Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 94 95 [96] 97 98 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017694 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1425 Gepost op: 8 Januari 2021, 13:20:35 »

Maikel noch ik beweerden dat we de plaats of gemeente Waldijk wisten te liggen. We hadden het gewoon over Waldijk. En die naam is traceerbaar via Google Maps.
Gaat je met Sydborg niet lukken. (Dat is overigens dan wel weer de naam van o.a. een containerschip).

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Maikel van Velzen
Newbie

Offline Offline

Berichten: 12


« Antwoord #1426 Gepost op: 8 Januari 2021, 13:43:53 »

Toch is dat een wijk.... geen plaats, geen gemeente 

Oh, moest het een plaats of gemeente zijn? Dat had ik niet zo begrepen. Daarin tegen kan ik bevestigen dat het geen grote stad is, alle gebeuren er wel grootse dingen Wink Het station ben ik dan alleen nog niet tegengekomen.

Maikel noch ik beweerden dat we de plaats of gemeente Waldijk wisten te liggen. We hadden het gewoon over Waldijk. En die naam is traceerbaar via Google Maps.
Gaat je met Sydborg niet lukken. (Dat is overigens dan wel weer de naam van o.a. een containerschip).

mvg,
Gert

Sydborg, ik voel een uitdaging aankomen  Wink
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1427 Gepost op: 8 Januari 2021, 13:45:38 »

Ach, dat is uiteindelijk hetzelfde als >dit<... Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1428 Gepost op: 8 Januari 2021, 13:49:20 »

Sønderborg is inderdaad een van mijn inspiratiebronnen. Maar daarnaast ook Lemvig, Faaborg en Svendborg.
Maar goed, hier gaat het over Waldijk. Voor de liefhebbers: Bing Maps blijkt er ook zijn geheel eigen (afwijkende!) mening over te hebben.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1429 Gepost op: 8 Januari 2021, 13:58:31 »

Maar Sønder betekent Syd - en Faa, Svend en Lem betekenen allemaal niet Syd (en vig niet borg) Cool Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1430 Gepost op: 8 Januari 2021, 18:16:19 »

[korreltjezoutmodus]
Dezelfde naam wordt wel vaker voor twee plaatsaanduidingen gebruikt, dus dat Waldijk zowel een wijk is in een bepaalde stad als een zelfstandige gemeente is heel aannemelijk. Voorbeelden van dubbele namen zijn er voldoende. Vooral de Achterhoek is vrij lui in het verzinnen van eigen namen:

Zwolle = stad in provincie Overijssel EN gehucht in de Achterhoek
Geesteren = dorp in Overijssel EN dorp in de Achterhoek
Hengelo = stad in Overijssel EN dorp in de Achterhoek
Oisterwijk = dorp in Noord-Brabant EN gehucht in de Achterhoek (OK, gespeld Oosterwijk, maar dat is een verschil door de historie gegroeid Grin)
Beek = een buurtschap in Limburg, een plaatsje bij Nijmegen EN een dorp in de Achterhoek (is Montferland Achterhoek?)
Heurne = een buurt in Enschede EN een paar dorpen of buurtschappen in de Achterhoek
Mechelen = stad in Vlaanderen EN (gespeld Megchelen) buurtschap in de Achterhoek (bij Wals, wie kent het niet)
En zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden. Zelfs de naam "Achterhoek" blijkt gegapt van een gehucht bij Amersfoort Wink

Dubbele namen komen ook buiten de Achterhoek voor:

Oosterhout = stad in Noord-Brabant EN dorp bij Nijmegen (ingelijfd door de Waalsprong)
Roosendaal = stad in Noord-Brabant EN (vereenvoudigd tot Rozendaal) dorp bij Arnhem (versmolten met Velp)
Velp = dorp in Gelderland EN gehucht in Noord-Brabant (èn een buurtschap in Vlaanderen)
Zeeland = dorp in Noord-Brabant EN een Nederlandse provincie
Ooy = buurtschap bij Zevenaar EN (gespeld Ooij) een dorp bij Nijmegen
Gent = stad in Vlaanderen EN (gespeld Gendt) een dorp in de Betuwe
etc.

En dan hebben we natuurlijk Groningen en Utrecht nog. Die hoef ik niet uit te leggen denk ik.

Als we ver over de grenzen gaan kijken hebben we nog veel meer dubbele namen, al dan niet met varianten op "Nieuw" ervoor.

Qed
[/korreltjezoutmodus]
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1431 Gepost op: 8 Januari 2021, 18:22:50 »

Je zou bijna denken dat ze in de Achterhoek geen fantasie hadden om namen te bedenken en dan maar een bestaande gebruikten.  Grin

Maar hoe dan ook, het fictieve dorp Waldijk is vernoemd naar de Uitgeestse wijk Waldijk, maar waar op de kaart dat fictieve dorp gelokaliseerd is....dat blijft een raadsel...  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1432 Gepost op: 8 Januari 2021, 19:25:56 »

Nee hoor: ergens in de VS, dat heb ik al aangetoond Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1433 Gepost op: 8 Januari 2021, 19:31:50 »

Ergens aan zee, want alles waait er om, er wil geen boom groeien en er rijdt soms een zoutwagen door Waldijk voor de afvoer van neergeslagen zeezout...
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1434 Gepost op: 16 Januari 2021, 16:13:25 »

Afgelopen week kroop ik onder de baan om iets te pakken uit één van de kasten (op wielen) die er onder staan en voor de zoveelste keer keek een van Gend & Loos trekker-trailer me aan vanuit een doorzichtige opberg box.
Kennelijk had hij zich naar de rand van de opberg box weten te werken en dan ook nog eens aan de zichtzijde van de kast om mij maar te attenderen op zijn aanwezigheid.
Bij aanschaf van de truck (jaren geleden overgenomen van Gert) heb ik meteen verkondigd dat de trailer grondig onderhanden genomen zou worden omdat het zo geen gezicht is en buitengewoon onrealistisch zelfs.

'Zo' is als onderstaande foto laat zien



Veel te hoog op de wielen en trekker en de wielen wel heel ver uit elkaar.
Kijk eens om je heen als je op de snelweg rijdt en je zal dit niet zien...

Kortom zoveel moeite doen om gezien te worden, moet worden beloond en de truck werd uit de box gehaald.

Het chassis van de trailer is veel te groot van gegoten metaal en zat eenvoudig onder de bak geklikt.
En dus ook eenvoudig verwijderd!  Duim omhoog
Dan met styreen in de weer. Een leuke voorraad strips en profielen is gemakkelijk blijkt maar weer en na een paar uurtjes hebben we dit.



2 langsbalken en tussenverbindingen, een achterbalk, nieuw houders voor de assen met wielen, spatborden, 2 steunen met wielen en een trekpunt passend in de trekker.

Vergelijk onderstaande foto maar eens met de bovenste



Het blijft een beetje schipperen want het kon ook wel eens zijn dat de trailer wat te laag is.
Hij is nu realistisch gezien binnenwerks ca. 2,2 m' wat mij wel wat laag lijkt al weet ik niet precies hoe hoog die pallets waren met die metalen rekken er op. 
Daarom heb ik nog wat ruimte tussen wielen en bodem van de trailer gehouden, wat in werkelijkheid heel weinig zou zijn geweest. Het was een beetje uitproberen wat het beste oogde.



Zo kan hij wel ergens in Waldijk staan  Grin
Ook even de koplampen zilver gemaakt en de richtingaanwijzers oranje. Toont toch net even meer.
Nu nog even alles zwart schilderen en dan kan hij voorlopig weer z'n doosje in.

Overigens...voor de tijdperkenaren: Nedlloyd nam VGL over in 1986 en Daf lanceerde de DAF 95 380 ATI in 1987 en is tot 1990 gemaakt. Toen werden de motoren ge-upgrade en de 380 werd 400.
Bovenstaande combinatie is dus ergens tussen '87-'90 op de weg gekomen en past dus prima in de tweede helft van mijn beoogde tijdperk.


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #1435 Gepost op: 16 Januari 2021, 17:01:05 »

Mooi gedaan Jakop.
Ziet er goed uit.
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1436 Gepost op: 16 Januari 2021, 18:24:49 »

Ha, het model kwam me al zo bekend voor. Is van jouw actie flink opgeknapt.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1437 Gepost op: 16 Januari 2021, 22:50:37 »

Leuke verbetering.  Duim omhoog
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1438 Gepost op: 17 Januari 2021, 15:25:54 »

Zo....terug in de box in afwachting van definitieve plaatsing op de baan

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1439 Gepost op: 18 Januari 2021, 20:08:01 »

Vandaag is de asfaltploeg voor de tweede keer over de Waldijkse wegen gegaan.



Heki Straßenfarbe Asphalt (6601) gekocht bij Bart Smit voor Fl. 5,50  Grin Hoe lang is dat geleden?
Bestaat nog steeds in dezelfde pot, alleen kost inmiddels wat meer  Wink
Volgens de opschriften zouden met een gummetje rij- en remsporen te imiteren zijn.
Om het wat realistischer te maken ga ik hier en daar reparatiestukken maken die iets donkerder zijn.
wordt vervolgt...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 94 95 [96] 97 98 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: