Terug naar de 2200!
Na een uitgebreide discussie per mail met Gert en Sander over decoders is uiteindelijk de PluX22 LoPi 4.0 54617 besteld i.p.v. de meestal door mij gebruikte 54611 met een 8-polige stekker.
De 54617 heeft 9 versterkte uitgangen waaronder natuurlijk de witte en gele draad die onder F0 standaard front- en sluitsein wisseling geeft. Daarnaast nog aux 1 t/m 7.
Nu wil ik de sluitseinen apart kunnen schakelen, wat 2 uitgangen (aux 1 en 2) nodig heeft.
Het rangeersein komt op aux 3 en de zwaailichten elk apart op een uitgang (aux 4 en 5).
Ik houd dus 2 uitgangen over en zou bijvoorbeeld een cabinelicht kunnen overwegen. Echter zal de cabine vrij vol komen met decoder e.d. en om die nu te verlichten...
De 54617 is een PluX22 decoder met een 21-pennige stekker. Geen draden dus, maar hij moet wel worden aangesloten. Hiervoor heb ik een Uhlenbrock 70680 adapterplaat meebesteld waar de decoder ingeplugd kan worden. De draden kunnen dan daar aangesoldeerd worden.
De soldeerpads zijn op een logische en overzichtelijk manier aangebracht. Maakt de keuze voor deze decoder wel zo'n €7 duurder, maar wel zeer prettig mee te werken.
De digirails (toen nog!) printjes kloppen niet met de werkelijkheid kwamen we laatst hier op MSW achter. Bij loks met een hoog derde sein werden de onderste 2 lampen op 1 schakelaar gezet zodat er 1 vrij kwam voor het topsein. Die werd dus als rangeersein gebruikt. Het printje geeft alleen de optie voor het lage middensein óf -van voren gezien- het rechter ondersein. Sander heeft het printje ontleed en kwam tot de conclusie dat het wel mogelijk was door i.p.v. de doorverbinding nr. 2 te maken -die het drie-punts-sein geeft-, deze met een diode te maken. De aansluiting voor de schakeldraad voor het rangeersein moet dan aan de bovenste pad van die doorsoldering.
Hierboven zie je die didodes zitten en de oranje draad die het rangeersein schakeld. De weerstand (3k3) die aan de blauwe draad 'hangt' zit daar voor de LED's van de zwaailichten.
Omdat het erg druk wordt in de toch wel krappe kap waar de meeste ruimte al wordt ingenomen door de motor en aandrijvingen, heb ik de beschikbare ruimte op papier afgetekend.
Op deze mal kan ik dan de printjes positioneren en de draden niet te lang er tussen maken.
De weerstand links (4k7) heb ik daar geplaatst omdat dáár nog ruimte is. Geeft wel een extra draad langs de motor, maar dat past wel. Links is ook een grijze losse draad te zien voor het schakelen van het zwaailicht aan die zijde. Aan de andere kant is daarvoor een rode draad voorzien.
Verder zijn de 4 draden die naar het chassis gaan te zien die met een stekker verbonden worden.
Het gaat om de baanspanning richting decoder en de motordraden terug.
Het chassis is daarvoor ook voorzien van een stekker die plat op nieuw aangebrachte printplaatjes ligt. Dit past net! De 4 draden vanaf de wielen en die van de sleper gaan ook naar deze printplaatjes en zitten zo aan de stekker.
Ook zichtbaar op deze foto zijn de schuimpjes waar de motor nu op ligt. De schroef waarmee de motor vast zat is niet meer in gebruik. De schuimpjes zijn in wezen dubbelzijdig plakband van ca. 1 mm dik.
In principe kan de zaak er nu in, maar er moet nog wat gebeuren.
De lok-nummers moeten er nog op en die moeten worden afgelakt met een laagje half matte vernis. Dan de lichtgeleiders er in en vastzetten. De LEDjes voor de zwaailichten moeten er nog in en dan kan bovenstaande pakket er in.
Daarna moet er nog gemapt worden!
Aux 1 en 2 moeten onder F1 komen en richtingsafhankelijk gaan wisselen.
Aux 3 moet op F2
Aux 4 en 5 moeten samen onder F3.
Die mapperij is hier en daar nog acrabadabra voor mij maar met de hulp van Sander en Gert en de Programmer van de laatse zou dat ook moeten lukken.