daar nog iets aan gedaan of lost de vernis het op?

Grt,
Niels
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #181 Gepost op: 20 Juli 2022, 21:35:20 »

Ik heb het opgelost door op die plek het locnummer te plaatsen, dus links. De bedoeling was om het locnummer in het midden te plaatsen (1601-1615), maar daar zag ik dus vanaf. Als je heel goed kijkt zie je het nog een beetje (zie foto met nummer 1842). De wat mattere vernis heeft ook zijn bijdrage geleverd.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #182 Gepost op: 20 Juli 2022, 22:01:04 »

Ik heb afscheid genomen van de Brawa 216's. Reden: de starre koppelinghouder aan het draaistel. Weliswaar kon de kortkoppelinghouder gemakkelijk geplaatst worden, maar er was geen bewegingsmogelijkheid. Toen ik op het punt stond de soundversie van de rode 216 van Brawa aan te schaffen heb ik maar even wat proeven gedaan met één van de twee ob Brawa's... Dat ging dus mis: lichte goederenwagens werden in een boog uit de rails gewipt. Dat kunnen we dus niet hebben. En dus maakten de drie (twee aanwezige + één geplande) plaats voor twee Piko's.

De blauwe-beige 216 177 met sound is besteld maar nog niet uitgeleverd (2022 noviteit), komt waarschijnlijk in augustus.

De rode, V 160 012 is al aanwezig, een tijdperk 3 die ik ga vernummeren in 216 021-6, om de volgende redenen:

  • 216 021-6 is in NL geweest als huurloc, in elk geval in 1984
  • 216 021-6 heeft als Bw Oldenburg gehad
  • Goede herinnering aan de 216 021-6: heb ik nog in het Altrot gefotografeerd
  • V 160 012 en 216 021-6 zijn een Krupploc
  • Leuk nummer: er staat in feite 2x 216 in het nummer
  • Model V 160 012 heeft als Bw Vuilnisdorp, 216 021-6 heeft dat ook als Bw gehad, Bw opschriften wijzig ik niet, te klein, dus blijft de vernummerde loc kloppen
   
Dit hoeven we dus niet te doen:

216 083-6 met overgeschreven BD/Bw-opschriften: BD Hannover werd BD Essen, Bw Oldenburg werd Bw Oberhausen
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #183 Gepost op: 21 Juli 2022, 05:08:54 »

De blauwe-beige 216 177 met sound is besteld maar nog niet uitgeleverd (2022 noviteit), komt waarschijnlijk in augustus.

Hetzelfde hier in Waldijk, maar dan de 3rail versie zonder sound en die staat nu op levertijd onbekend  Sad

Ga je die ook omnummeren?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #184 Gepost op: 21 Juli 2022, 08:42:46 »

Heb je die nog steeds niet???

Nee, ik laat deze 216 177-6 zoals ie aangekondigd is, Bw Braunschweig past mij wel: tot aan de elektrificatie van Oldenzaal-Rheine (1976) kwamen 216's van het Bw Braunschweig met goederen- en personentreinen tot Oldenzaal en Hengelo. In mijn thema wordt, zoals in de inleiding aangegeven, die elektrificatie ruim 6 jaar uitgesteld. Daarnaast heb ik goede herinneringen aan dat Bw, heb ik in 1997 bezocht:


Vlnr: 218 906-2 (ex-gasturbine 210 006-3), 216 179-2, 218 264-0, 216 183-2, 218 253-8 voor de bühne in het Bw Braunschweig op 07-06-1997.

Overigens & overigens is het nummer niet helemaal gelukkig gekozen: de machine werd pas in 1985 overgespoten in blauw-beige. De foto staande 216 179-2 zou beter voor mij geweest zijn: deze loc werd in 1979 blauw-beige. Maar goed, ik hanteer voor dit soort details wat minder strikte regels.

De rode 216 gaat in de huurdienst, terwijl de blauw-beige in de trek-duw te vinden zal zijn, waar eerst de blauw-beige 221 voor/achter stond. Die 221 daar mag niet van Huub... Grin Overigens zal ik de 216's ook wel een keertje van plek laten wisselen want de rode voor de trek-duw en een blauw-beige voor de Plan E-DE trein doen het ook goed...
« Laatste verandering: 21 Juli 2022, 09:10:47 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #185 Gepost op: 21 Juli 2022, 09:22:41 »

Heb je die nog steeds niet???

Nee dus....stond voor Q4 2021 toen ik hem in November bestelde...  Sad

Overigens & overigens is het nummer niet helemaal gelukkig gekozen: de machine werd pas in 1985 overgespoten in blauw-beige. De foto staande 216 179-2 zou beter voor mij geweest zijn: deze loc werd in 1979 blauw-beige. Maar goed, ik hanteer voor dit soort details wat minder strikte regels.

[Lorre aan] Dan neem je de hobby niet serieus... Grin [Lorre uit/]
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #186 Gepost op: 21 Juli 2022, 10:43:46 »

Die 221 daar mag niet van Huub... Grin
Eindelijk iemand die naar me luistert…
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #187 Gepost op: 21 Juli 2022, 14:35:22 »

De 216 021-6 is van 290583-020684 in Bw Oldenburg gehuisvest geweest. Die gehele periode in het rood, want de loc was op 29 december 1995 nog steeds rood (Altrot).
« Laatste verandering: 21 Juli 2022, 14:46:45 door Spoorzeven » Gelogd

Groet, Frank
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 590


« Antwoord #188 Gepost op: 21 Juli 2022, 16:09:57 »

De blauwe-beige 216 177 met sound is besteld maar nog niet uitgeleverd (2022 noviteit), komt waarschijnlijk in augustus.

Hetzelfde hier in Waldijk, maar dan de 3rail versie zonder sound en die staat nu op levertijd onbekend  Sad

Ga je die ook omnummeren?

Heeft die de juiste standplaats/nummer voor inzet in Nederland?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #189 Gepost op: 21 Juli 2022, 16:25:20 »

Nee, die is nooit gespot in NL cq. huurloc geweest. Zal omgenummerd worden
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #190 Gepost op: 21 Juli 2022, 19:13:50 »

In H0 zou ik dat ook zeker gedaan hebben, sterker nog, ik heb dat al meer dan eens gedaan. In N is het wijzigen van Bw's mij teveel gekriebel op de vierkante nanometer.


Overigens & overigens is het nummer niet helemaal gelukkig gekozen: de machine werd pas in 1985 overgespoten in blauw-beige. De foto staande 216 179-2 zou beter voor mij geweest zijn: deze loc werd in 1979 blauw-beige. Maar goed, ik hanteer voor dit soort details wat minder strikte regels.

[Lorre aan] Dan neem je de hobby niet serieus... Grin [Lorre uit/]

I rest your case... Grin

Eindelijk iemand die naar me luistert…

Zekers...

De 216 021-6 is van 290583-020684 in Bw Oldenburg gehuisvest geweest. Die gehele periode in het rood, want de loc was op 29 december 1995 nog steeds rood (Altrot).

In het boek De moderne tractie bij de NS in kleur staat een mooie foto van de loc met een buurtgoederentrein bij Haren.

Op 17 september 1995 fotografeerde ik de loc in Wanne-Eickel.


Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #191 Gepost op: 21 Juli 2022, 19:26:05 »



Ik moest hier nog wat nieuwe locs aanmelden:

  • de bewuste V160
  • een DB 184 die onder de Nederlandse draad kon rijden
  • een tweede 2200

De DB 184 heb ik vanwege zijn schoonheid en mooie sound gekocht: het typische föhngeluid wat ik mij nog van de DB 181 herinner. Deze loc komt af en toe proefrijden onder 1500 V en gaat de feesttrein, vanwege gereedkomen elektrificatie aan het eind van 1982, trekken. De locs zijn in de jaren zeventig een keer of vier vijf in NL geweest.

De 2200 is de tweede bruine 2200 die ik heb gekocht en komt in plaats van de oorspronkelijk geel-grijze 2400 die ik niet zo mooi vind van Piko. Dit wordt een dummy en krijgt een 2300-nummer. Is vooral bedoeld als sluitloc van de klompentrein trek-duw, maar mag af en toe ook tweede viool spelen achter zijn gemotoriseerde bruine collega in een flinke goederentrein. Met beide huiven voorop, lijkt mij een prachtig gezicht. Cool

« Laatste verandering: 21 Juli 2022, 19:31:16 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #192 Gepost op: 30 Juli 2022, 10:11:26 »

Ik heb denk ik in één week nog nooit zoveel pakketjes en brievenbuspost binnen gekregen voor de hobby:



  • verdeelplaat, zoals mij hier werd aanbevolen
  • 25-pins stekkerverbindingen, zoals mij hier werd aanbevolen
  • transfers Kleinspoor o.a. voor de toekomstige IC-4 1731
  • extra decoders om door  te kunnen gaan met het V200 digi project
  • de laatste ontbrekende rails voor de testbaan, inclusief ontkoppelrail
  • railschroefjes
  • custom made nieuwe nummers voor de Piko 216

En dan liggen er ook nog pakketjes met draad en een DB-rijtuig in het Postfach in Bad Bentheim, haal ik vanmiddag op. Grin
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #193 Gepost op: 7 Oktober 2022, 08:54:05 »

Gaan we hier even verder over dat DSB-rijtuig: hoe pak je nou dat dak aan, Frank?
Gelogd

Groet, Frank
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #194 Gepost op: 7 Oktober 2022, 21:29:01 »

Inkorten, net als de rest van het rijtuig. Als je heel netjes twee helften zaagt en aan elkaar lijmt, kun je zelfs de ribben onzichtbaar op elkaar laten aansluiten. De lijm fungeert tevens als een soort plamuur. In H0 vaak genoeg gedaan, nu gaan we kijken of dit in N ook kan. Zodra dit gelukt is, komen er grote ventilatoren op het dak.

Hier de hoofdrolspelers bij elkaar:




Beide hebben klapvouwdeurtjes in de overgangen.


Het lijkt op een mislukte Bpmz maar het is de basis van het nieuwe rijtuig. Het dak lijkt goed te passen, maar schijn bedriegt: het dak klikt niet goed op de bak. Mogelijk dat het dak van een Eurofima rijtuig beter past. Gaan we nog bekijken.


Als het inkorten van het rijtuig net zo goed lukt als de fotoshop, gaat het wel wat worden.

 

 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
« vorige volgende »
Ga naar: