Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 24   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 228580 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #210 Gepost op: 28 Maart 2019, 21:56:25 »

Die 1300 ziet er inderdaad super uit! Hoe zit het met de trekkracht? Ik hoor wat nare verhalen...
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #211 Gepost op: 28 Maart 2019, 22:09:37 »

Geen idee, ik kan nog lang niet rijden  Tongue

Wat ik gelezen heb qua 'nare verhalen', is met name met 3-rail. En daar heeft Jeroen Water een oplossing voor.

Nu heb ik geen hellingen in mijn baan, bogen niet krapper dan R5. En mijn treinen zijn (vanwege de ruimte) kort dus ik zal er niet snel tegenaan lopen.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #212 Gepost op: 14 April 2019, 09:25:17 »

Het verleggen van het spoor gisteren afgemaakt. Ook besloten om de relaiskasten van tussen de sporen te verplaatsen naar de buitenzijde:





Van de week eens verder met de scenery. Bielzen en spoor op kleur brengen, schouwpad, ballast etc.
« Laatste verandering: 14 April 2019, 09:28:37 door Joran » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #213 Gepost op: 14 April 2019, 20:55:43 »

Lekker bezig Joran!!  Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #214 Gepost op: 15 April 2019, 08:34:35 »

Dank je Sander! Begint eindelijk ergens op te lijken.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #215 Gepost op: 19 April 2019, 13:09:49 »

Deze wee bakken in de ballast gezet. Na dat dit droog is, en ik her en daar wat reparatiewerk heb gedaan kan ik verder gaan met het groen:



Meteen maar even gekeken hoe e.e.a. oogt met wat details als bovenleiding, vrijbalk en een wisselmotor:

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #216 Gepost op: 19 April 2019, 16:50:41 »

Hè....het sein staat voorbij de vrijbalk! Dat mag niet van Huub  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #217 Gepost op: 19 April 2019, 17:22:38 »

Klopt.
« Laatste verandering: 19 April 2019, 18:06:54 door Joran » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #218 Gepost op: 19 April 2019, 18:09:48 »

In Steenwijk heeft dat wissel een grendel en daarna volgt als je van dat zijspoor afkomt toch nog een gewoon sein.
In jou geval zou je dan het sein voorbij het wissel moeten zetten, geldt dan zowel voor treinen van het middelste als het linkse spoor. Het wissel naar het rechtse spoor krijgt dan een grendel en het spoor zelf een stopontspoorblok.
Vraag is hoe dicht je de realiteit wilt benaderen. In model kan alles.  Wink

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #219 Gepost op: 20 April 2019, 08:56:47 »

De verwijzing naar Steenwijk lijkt nu uit de lucht te komen vallen, maar in het oorspronkelijke bericht waar ik op reageer werd dat door Joran genoemd. Ik had niet gezien dat dat bericht inmiddels was aangepast.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #220 Gepost op: 20 April 2019, 09:27:40 »

Klopt. Werd er door iemand op gewezen, maar ken de plek zelf niet. Vandaar.

Overigens laat ik het zo. Kan het sein niet meer verplaatsen. Er klopt wel meer niet in modelspoorland. Dan vins ik dit nog een kleinigheid.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #221 Gepost op: 20 April 2019, 09:46:19 »

Je kunt overwegen de vrijbalk verder richting wissel leggen, als dat wel nog kan.
Dan valt het in elk geval minder op.
Als je dan nog een sein naast het rechter spoor zet, klopt het allemaal weer.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #222 Gepost op: 20 April 2019, 10:21:22 »

Ja maar dienen er dan nog seinen aan de andere kant te komen?

Het is op zich alleen een omloopspoor. Verandert dat de zaak nog? Of als het buiten gebruik is?

Vrijbalk iets dichter op het wissel zou kunnen.

Wat als ik het sein toch verplaats naar voor het wissel? Hoe dan om te gaan met het omloopspoor?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #223 Gepost op: 20 April 2019, 11:19:02 »

Het is natuurlijk maar een mening, maar met het realisme waarmee jij de aankleding doet, zou ik eigenlijk wel verwachten dat je op een of andere manier dat spoor beveiligt.
Simpelste oplossing is een sein. Een stopontspoorblok, ontspoortong of beveilingskopje kan ook, past misschien ook wat meer bij de status van dat spoor, maar is wel meer tot veel meer werk. En dan moet je nog steeds iets verzinnen dat een trein/rangeerdeel die van dat spoor komt niet zomaar de hoofdbaan op kan. Dat zou je dan kunnen oplossen door het huidige sein voorbij het wissel te verplaatsen. Het wissel krijgt dan een grendelkast, dan heb je een beetje de situatie als in Steenwijk.

Bij een spoor dat buiten gebruik is, maar wel blijft liggen, wordt zelden de beveiliging weggehaald. Als dat wel gebeurt, ken ik alleen maar voorbeelden waarbij het onmogelijk wordt gemaakt het spoor nog te gebruiken.
Het is zelfs eerder andersom, seinen die blijven staan, terwijl het spoor al is verdwenen. Simpelweg omdat het goedkoper is een zinloos sein te laten staan dan de hele beveiliging aan te passen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #224 Gepost op: 22 April 2019, 22:15:34 »

Dank voor je uitgebreide bericht Huub. Zit nu toch een beetje te denken wat ik hiermee ga doen. Punt is dat als ik het sein van het perron af haal. Ik een lelijk gat heb waar de draden doorheen lopen, wat ik nooit netjes (is groter dan een enkele 'tegel') kan repareren.

Ook bedankt voor het compliment over mijn verdere aankleding  Smiley

Nu zie ik net dat het juiste baanplan van het station niet eens in dit topic staat. Dus hier een plaatje:



Wissel 1 is iets verplaatst, zoals eerder was te lezen, maar het idee is hetzelfde. De sporen zijn voor mij van boven naar beneden 1, 2, 3.

De opties als ik het goed begrijp.

1. Een sein voor spoor 3 aan de rechterzijde (links van Wissel 2), het omloopspoor voor spoor 2, aan de voorzijde van de baan. Bij deze optie, wat gebeurt er dan als een loc het sein van spoor 3 voorbij rijdt om om te lopen? Dan is meteen het hele stuk tot Wissel 1 bezet en kan er geen trein het station binnen rijden op spoor 1, terwijl dat eigenlijk wel zou kunnen (qua ruimte). Wat gebeurt er met Wissel 3? Moeten daar dan ook seinen komen te staan? Lijkt me haast onwaarschijnlijk. Maar goed, ik heb hier weinig kaas van gegeten.

2. Een stopontspoorblok of beveiligingskopje. Misschien qua scenery wel echt een leuk detail, maar dan zou ik wel willen/moeten weten. Hoe zo iets er uit ziet. Dan zit ik er wel mee dat het sein van Spoor 2 (op het perron) verplaatst naar rechts van wissel 2. En dan heb ik dus dat gat in het perron waar ik iets mee "moet". Dan vraag ik me ook of bij zo'n situatie waar dus eigenlijk dat omloopspoor nauwelijks gebruikt wordt, heb je dan wel wissel motoren. Of zouden dat eerder handwissel geweest zijn. Immers door de opzet van zo'n blok zou je zo'n wissel niet vaak gebruiken.

De situatie van steenwijk, waar ligt die precies? Is die te volgen met Cabineritten? Of zijn er duidelijke fotos van? Ik bben geen kenner met dit soort zaken, en zie als ik rond het spoor kijk vaak weinig logica in zaken, vooral veel uitzonderingen. Terwijl die logica er ongetwijfeld wel is.


Gelogd
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 24   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Rekerdam
« vorige volgende »
Ga naar: