Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 24   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 228588 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #225 Gepost op: 23 April 2019, 09:05:04 »

De situatie in Steenwijk is in dit filmpje te zien.
Vanaf 25:30 zijn de handwissels (hier pompwissels) met grendels te zien, bij 27:00 de seinen die je daarna nog tegenkomt.
Op sporenplan.nl (Actuele tekeningen uitgebreid) is de situatie schematisch te zien.

Ik ben er niet 100% zeker van, maar omlopen gaat in Nederland dacht ik altijd tot voorbij het sein dat de wisselstraat vanaf de andere kant beveiligt. Dat zou in jouw geval dan het inrijsein zijn.

Wat betreft jouw baan, het gaat erom dat een trein een beveiligde rijweg heeft, dus geen wissels die plots omgelegd kunnen worden of andere treinen die op jouw spoor kunnen komen. Daarom moet je iets met spoor 3 doen om een trein van en naar spoor 2 te beveiligen. Misschien is het voor wissel 3 voldoende als je op spoor 2 met geel knipper binnenkomt.
In Vlissingen ligt zo'n wissel (zie sporenplan.nl) in een vergelijkbare situatie (rechtsonder op de tekening van Vlissingen, sporen 705, 706 en 722 en wissel 497) en is het voorzien van een grendel.
Jouw baan vertaald naar de Vlissingse situatie heb je dan links van wissel 2 seinen staan voor spoor 2 en 3 (sein 482 en 482) en nog een sein links van wissel 1 (sein 464). Maar dan komt er ook nog een sein rechts van spoor 2 om het binnenrijden naar spoor 2 te beveiligen (sein 474). Op die manier kun je kopmaken zonder het verkeer naar spoor 1 te hinderen, maar eerlijk gezegd vind ik zoveel seinen op zo'n klein station wat over de top, dus zou ik me beperken tot de seinen op spoor 2 en 3 links van wissel 2.
Een ander oplossing is dus de "Steenwijkse oplossing". Het sein langs spoor 2 verplaatsen naar rechts voorbij wissel 2. Wissel 2 krijgt een grendel. Dan zou daar in spoor 3 normaal gesproken een stopontspoorblok, ontspoortong of beveiligingswissel moeten komen. Misschien dat je daarvan af zou kunnen zien als het spoor uitsluitend als omloopspoor wordt gebruikt, maar dat durf ik niet te zeggen. Ik ken zo'n situatie niet in Nederland.

En de eenvoudigste oplossing is Duits of Frans gaan rijden, dan kun je het met een paar borden oplossen...  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #226 Gepost op: 26 April 2019, 13:15:07 »

Dank voor al je uitleg Huub, maar voor Rekerdam in deze vorm is het helaas te laat. Door blijvende irritatie over de boog, het sporenplan en het (nog steeds niet en voorlopig nog lang) niet kunnen rijden heb ik besloten om met deze baan te stoppen.

Het idee is om een baantje bestaande uit twee modules (alleen het station) te gaan bouwen.

Hoe vaak kan iemand opnieuw beginnen  :Smiley

« Laatste verandering: 26 April 2019, 13:17:39 door Joran » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #227 Gepost op: 26 April 2019, 15:57:54 »

Volgens mij betekent helemaal overnieuw beginnen, nog langer niet kunnen rijfen....  Undecided
Wat mankeert er aan de laatste versie van de boog?
M.i. de meest realistische versie en niks mis mee
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #228 Gepost op: 26 April 2019, 19:06:54 »

Het zijn in de huidige situatie 4 bakken waarvan er op de laatste nog nauwelijks rails lag. Alles moest nog aangesloten worden en er moest nog een fiddle yard komen. In de nieuwe situatie zijn het maar 2 bakken + fiddle yard. Waarbij alle zichtbare wissels op 1 bak komen.

De boog zat toch nog een rare slinger in, alsof de rails iets verschoven is geweest bij het vochtmaken bij het ballasten. Van een afstand niet echt zichtbaar maar voor mijn gevoel reden de treinen er niet mooi door (of ik zocht een excuus om wat anders te gaan doen).

Mijn levenssituatie is ook iets veranderd, waardoor ik mogelijk in de nabije toekomst minder ruimte tot mijn beschikking zal hebben dan nu. Dat speelt ook mee.

Er zijn nog wel wat kleine dingen waar ik me aan stoorde:

  • Bakovergangen met boog waardoor je bielsen door de midden moest zagen, wordt nooit echt mooi.
  • Perron iets te licht grijs. Had wat donkerder en verweerder mogen zijn. Lastig om nog te doen als het perron al op zijn plek ligt.
  • Kabelgoten te grijs. Na een wash geprobeerd te hebben met de ballast 'blend' het niet mooi vind ik met het ballast.
  • Het seinen verhaal van Huub.

En zo zijn er vast nog meer dingen. Aan de andere kant heb ik ontzettend veel geleerd met dit project tot nu toe. Dingen die alleen maar voordeel geven bij de volgende keer. Daarbij komt er in het nieuwe baanplan geen water en geen brug (vooralsnog). Tuurlijk is de baan uit te breiden met extra modules. Maar in eerste instantie ga ik dat niet doen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #229 Gepost op: 26 April 2019, 22:06:46 »

.....(of ik zocht een excuus om wat anders te gaan doen).....

Veelal staat de hoofdzaak tussen haakjes en zijn de rest aanvullende en ondersteunende argumenten.
Wellicht niet onverstandig niet onverhoopt en te snel de nieuwe plannen te starten en een zomerse bezinkperiode in te lassen om overhaaste beslissingen te voorkomen.
Het modelspoorvirus gaat niet over Joran, daar zit je levenslang aan...   Wink
Maar perioden 'op een laag pitje' kunnen voorkomen kan ik uit eigen ervaring melden en plannen zijn er om gewijzigd te worden.
Mijn baanplaan is ontstaan na zeker 1,5 jaar schetsen en tekenen en toch ben ik nu toch op versie 3.2.1 aangekomen na ruim 10 jaar!! bouwen en weet zeker dat 3.2.2 of wellicht 3.3.0 zal komen.
Plannen zijn er om te wijzigen of aan te passen aan de nieuwe mogelijkheden en ja.....als ik nu opnieuw aan Waldijk zou beginnen zou het er anders uitzien, maar dat komt doordat ik de ervaringen van deze baan heb opgedaan.
Dus Rekerdam 1.0 is niet voor niets geweest als is het met de huidge boog volgens mij zeker versie 1.3  Grin

Ik kijk in ieder geval uit naar het vervolg.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #230 Gepost op: 27 April 2019, 11:04:54 »

Ha ja zoiets van 'everything before 'but' is bullshit'  Smiley

Kleine landelijke baantjes hebben me altijd wel aangetrokken. En het voordeel van het hele station incl. alle wissels bouwen op 2 bakken is voor mij dat die 2 bakken dan op zich een geheel is. Wat, omdat het modulair is, altijd verder kan worden uitgebreid.

Rekerdam 1.0 is zeker niet voor niets geweest. Heb zo ontzettend veel geleerd van het maken van modules, perrons, solderen van de rails, solderen van bovenleiding het aanleggen van schouwpaden om maar wat te noemen. Dat alles hoef ik de volgende keer zeker niet te leren.

Het verkleinen van het geheel zorgt ook dat ik niet met het water in de weer  hoef, wat me ook al veel tijd heeft gekost met experimenteren en waarvan ik helemaal niet zeker ben dat ik het tot een goed einde ga brengen. En over het rijden, ik heb besloten na het leggen van de rails alles eerst aan te gaan sluiten, zodat ik wat kan heen en weer rijden en rangeren. Dan hoeft dat niet heel lang te duren. Alles heb ik al jaren in huis, bezetmelders, servo decoder, servo's etc.

En wat ik al schreef uitbreiden kan altijd. En zie ik ook nog wel gebeuren, maar eerst de focus op het station  Smiley
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #231 Gepost op: 28 April 2019, 12:02:57 »

ik blijf het jammer vinden, je plan was leuk! En het is je eerste echte baan die je bouwt. Ik heb het idee dat je voor jezelf de lat soms te hoog legt....

Succes met de bouw van de nieuwe baan!
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #232 Gepost op: 28 April 2019, 12:52:09 »

Hoe vaak kan iemand opnieuw beginnen? Heel vaak. Ik ben in 1982 begonnen met modelspoor en vele banen verder is de huidige baan de eerste die ik de moeite waard vind om verder af te bouwen. Maar zelfs dat kon niet zonder forse aanpassingen ten opzichte van de eerste plannen uit 2011.
De opmerking van Sander snap ik ook wel. Om lol in de hobby te houden, heb ik mij moeten dwingen de lat voor mezelf minder hoog te leggen. Een hoge lat is leuk, als je eroverheen komt, maar is heel frustrerend als dat niet lukt. Het plezier dat ik daardoor terugkreeg in de hobby, heeft er uiteindelijk toe geleid dat de lat langzaam maar zeker toch weer wat omhoog gaat.
Als je belang hecht aan rijden, zou ik daar inderdaad aan beginnen. Ook daar kom je nog wel verrassingen tegen en je wilt echt niet dat je scenery moet gaan slopen, omdat de techniek je in de steek laat.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #233 Gepost op: 30 April 2019, 07:11:00 »

Ben zeker voornemens om er lol in te houden. De keuze om het anders te gaan doen geeft me juist nieuwe energie.

De kleine dingen waar ik me ook aan stoorde zoals kleur van het perron, kabelgoten, seinen vehaal van Huub zij iet de reden dat ik heb besloten om opnieuw te beginnen. Het zijn slechts punten die ik nu kan aanpakken omdat ik opnieuw begin. En zo is er nog een heel rijtje.

Maar goed het hout is inmiddels binnen voor de eerste bakken dus de komende dagen maar eens in elkaar zetten en de rails hierop uitleggen.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #234 Gepost op: 3 Mei 2019, 09:13:29 »

Twee nieuwe modules afgelopen week in elkaar gezet. Het baanplan even heel grof neergelegd. Links de twee perron sporen, welke uiteindelijk door zullen lopen tot het einde van de bak. Drie bakken passen zeker (dus mijn Plan V, DE-2, Mat '46 en Plan U). Hopelijk gaat vier ook lukken, zodat een kleine getrokken trein en Mat '54 ook passen. We gaan het zien. De perron sporen komen onder de draad. Het meest rechterspoortje niet. Hier komt een verlaagde losweg. Zodat goederen treinen ook een reden hebben om Rekerdam aan te doen. Iets wat in het vorige baanplan niet zat. Het korte spoortje rechtsboven kan dan een loc staan te wachten om de goederentrein weer mee te nemen. Ik twijfel nog of ik Kadee ga gebruiken voor ontkoppeling. Of toch automatische koppelingen.

Overigens wil ik Maurice (bouwer van o.a. Kleverdam) bedanken. Van hem heb ik goedkeuring om het sporendeel te 'lenen' van een eerdere versie van zijn baan  Duim omhoog

Nog een vraagje voor Huub over de seinen. Waar komt het sein voor het goederen spoor? Tussen de 2 wissels in. Of voor het meest rechtse wissel.

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #235 Gepost op: 3 Mei 2019, 16:25:56 »

Ik denk dat het allebei kan.
De meeste enigszins vergelijkbare situaties die ik nog ken hebben het sein voor het meest rechtse wissel. Dan zou ik wel een stopontspoorblok plaatsen in het spoortje naar de losweg of ook daar een sein voor het wissel.

Maar bijvoorbeeld in Goes zijn nog wat losspoortjes en als je die situatie volgt, zou je het sein tussen de twee wissels kunnen plaatsen. Alleen is de situatie daar weer net iets anders. Ik zal eens zoeken of ik nog iets van meer vergelijkbare vroegere situaties kan vinden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #236 Gepost op: 3 Mei 2019, 17:13:04 »

Top!  Duim omhoog

Het is wel de bedoeling dat het spoortje recht boven gebruikt gaat worden om een loc te stallen die de goederenwagens dan weer mee kan nemen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #237 Gepost op: 3 Mei 2019, 17:27:01 »

Oh ja, ik zie nu dat je dat al schreef.
Dan zou ik er twee seinen neerzetten. Dus een helemaal rechts voor het wissel en ook een naast dat losweg-spoortje, vanuit dat spoor gezien ook weer voor het wissel.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #238 Gepost op: 4 Mei 2019, 12:34:53 »

Ok, dat klinkt wel weer als 'gefrot' op dat korte stukje.

Is er niet een bord voor 'losweg' of spooraansluiting, lig dat je de hoofdbaan verlaat die tussen de twee wissels in kan staan. Dat daarna er op zicht wordt gereden. En anders wordt het maar een loopje nemen met de werkelijkheid  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #239 Gepost op: 4 Mei 2019, 20:19:36 »

Valt toch wel mee met dat gefrot?
Een sein bij de blauwe punt om naar de hoofdbaan te kunnen en een sein bij de rode punt om losweg-spoortje te verlaten.



En ik zou dat losweg-spoortje in elk geval voorzien van een stopontspoorblok. Dan kun je het sein bij de rode punt ook weglaten, maar als je dat spoor ook voor het neerzetten van loc's gebruikt, is dat niet heel voor de hand liggend.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 24   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Rekerdam
« vorige volgende »
Ga naar: