Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 24   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 228595 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #285 Gepost op: 12 November 2019, 18:48:36 »

@hubertus Het riviergrind is de bedoeling bij mij. Ik heb inmiddels zoveel foto's gezien van nevenlijnen eind jaren '70/begin jaren '80,  waar toen dit grind nog lag, niet het steenslag (daar leent het Koemo spul wat ik eerder gebruikte zich veel beter voor). En ik kom veel verschillende tinten tegen. Van flink bruin tot veel lichter wat neigt naar deze ballast. Ik ga dit nog op kleur brengen. Maar niet 'te'.


Dingen toch weer iets anders gedaan. Bruine ondergrond kleur. Dan valt het niet zo op als de ballast aan de kanten niet zo 'dekt'. Ballast bed minder dik gemaakt. Dit zie je op stations (zeker toen) eigenlijk nauwelijks. Voordeel, het ballast makkelijker (voor mij  Grin). En een begin gemaakt met de portalen. Uiteraard had ik van een de dwarsliggers weer te weinig in huis. Dus die meteen maar besteld. Hopelijk voor het weekend binnen, kan ik de basis van de portalen afmaken. En dan kan het detailleren beginnen. Kortom lekker bezig!

Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #286 Gepost op: 22 November 2019, 15:02:53 »

Afgelopen dagen met de bovenleiding verder gegaan. Weinig boeiends om te laten zien. Zelfde truc beetje herhalen. Het begint er al aardig op te lijken. De andere module ook ballast klaar gemaakt.



« Laatste verandering: 22 November 2019, 15:14:45 door Joran » Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #287 Gepost op: 9 December 2019, 15:52:22 »



Het ballasten schiet al aardig op (gelukkig).

De styreen delen in de bovenleidingsportalen ga ik toch vervangen door messing. Zeker de diagonalen aan de buitenzijde zijn erg kwetsbaar van styreen. Hopelijk komen eind van de week de juiste profielen binnen, zodat ik daar verder mee kan. En verder rommelen we lekker verder.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #288 Gepost op: 20 April 2020, 09:23:45 »

Ik zal het hier ook weer eens bijhouden:

Hoop gebeurt de afgelopen tijd. Er was iets niet lekker gegaan met het op
Kleur brengen van de ballast. Dus hup... ballast er af en weer opnieuw. Och je moet jezelf bezig houden in deze Corona tijd. Maar wel:

- Een stuk perron op kleur gebracht.
- Stootjukken verder verdraaid.
- Begin gemaakt met de groenvoorziening op de linker module.

Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #289 Gepost op: 21 April 2020, 19:01:01 »

Omdat Jakop en Sander beide bezig zijn met boveleidingsportalen kreeg ik er zelf ook wel weer zin in. Afgelopen dagen dit portaal verder afgemaakt en al in de primer gespoten.

Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #290 Gepost op: 21 April 2020, 19:39:33 »

Nòg zo'n patser... Ziet er strak uit hoor Joran Duim omhoog
En ik maar zwoegen met die rotdingen.

Van wat voor profielen zijn die liggers gemaakt? De palen zijn Sommerfeldt denk ik?
« Laatste verandering: 21 April 2020, 19:41:16 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #291 Gepost op: 21 April 2020, 20:06:20 »

Niet dat ik al te krtisch wil overkomen Joran, maar wat me opvalt bij je laatste foto is dat de vertikale profielen waar de uithouders aan zitten me wat kort lijken t.o.v. de 1:1 exemplaren of het moet komen doordat de uithouders helemaal onderaan vastzitten.   Undecided
Daarnaast de uithouders wel erg lang denk ik...nu zijn die er kort en lang, maar gemiddeld lijken de jouwe wat bovengemiddeld lang.

Ter illustratie deze foto van Rienk Mebius
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #292 Gepost op: 21 April 2020, 20:44:59 »

@1200blauw: Dank je wel. Alleen de plastic rondjes in de isolator bruggen zijn van Sommerfeldt, en dan nog afgesneden ook  Wink  De rest is zelfbouw uit messing en een klein beetje styreen.

Staanders: 3mm H-profiel
Liggers: 2x1mm U-profiel, met daar tussen 3mm I-profiel
Frame: 1mm vierkant
Vericalen: 1mm U-profiel
Hoeken: 1mm L-profiel
Verstevigingen in het frame: 0,75x0,25mm rechthoek, styreen.

@Jakop de Bruin: Er zijn twee soorten frame hoogtes. Die met een hoog frame, zoals jij bouwt. En met het lage frame zoals in de foto van Rienk Mebius. Zie hier.. Ik vond die lage fraaier en ze staan hier in de buurt ook, op het emplacement van Alkmaar en net voor de het Noord-Holland kanaal, komend van Alkmaar Noord:



Op het emplacement van Alkmaar staan beide soorten dan weer door elkaar heen. Geen idee wanneer de een wordt toegepast en wanneer de ander.  Huh?

Dat de zijwaartse pijpen lang zijn klopt. Ik heb nog niet uitgedacht hoe kort ze moeten worden, i.v.m. het zig/zag effect. Ze worden daarom in ieder geval ingekort tot minder dan het hart van de isolatorbrug. Weet niet of ik het zo helder uit leg?

« Laatste verandering: 21 April 2020, 21:00:18 door Joran » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #293 Gepost op: 21 April 2020, 20:51:30 »

Hoog frame is ouder dan laag frame. Naar verluid is dat veranderd omdat er in Nederland aan de bovenleiding werd gewerkt als er spanning op staat.
Als een monteur dan aan de rijdraad aan het werk was, zat hij bij het hoge frame vrij dicht bij de onderkant van het geaarde frame. Uit veiligheidsoverweging zou dat later bij nieuwe portalen aangepast zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #294 Gepost op: 21 April 2020, 20:53:33 »

Ik wilde nog typen... 'Hubertus heeft hier vast een antwoord op'.... en jawel!  Duim omhoog

Leuke feitjes!
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #295 Gepost op: 21 April 2020, 21:19:05 »

Dank voor je antwoord Joran Duim omhoog
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #296 Gepost op: 22 April 2020, 06:31:51 »

Niet dat ik al te krtisch wil overkomen Joran, maar wat me opvalt bij je laatste foto is dat de vertikale profielen waar de uithouders aan zitten me wat kort lijken t.o.v. de 1:1 exemplaren of het moet komen doordat de uithouders helemaal onderaan vastzitten.   Undecided

Goed lezen is kennelijk ook een vak, of niet aan mij besteed na een lange werkdag, zie nu pas wat je bedoelt  Grin. Ik zie veel foto's op internet waar het U-profiel met de zijwaartse pijpen iets doorloopt. Maar de variant waar ze helemaal onderaan, of zo goed als onderaan zitten komt ook voor. Tijdens de bouw van eerdere portalen heb ik zoveel verschillen gezien online en in het echt dat mijn conclusie is dat veel mogelijk is qua bovenleiding. Geeft ons ook weer ruimte om leuke varianten te bouwen.

Overigens is het ook nog de bedoeling dat als de zijwaartse pijpen ingekort worden, dat ze na ongeveer 1/3 licht gebogen naar beneden gaan wijzen. Maar dat is ook weer niet altijd zo.
« Laatste verandering: 22 April 2020, 06:34:28 door Joran » Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #297 Gepost op: 22 April 2020, 07:44:49 »

Bijzonder dat er zoveel verschillen blijken te zijn, als je je niet eerder in portaalsoorten verdiept hebt kun je dus aardig de mist in gaan Grin
Maar het ziet er beslist goed uit. Ik heb in het verleden een module gemaakt met portalen uit railstaaf gesoldeerd (de meest economische versie...) maar dat is 'm toch niet als ik dit werkstuk zo zie, deze ziet er overtuigend uit Duim omhoog
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #298 Gepost op: 22 April 2020, 07:49:24 »

Dank!

Het is dat mijn baantje uit maar 2 modules bestaat, met daarop 4 portalen en 2 mastjes. Anders had ik ze een stuk minder gedetaileerd gemaakt Wink
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #299 Gepost op: 22 April 2020, 09:37:51 »

Nog even foto's van zowel onze portalen bekijkend alswel foto's van onze voorbeelden, ben ik eens gaan meten.
Gewoon lineaal op het beeldscherm, dus al te precies is dat natuurlijk ook niet  Wink

Als ik dan uit ga van de verhouding tussen het verticale lange profiel en de hoogte van 'het rek' en het lange profiel als 100% stel kom ik tot onderstaande rijtje

 

Portaal Waldijk           59%
Potraal Rekerdam      47%
Portaal bij Alkmaar     43%
Portaal Rienk Mebius 44%

Voorzichtige conclusie....Waldijk zit er wat naast of ik heb nog niet een foto van de werkelijkheid met een hoog 'rek' bekeken.
Overigens heb ik mijn maatvoering volgens mij gebaseerd op een reeks artikelen in RailMagazine enkele decennia geleden.
Eens kijken of ik die nog bovenwater krijg  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 24   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Rekerdam
« vorige volgende »
Ga naar: