Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 24   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 228381 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Gepost op: 6 December 2015, 23:37:27 »

Voor mij wordt het ook maar eens tijd om met de billen blood te gaan. Een jaar geleden met deze hobby begonnen en inmiddels wat leuk materieel aangeschaft. Ook bezig geweest met een project voor een spoor/fotodijk. Maar dat is nog geen sinecure (zie: hier). Inmiddels is de dijk weer kaal en ben ik opnieuw begonnen. Ik kreeg de ballast niet mooi (niet echt mijn specialiteit geloof ik). Ondertussen ook bezig geweest om huisjes te bouwen/schilderen en met een plan voor een baan. Maar, goed de baan Smiley

Dat baanplan heeft al heel wat hoofdbrekens gekost. Gedacht aan helixen, schaduwstations maar kwam steeds in de knoop met de beschikbare ruimte. Vorige week had ik ineens een heldere ingeving. Drie modules met een fiddleyard, die makkelijk is op te bergen. Dit vereenvoudigd het geheel aanzienlijk vergeleken met wat ik eerder bedacht had.

De naam van mijn station wordt Rekerdam. Een fictieve naam, vernoemd naar rivier de Rekere welke lang geleden de grens betekende tussen Kennemerland en West-Friesland. Het station is Elsloo van Artitec die ik vorig jaar via Marktplaats op de kop heb getikt. Een stationstype dat vroeger veel voorkwam langs Staatslijn K. Voor het tijdperk beperk ik mij tot mijn geboortejaar, 1981. Een tijdperk waarin het geel/grijs al aardig ingeburgerd was, maar groene Mat '46's, rode DE-2's, berlijnsblauwe locs en rijtuigen en bruine diesellocs er ook nog steeds waren. Afhankelijk van de nummers uiteraard. Soms een beperking bij de aanschaf, maar juist bedoelt om de aanschaf van modellen enigszins binnen de perken te houden.

Het baanplan biedt de mogelijkheid om getrokken treinen tot 4 rijtuigen te kunnen rijden. In mijn geval een 1100 of 1200 met 4 buurland ICR's (ik zoek nog een gelijkstroom 1500  Tongue). In deze vorm is het pas een eerste schets, maar schiet er maar vast op! Dit is getekend met Rocoline. De boog aan de rechterzijde is R6. De bouw zal niet heel snel gaan. Komende tijd ben ik druk met het slopen en verbouwen van de keuken in mijn huis. En tussendoor 'moet' ik ook nog op vakantie  Tongue

Het baanplan:


Het station:
« Laatste verandering: 6 December 2015, 23:43:55 door Joran » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 December 2015, 06:13:48 »

Niks mis mee....1981  Duim omhoog
Ben benieuwd naar de bouwverslagen
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #2 Gepost op: 9 December 2015, 08:04:34 »

Ben benieuwd naar de bouwverslagen

Ik ook Smiley Ik ben ondertussen ook nog met wat huisjes bezig. Die vorderingen zal ik hier ook wel plaatsen binnenkort.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #3 Gepost op: 9 December 2015, 20:13:06 »

Inderdaad, 1981 kan mij ook wel bekoren.  Duim omhoog

Leuk station Elsloo, heb hem ook nog ergens liggen. Volgens mij is het alleen in 1:100 uitgevoerd, al waren ze dat bij de buren niet met me eens. Zet maar eens een preisertje voor de deur. Om deze frustratie ligt ie bij mij nog bij de 'ooit af te maken projecten'.

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 9 December 2015, 21:19:22 door niels b » Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #4 Gepost op: 9 December 2015, 20:42:21 »

Ik heb dat al eens eerder gelezen, volgens mij ook van jou  Smiley

Ik weet het niet. Misschien zijn dan wel alle gebouwen van Artitec te klein. Ik heb ook de bakstenen loods, 19e eeuws arbeidershuisje, winkel woonhuis 17e eeuw. En bij elkaar lijkt het allemaal wel aardig in proportie.

Het dorpshuis van Tilly Models is wat groter uitgevallen. Maar bij elkaar misstaat het niet.

Ik heb weinig zin om het helemaal uit te zoeken, omdat ik jouw frustratie niet wil overnemen  Grin
« Laatste verandering: 9 December 2015, 20:46:54 door Joran » Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #5 Gepost op: 9 December 2015, 21:20:13 »

 Duim omhoog

Altijd jammer als je zoiets ziet. Want als je het ziet, blijf je het zien....
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #6 Gepost op: 9 December 2015, 22:03:44 »

Duim omhoog
Want als je het ziet, blijf je het zien....

Is dat een tegeltjeswijsheid van Cruijff?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #7 Gepost op: 9 December 2015, 22:10:45 »

Ik ben ook een goeroe.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #8 Gepost op: 9 December 2015, 22:24:49 »

Zoek je nog een producent voor tegeltjes?
Als je nog meer van zulke one-liners hebt, dan kunnen we samen wel een handeltje beginnen.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #9 Gepost op: 10 December 2015, 17:06:59 »

Boeken, tegeltjes en prullaria? Klinkt als een gouden handel.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #10 Gepost op: 18 December 2015, 19:05:01 »

Ruimte, tijd en plek om modulebakken te maken zijn er nog niet. Maar ondertussen gebeurt er toch wat aan Rekerdam. Huisjes maken   Grin
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #11 Gepost op: 18 December 2015, 19:21:59 »

Gaaf!!!
Benieuwd naar de technieken die je zoal toepast!
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #12 Gepost op: 19 December 2015, 00:27:06 »

De Artitec huisjes zijn geschilderd volgens de mengverhoudingen die bij het model zitten. Ik verdun de verf best wel, waardoor ik het meerendeel 2x moet doen. Cementkleur is wel altijd even zoeken. Wordt snel blauwig, heel weinig zwart gebruiken in het mengsel. De tweede laag bij cement tamponneer ik met een afgeknipte kwast (deze gebruik ik ook wel voor drybrushen). Als alle kleuren erop zitten gaat er een wash overheen van zwart en groen gemengd (1:1). Het lijkt in het begin heel heftig, maar als het opdroogt valt het reuze mee. Voor de zekerheid kan je het na aanbrengen oppeppen met keukenpapier. En is het niet voldoende doe je er nog een wash overheen. Het maakt het naast vuil ook de kleuren wat doffer. De dakpannen van het een na rechtse huisje geven nu zowat licht. Als de wash gedaan is komt er een drybrush overheen met Humbrol 28.

Bij Tilly huisje ga ik grotendeels hetzelfde te werk. Ik heb volgens hun aanwijzing geprobeerd de voegen te krijgen door de muren eerst grijs te schilderen en met steenrood de stenen te drybrushen. Maar ik vind het geen fijne methode. De cementmuur is hier gedaan door een donkergrijze basis te schilderen en daarna met twee lichtere kleuren grijs te drybrushen (met een gewone kwast). De voegen zit ik nog mee te puzzelen. Bi Artitec lichten ze op door het drybrushen omdat die voegen uitsteken ipv dieper liggen. Nadeel van voegpasta en de zilverpoetsmethode is dat het huisje al vensterbanken e.d. heeft waardoor het voegmiddel daar ophoopt. Mijn volgende poging ga ik doen met acrylverf. Gewoon eens kijken.

Ik gebruik penselen van marterhaar. Voor het drybrushen gebruik ik penselen van de Action. Lekker goedkoop en prima om te mishandelen. Een afgeknipte en een gewone. Op de ene oppervlakte werkt het een lekkerder en op de ander de ander. Ik neig wel meer de gewone penseel rot lange haren.

Ik heb een keer de blokpost van Artitec verkl**t. Daar probeer ik dingen vaak op uit zoals de wash en drybrushen. Verder ben ik ook al een paar keer opnieuw begonnen omdat ik niet tevreden was. Gewoon een tijdje in een bak met blue wonder af borstelen met  aceton. Heb ook weleens thinner gebruikt, maar daar kan resin niet zo goed tegen  Grin
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #13 Gepost op: 30 December 2015, 22:40:03 »

Het huisjes schilderen ligt voorlopig stil. De keuken wordt komende weken aangepakt. Wel lag vorige week deze 2400 onder de kerstboom Smiley Vorig jaar vond ik daar al een geel grijze. Past mooi in mijn tijdperk. Alleen ontbreekt er een lensje in een van de frontseinen  Sad

Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 929



« Antwoord #14 Gepost op: 30 December 2015, 22:53:00 »

hoi joran

mooie loc die 2400
ik heb er ook diverse

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
Pagina's: [1] 2 3 ... 24   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Rekerdam
« vorige volgende »
Ga naar: