Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017997 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #345 Gepost op: 19 Maart 2017, 21:24:16 »

Eerst maar de 2200....euh 2203 inmiddels Grin
De enge SMD LEDjes heb ik aan de onderkant van de zwaailichthouders gelijmd. Eng omdat ze zo verdraaid klein zijn en als dan tijdens het inkorten van de super-dunne draadjes er één los van de LED gaat....
Voor dat soort calamiteiten had ik 4 besteld en niet 2, maar eerst geprobeerd die draad er weer aan te solderen. Dat lukte ook nog!



Om de kap met inhoud:



op het chassis te krijgen moest er nog een stukje van de printplaat af voor de decoder die overigens wel zichtbaar is door de zijruiten. Dat is helaas niet anders.
Aan de voorkant moest er ook nog een stukje af om ruimte te geven aan die weerstand die op de achterkant van het Digirails printje zit voor de zwaailicht-LEDjes.



Alles werkt zoals het moet al zittende zwaailichten op aux 6 en 7 en het rangeerlicht op aux 5 terwijl volgens de beschrijving van de Uhlenbrock onderplaat deze gesoldeerd zijn op de aansluitingen van aux 3, 4 en 5.
Ook ESU is het eens met Uhlenbrock, dus of de decoder gemapt uit de winkel kwam óf de aansluitingen toch anders zitten dan beschreven weet ik niet, maar uitmaken doet het ook niet aangezien de zaak toch anders gemapt moet worden.

Maar.....de kap gaat er niet op! Aan de voorzijde (huif) wel, maar aan de cabinezijde blijft een kier van 1 mm. Het gaat echt met een zachte 'pok' en dan ik het over. Ergens loopt iets aan, maar wat kon ik vanmiddag niet vinden. Voor dat ik het model tegen de muur ging gooien maar aan de kant gezet en aan iets anders begonnen.

Het perron. Eerst vervuilen zoals Huub al eerder opmerkte.



Het hele perron is dus gedaan met die voegpasta van Anita Decor en een dag later met een grijze Vallejo wash. De gaten die je ziet zijn voor de palen van de perronoverkapping.
Ik heb voor de Faller 120181 gekozen omdat dit soort daken ook wel in Nederland voorkwamen (of nog voorkomen). Ik heb er meer gezien, maar weet niet meer waar die staan.
Hieronder in elk geval de foto die ik een beetje als referentie gebruik.


Bron

Nu heeft 1 x Faller 120181 acht palen onder het dak staan en een tweede daar 'aangeplakt' is geen gezicht aangezien er dan 2 sets palen vlak bij elaar staan.


Na wat meten ben ik er uit dat het in totaal 12 palen worden wat uiteindelijk neer komt op 1,5 keer het perron + 3 cm. Dan kom ik ook tot het punt waar het perron smaller wordt i.v.m. Het afbuigende spoor 1.
De palen staan op 99,5 mm van elkaar. Werkelijk geen 10,0 Grin
De 'staalconstructie' zal aangepast moeten worden en dat is hieronder te zien



Een beetje zagen en plakken en we hebben een balk voor 6 palen Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #346 Gepost op: 19 Maart 2017, 21:56:30 »

Ligt je decoder niet op je stekker in de loc?
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #347 Gepost op: 19 Maart 2017, 22:02:42 »

Nee, 100 % zeker niet. De kabelboom in de kap loopt ook aan de ander kant van de stekker langs.
Het zijn trouwens ook vrijzeker geen draden die klem zitten.
Morgen maar eens verder kijken...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #348 Gepost op: 19 Maart 2017, 22:15:05 »

Het Digikeijs printje, komt dat niet achterop het frame terecht?
Daar zitten namelijk 2 bobbels. Zou kunnen dat dat het is.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #349 Gepost op: 19 Maart 2017, 22:22:29 »

Ha! Dat dacht ik ook en heb ze inmiddels (na deze foto dus) er al afgezaagd.
Nee....die zijn het ook niet, maar zaten zeker ook in de weg.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #350 Gepost op: 20 Maart 2017, 08:40:03 »

Perrons zien er Duim omhoog uit! En die gebroken dremelschijfjes dat ken ik  Tongue

Over je eerdere opmerking, ik zal vanavond eens update plaatsen over Rekerdam  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #351 Gepost op: 20 Maart 2017, 21:27:40 »

Lok zit dicht!  Duim omhoog
De printplaat was miniem breder dan het chassis en kwam tegen een randje in de kap.
« Laatste verandering: 20 Maart 2017, 22:03:11 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #352 Gepost op: 20 Maart 2017, 21:58:14 »

Alweer gefeliciteerd!  Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #353 Gepost op: 20 Maart 2017, 22:02:28 »

Ja, het is feest vandaag!  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #354 Gepost op: 20 Maart 2017, 22:07:00 »

En nu mappen die hap!! Filmpje maken enz.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #355 Gepost op: 20 Maart 2017, 22:29:54 »

Afspraak zondag in Wpl Veenendaal  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #356 Gepost op: 26 Maart 2017, 21:04:44 »

Vandaag naar Wpl Veenendaal geweest en de lok aan de ESU-programmer gehangen.

Citaat
Alles werkt zoals het moet al zittende zwaailichten op aux 6 en 7 en het rangeerlicht op aux 5 terwijl volgens de beschrijving van de Uhlenbrock onderplaat deze gesoldeerd zijn op de aansluitingen van aux 3, 4 en 5.

Schreef ik vorige week, maar dat klopt dus voor geen meter..... Ik haalde weer eens Aux en F door elkaar: F is de 'schakelaar' en Aux de uitgang. Met het uitlezen van de out-of-the-box 54617 bleek dat standaard aux 3 geschakeld staat op F5, aux 4 op F6 etc. Op F3 stond standaard de rangeergang en op F4 is de lastregeling aan en uit te schakelen, tenminste we denken dat de kreet 'accelaration' dit inhoud. If not...laat maar horen.

Citaat
Aux 1 en 2 moeten onder F1 komen en richtingsafhankelijk gaan wisselen.
Aux 3 moet op F2
Aux 4 en 5 moeten samen onder F3.

Verder moesten de zwaailichten (aux 4 en 5) ook nog een knippermode krijgen en als je het rangeersein aan zet (aux 3 op F2) dat dan moeten F0 (frontseinen) en F1(sluitseinen) uit gaan.

De zwaailichten: aux 4 op single stobe



aux 5 op double strobe



Na wat experimenteren om de knipperfrequentie zo te krijgen dat het echt op zwaailichten gaat lijken dat hier ingesteld



Om F0 en F1 uit te schakelen met het inschakelen van F2 zaten we eerst op het verkeerde spoor. Ik dacht dat dus bij F2 te moeten regelen, maar dat is dus juist anders om; individueel bij F0 en F1 instellen dat die uitmoeten als F2 aan gaat.



Dit zelfde dus ook voor Reverse F0 en beide richtingen F1.

En als laatste, wat dus eigenlijk als eerste is gebeurd, de plaatsing van de auxen onder de juiste 'schakelaar'.



Switching Mode (Rangeergang) hebben we ook verplaatst naar F2 conform het rangeersein wat daar geschakeld wordt.

Appeltje eitje....nou ja, even puzzelen en we kwamen er vrij vlot uit. Grin

Leuk apparaat de Programmer, maar met alleen de software en een IB om te programmeren lukt het ook alleen mét apparaat gaat het sneller en handiger dat is zeker. De back-up opslaan is ook handig voor andere decoders die hetzelfde gewenst zijn

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #357 Gepost op: 27 Maart 2017, 07:46:39 »

... tenminste we denken dat de kreet 'accelaration' dit inhoud. If not...laat maar horen.

Met "acceleration" wordt de optrek- en afremvertraging bedoeld (CV 3 en 4). Als je "acceleration" aan zet, worden die genegeerd en zal de trein meteen beginnen met rijden.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #358 Gepost op: 27 Maart 2017, 09:14:27 »

Dat is vaag....in originele toestand -dus vóór er gemapt werd- heb ik F4 wel een keer aangezet en ging de lok niet rijden..
Ik neem aan dat Cv 3 en 4 nu nog gewoon op de af-fabriek waarden staan, want daar heb ik nog niet aan gesleuteld.
Is het wellicht niet zo dat je met F4 aan of uit zet dat de lok naar de CV-instelling van CV 3 en 4 moet 'luisteren' of niet?

Weet jij het verschil ook tussen aux 1 (1) en aux 1 (2)?
Dat is ons nl. ook niet duidelijk

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #359 Gepost op: 27 Maart 2017, 12:08:44 »

Aux 1 (1) en Aux 1 (2) is je lichtfunctie. De gele en witte draad.
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: