Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017712 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #720 Gepost op: 23 Februari 2019, 18:17:00 »

Het lijken in ieder geval extreme winterbanden, dus van het perron glijden zal ie niet.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #721 Gepost op: 23 Februari 2019, 18:29:30 »

Typische Golf-rijder. Trekt zich niks aan van de regels en rijdt gewoon het perron op.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #722 Gepost op: 23 Februari 2019, 21:40:54 »

Als Golf II was 'ie er ooit wel:


Bron: flickr.com

Maar dat was weer géén GTI.

Als we nou toch je model aan het "afkraken" zijn  ( Grin ): de koplampen lijken ook wat laag te zitten, bijna op Lada Niva hoogte...
Ellende is dat je dat soort dingen met het blote oog doorgaans bijna niet ziet, maar pas als je er een goede scherpe foto van maakt. Lekker van genieten dus Jakop, en niet meer naar de foto kijken Duim omhoog
« Laatste verandering: 23 Februari 2019, 21:44:56 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #723 Gepost op: 23 Februari 2019, 22:05:45 »

Klopt inderdaad. Hoe meer je er naar kijkt, hoe meer er niet klopt, zeker als je een 1:1 exemplaar in de garage hebt staan  Wink
Als hij straks ergens langs de weg of op de parkeerplaats bij het station staat, mét nummerplaten, valt het allemaal niet meer op.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #724 Gepost op: 2 Maart 2019, 16:18:11 »

Zoals al eerder vermeld is er veel geknutseld aan en met Koploper.
Ik wilde een paar blokken toevoegen om zo ook wat meer mogelijkheden te hebben om Koploper te laten rangeren.
Al een hele tijd heb ik in wisselstraat West een stukje spoor waar een lok kan worden weggezet.
Deze blokkeert dan wel het wissel die alleen leidt naar het werkplaatsspoor, maar het treinverkeer kan er langs of omheen.
Dit stukje spoor had al een terugmelder die gekoppeld aan die wissel er in Koploper al voor zorgde dat het verkeer niet dat spoor koos.
Echter als ik Koploper afsloot en dagen later weer opstartte, zag Koploper de lok, die er nog steeds stond, niet.
Koploper 'onthoud' de status van een blok -onbezet of bezet en dan ook wat er staat- maar een 'los' stuk spoor met bezetmelder niet.
Er wordt niet bij opstarten van Koploper een 'rondje' bezetmelders gedaan om te checken wie er vrij of bezet zijn helaas...

Nu vind ik het juist zo leuk dat daar zo nu en dan een lok staat.
Te wachten op een trein die overgenomen moet worden of zojuist van een trein afgekomen.

Dus het stukje spoor moest een blok worden...  Cheesy
Nu leek me dit het moment om dan ook meteen wat meer dingen te wijzigen:
- Alle blokken hernummeren zodat er wat meer (mijn) logica in komt
- Behalve dit voornoemde blok, nog enkele toevoegen.

Hieronder het baanoverzicht waar bijna alle blokken een nieuw nummer hebben (1 t/m 4 zijn hetzelfde gebleven) en de nieuwe blokken omcirkeld.



Blok 13 is het bewuste  stukje spoor + wissel 18 wat de aanleiding was.
Blok 17 is een kopspoortje wat ik om ik-heb-werkelijk-geen-idee reden nooit in het blokkensysteem had opgenomen.
Blok 28 is een spoortje tussen blok 18 en 8 van ca. 35 cm waar, net als in blok 13, wel eens een lok kan worden weggezet.
Blok 38 is een kopspoor wat ik origineel niet gepland had, maar bij de aanleg wel al had voorzien van een terugmeld-draad.

Er is dus geen meter spoor bijgebouwd, alleen anders in Koploper geïmplementeerd.



Iets minder schematisch is bovenstaande luchtfoto. In Koploper zorgt een vaste route  Shocked er voor dat lok 2342 pendelt van blok 17 naar blok 13 en weer terug.
Op beide locaties staat de lok een stief kwartiertje stil met z'n rangeerlichten ontstoken voor hij weer naar de andere kant verkast.
Hier een FILMPJE hoe dat gaat.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #725 Gepost op: 2 Maart 2019, 18:06:15 »

Leuk fimpje.  Duim omhoog
Dat aanpassen is vast een tijdrovende operatie geweest?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #726 Gepost op: 2 Maart 2019, 21:49:26 »

Het heeft zijn tijd nodig voor alle vinkjes weer gezet zijn, maar het juist instellen en finetunen van de vaste route en bijbehorende instellingen van blokken en het treintype heeft me wel wat tijd gekost deze week.
Wel bevredigend en motiverend als uiteindelijk is gelukt wat je voor ogen had.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #727 Gepost op: 3 Maart 2019, 12:59:19 »

Ondertussen rijdt er een ICE 3 door Waldijk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #728 Gepost op: 5 Maart 2019, 21:47:46 »

Mooie ICE!  Duim omhoog
Gelogd
Maikel van Velzen
Newbie

Offline Offline

Berichten: 12


« Antwoord #729 Gepost op: 8 Maart 2019, 20:57:44 »

Hè leuk! Het project Waldijk, vernoemd naar onze wijk, weer "terug gevonden".
Hield de voortgang bij de "buren" bij maar zag alleen geen updates meer.
Was er al bang voor dat het project was gestopt. Ga het nu gewoon hier weer lekker volgen.
Inmiddels alle 49 pagina's doorgenomen en kan alleen maar zeggen  Duim omhoog

Mvg Maikel
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #730 Gepost op: 8 Maart 2019, 21:29:44 »

Hey Maikel,

Welkom op MSW  Duim omhoog
Ja, hier gaat het verhaal verder.
Nu kan ik me ook projecten van jouw herinneren met LEDjes en spoorwerktuigen.
Niet meer actief in de modelspoorderij?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Maikel van Velzen
Newbie

Offline Offline

Berichten: 12


« Antwoord #731 Gepost op: 8 Maart 2019, 21:59:34 »

Hoi,

Heb me in het verleden inderdaad beziggehouden met omspuitprojectjes (NS 2530 en NS 1500) en de bouw van VolkerRail gerelateerd materieel op basis van Kibri modellen die ik, nog voor Kibri hier zelf mee begon, gemotoriseerd, gedigitaliseerd en van verlichting heb voorzien.
Hobby ligt nu (helaas) alweer een tijdje stil. Eigenlijk al sinds ik in de Waldijk ben komen wonen. Eerst kwam dit door het afronden van het huis en nu gaat veel tijd zitten in de opgroeiende kinderen en vrijwilligerswerk bij ons mooie zwembad (komt er in de Waldijk ook nog een openlucht zwembad Wink )

Vindt het leuk om te zien dat je samenstellingen maakt die in de jaren 80/90 in Uitgeest hebben gereden. Voor mij persoonlijk was het altijd een feest als we weer eens lang voor de overweg van de Kleis moesten wachten  op wéér een goederentrein. Zijn momenten geweest dat er wel 3 a 4 goederentreinen tegelijkertijd opgesteld stonden. Was toen altijd maar weer afwachten welke het eerst zou gaan vertrekken. Tegenwoordig is het een stuk minder druk op ons stationetje vwb goederenvervoer.  

Het oppakken van de hobby zal ook een dezer dagen wel weer gaan gebeuren. Ben er alleen nog niet uit of dit een modulaire, vaste opstelling of bijv. aansluiten bij een modelspoorvereniging gaat worden. De tijd zal het leren.

Iig heb ik je bijdrage mbt digitaliseren met veel belangstelling gelezen. Persoonlijk vindt ik dat je erg netjes en gestructureerd werkt vwb het inbouwen van de decoders, kabels ed. Kan hier een hoop van leren.

Succes met de bouw verder. Ben benieuwd naar je volgende up-date

Vriendelijke groet,

Maikel
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #732 Gepost op: 10 Maart 2019, 15:23:59 »

Verder weer met wat anders...  Cheesy

Schreef ik vorige week in het ICE topic. Toen wist ik nog niet wat dat zou worden.
Er ligt een fietsrijtuig uit elkaar om voorzien te worden van sluitlichten en betere wielstellen, de 1139 ligt open om de kortsluiting in de lichtprintjes te onderzoeken, er staat nog een 1217 bij de werkplaats omdat hij nog niet lekker wil rijden (decoder-instellingen) en er wordt nog gebouwd aan een goederenwagen....maar nee, kennelijk lagen mijn prioriteiten deze week bij de seinen.
Daar stonden er al 2 van op de baan, zij het niet werkend en volledig gedoofd.

Afgelopen december duidde Huub me op het feit dat het sein van spoor 3 in de richting zuid achter de vrijbalk staat wat onrealistisch is daar een trein tot aan het sein mag oprijden -al ziet de mcn het sein dan veelal niet meer- en dan zou hij de vrijbalk voorbij zijn.
Dat moest eerst maar eens rechtgezet worden.



Het sein dus een kleine 10 cm. verplaatst.
Het andere sein wat er al stond is ook van spoor 3 maar dan in de richting west. Die stond op zich wel goed, echter werd deze zo nu en dan aangetikt door rijtuigen die overliepen vanaf spoor 4.
Dit sein dus ook enkele milimeters naar rechts verplaatst.



Omdat ik toch bezig was dan ook maar verder met de seinen. Ik had ooit 5 dwergseinen aangeschaft en die moesten nu maar eens alle 5 op de baan komen.
Spoor 1 gaat ook beveiligd worden door een dwergsein. Wel één die we niet zo vaak zien: een verhoogde versie.



Omdat de Mcn op spoor 1 het sein wel moet kunnen zien en de rand van het perron daarbij in de weg zit, zijn er 3 opties.
Óf op de hoek van het perron, óf een op z'n kant geplaatste versie (NS Parts NS432G), óf een verhoogd dwergsein.
Seinen op de modelbaan plaats je omdat je ze wil zien, dus optie 2 valt af.
Optie 1 beperkt de lengte van materieel. Momenteel is dit spoor alleen toegankelijk voor treinen met 2 bakken, maar wil ook nog eens experimenteren met een 3 baks Sprinter en die Mcn zal een sein op de hoek van het perron niet kunnen zien dus blijft het verderop geplaatste verhoogde sein over.

Vanuit de DE 2 fotograferen zou leuk zijn echter onderstaande is het dichtste bij het uitzicht van de Mcn wat ik kan weergeven. Ietsje onscherp vanwege iets bewegen met een te lange sluitertijd  Cheesy



De relaiskasten moeten trouwens vóór het perron komen in plaats van er op  Grin

Hierboven is ook al een sein te zien op spoor 2 en branden ze ook alle drie. Dat zal voorlopig ook de situatie blijven aangezien de aansturing nog aangeschaft moet worden.
Ze zitten nu met een weerstandje aan de 12 V= die ik als ringleiding heb aangelegd toen ik voor de lichtsluisjes die spanning nodig had.
Zie ook de batterij die nog steeds denkt dat hij een inrijsein is....



vanuit de cabine van een op spoor 3 rijdende trein.
Wisselstraat west heeft er naast het al bestaande sein op spoor 3 nog één bij gekregen op spoor 4



Nog aan te schaffen: 7 dwergseinen, 4 hoge seinen en aansturing. Wie weet een project van de volgende winter...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij verschillende treinen, waaronder de ICE 3 en DE 2, had ik kortsluiting op de Engelsmannen op de baan.
Om dit op te lossen had ik met Tamiya tape hier en daar afgeplakt om dit te voorkomen.



De twee puko's in het midden maakten aan de zijkant contact met slepers op de binnenkant van wielen.
De beplakte railstukken kwamen op e.a. manier in contact met de sleper.
Dit geen definitieve oplossing en moest het anders.
Ergens had ik gelezen dat je met nagellak iets elektrisch kan isoleren.
Nu gebruikt mijn vrouw geen nagellak, dus een simpele gang naar de slaapkamer had geen zin  Undecided
Dus gevraagd of ze, indien in de buurt van een dergelijke winkel, er één wilde meenemen, bij voorkeur (roest)bruin, maar die zullen er wel niet zijn zei ik nog....



Die zijn er dus wel  Grin  O, wat een leuke kleur zei het meisje nog aan de kassa...

En dus met een oud kwastje aan het lakken geslagen.



De kleur is perfect en ik heb de bovenkant van de puko's weer kaal geschuurd aangezien ze voor de sleper niet gemist kunnen worden.
Weer een klus plat!
« Laatste verandering: 10 Maart 2019, 22:34:37 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #733 Gepost op: 10 Maart 2019, 16:26:34 »

Lekker bezig Jakop  Duim omhoog

Die huizen op de 5e foto smoelen ook lekker!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #734 Gepost op: 11 Maart 2019, 20:15:24 »

Vandaag rolde de in januari 2018 bestelde Bimz264.4 binnen, die toen werd aangekondigd in het Neurenbergs beursnieuws.
Aanvankelijk stond het ding het hele jaar op uitlevering kw49 en toen het zo ver was, werd dat Q4 2019  Shocked
En toen kwam er 2 weken terug een mailtje van MTE dat hij binnen was....
Anyway....hij is er en kan zijn plekje innemen in de ICL-stam die nu dan 6 rijtuigen telt en met een lok voor- en achterop net zo lang is als de ICE 3.



Jammer dat er anno nu nog rijtuigen worden uitgeleverd met dergelijke glimmende wielen  Undecided
Overigens volgens mij wel het eerste rijtuig wat ik af fabriek met de kortkoppelingen ontvang i.p.v. de standaard beugelkoppelingen.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: