Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017735 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #330 Gepost op: 2 Maart 2017, 06:09:21 »

Of je laat het laatse weg...

De basislaag is vrijwel altijd nodig is mijn ervaring omdat de modellen af-fabriek te glad zijn voor poeders om te hechten
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #331 Gepost op: 2 Maart 2017, 09:02:59 »

Nog even voor de liefhebbers de artikelnummers van de lichtgeleiders  Wink

609543 – 89  à €3,45   ø 2
607824 – 89  à €0,67   ø 0,5
609220 – 89  à €1,69   ø 1,5
608472 – 89  à €0,78   ø 0,75
608849 – 89  à €1,04   ø 1
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #332 Gepost op: 5 Maart 2017, 21:32:41 »

Terug naar de 2200!

Na een uitgebreide discussie per mail met Gert en Sander over decoders is uiteindelijk de PluX22 LoPi 4.0 54617 besteld i.p.v. de meestal door mij gebruikte 54611 met een 8-polige stekker.
De 54617 heeft 9 versterkte uitgangen waaronder natuurlijk de witte en gele draad die onder F0 standaard front- en sluitsein wisseling geeft. Daarnaast nog aux 1 t/m 7.
Nu wil ik de sluitseinen apart kunnen schakelen, wat 2 uitgangen (aux 1 en 2) nodig heeft.
Het rangeersein komt op aux 3 en de zwaailichten elk apart op een uitgang (aux 4 en 5).
Ik houd dus 2 uitgangen over en zou bijvoorbeeld een cabinelicht kunnen overwegen. Echter zal de cabine vrij vol komen met decoder e.d. en om die nu te verlichten...

De 54617 is een PluX22 decoder met een 21-pennige stekker. Geen draden dus, maar hij moet wel worden aangesloten. Hiervoor heb ik een Uhlenbrock 70680 adapterplaat meebesteld waar de decoder ingeplugd kan worden. De draden kunnen dan daar aangesoldeerd worden.



De soldeerpads zijn op een logische en overzichtelijk manier aangebracht. Maakt de keuze voor deze decoder wel zo'n €7 duurder, maar wel zeer prettig mee te werken.

De digirails (toen nog!) printjes kloppen niet met de werkelijkheid kwamen we laatst hier op MSW achter. Bij loks met een hoog derde sein werden de onderste 2 lampen op 1 schakelaar gezet zodat er 1 vrij kwam voor het topsein. Die werd dus als rangeersein gebruikt. Het printje geeft alleen de optie voor het lage middensein óf -van voren gezien- het rechter ondersein. Sander heeft het printje ontleed en kwam tot de conclusie dat het wel mogelijk was door i.p.v. de doorverbinding nr. 2 te maken -die het drie-punts-sein geeft-, deze met een diode te maken. De aansluiting voor de schakeldraad voor het rangeersein moet dan aan de bovenste pad van die doorsoldering.



Hierboven zie je die didodes zitten en de oranje draad die het rangeersein schakeld. De weerstand (3k3) die aan de blauwe draad 'hangt' zit daar voor de LED's van de zwaailichten.

Omdat het erg druk wordt in de toch wel krappe kap waar de meeste ruimte al wordt ingenomen door de motor en aandrijvingen, heb ik de beschikbare ruimte op papier afgetekend.



Op deze mal kan ik dan de printjes positioneren en de draden niet te lang er tussen maken.



De weerstand links (4k7) heb ik daar geplaatst omdat dáár nog ruimte is. Geeft wel een extra draad langs de motor, maar dat past wel. Links is ook een grijze losse draad te zien voor het schakelen van het zwaailicht aan die zijde. Aan de andere kant is daarvoor een rode draad voorzien.
Verder zijn de 4 draden die naar het chassis gaan te zien die met een stekker verbonden worden.
Het gaat om de baanspanning richting decoder en de motordraden terug.

Het chassis is daarvoor ook voorzien van een stekker die plat op nieuw aangebrachte printplaatjes ligt. Dit past net! De 4 draden vanaf de wielen en die van de sleper gaan ook naar deze printplaatjes en zitten zo aan de stekker.



Ook zichtbaar op deze foto zijn de schuimpjes waar de motor nu op ligt. De schroef waarmee de motor vast zat is niet meer in gebruik. De schuimpjes zijn in wezen dubbelzijdig plakband van ca. 1 mm dik.

In principe kan de zaak er nu in, maar er moet nog wat gebeuren.
De lok-nummers moeten er nog op en die moeten worden afgelakt met een laagje half matte vernis. Dan de lichtgeleiders er in en vastzetten. De LEDjes voor de zwaailichten moeten er nog in en dan kan bovenstaande pakket er in.

Daarna moet er nog gemapt worden!

Aux 1 en 2 moeten onder F1 komen en richtingsafhankelijk gaan wisselen.
Aux 3 moet op F2
Aux 4 en 5 moeten samen onder F3.

Die mapperij is hier en daar nog acrabadabra voor mij maar met de hulp van Sander en Gert en de Programmer  van de laatse zou dat ook moeten lukken.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #333 Gepost op: 5 Maart 2017, 21:48:52 »

Vergeet t.z.t. niet een metertje 3-rail spoor mee te nemen, want dat hebben we hier in Wpl Vnd niet.  Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #334 Gepost op: 5 Maart 2017, 21:51:24 »

Check!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #335 Gepost op: 12 Maart 2017, 16:56:57 »

De 2200:



Weinig zichtwerk, de houders voor de zwaailichten zitten op hun plaats en de lichtgeleiders zijn gemaakt en geplaatst. In de cabine onder nog niet, want dan moet die eerst op het grijze deel van de kap geklikt worden.
De ramen, die er uit waren voor de blanke lak die de tranfers beschermt, zitten er ook weer in en ja dus...na 25 jaar heeft de lok eindelijke een nummer: 2203!



Op OntraXs een potje voegpasta van Anita Decor gescoord en er mee aan de gang gegaan. Joran gaf de aanzet hier toe en ik ben er blij mee!

Dan kan ik verder met de perrons en nu zeker want op zelfde beurs én bij Kuijper's Hobbyhuis 2 Faller perronoverkappingen gekocht.



Ik heb maar 1½ nodig, maar die verkopen ze niet  Grin
Dit wordt dus kitbashen en ver-Nederlandschen.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #336 Gepost op: 12 Maart 2017, 18:20:33 »

Even aannemend dat het "gevoegenpasteerde" deel rechts is, zou ik daar wat donkere verf door mengen.
Voegen tussen tegels zijn donkerder dan de tegels zelf.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #337 Gepost op: 12 Maart 2017, 18:24:31 »

Klopt, dat deed Joran ook nadat het droog was. Komende week wat experimenteren.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #338 Gepost op: 12 Maart 2017, 18:55:30 »

Grappig, ik had het er vandaag met Sander nog over op OnTraxs  Duim omhoog Mooi om te zien! Ben benieuwd naar je overkappingen.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #339 Gepost op: 12 Maart 2017, 22:38:54 »

Ja. Joran vond dat je geen meter op schoot  Grin Grin Grin

 Cool
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #340 Gepost op: 12 Maart 2017, 23:33:59 »

Haha, dat is meer omdat ik graag je vorderingen volg  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #341 Gepost op: 13 Maart 2017, 06:04:58 »

Nou lekker dan weer....een beetje achter m'n rug om mopperen...  Sad  Wink
Overigens schieten die verslagen betreffende perrons van jullie beiden ook behoorlijk niet op...  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #342 Gepost op: 13 Maart 2017, 22:42:36 »

Touché.... Undecided


Ook daar is over gesproken afgelopen weekend. Wordt aan gewerkt.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #343 Gepost op: 14 Maart 2017, 06:08:03 »

 Duim omhoog  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #344 Gepost op: 14 Maart 2017, 08:02:09 »

Hahaha klopt. Ik heb zelfs nog geen modules voor het station  Tongue

Ik heb wel zowaar afgelopen weekend de eerste (model)meters spoor gelegd. Hoop daar vanavond mee verder te gaan zodat ik dat stukje kan drybrushen en schilderen. Vervolgens kan daar ballast op.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: