Verder weer met wat anders...
Schreef ik vorige week in het ICE topic. Toen wist ik nog niet wat dat zou worden.
Er ligt een fietsrijtuig uit elkaar om voorzien te worden van sluitlichten en betere wielstellen, de 1139 ligt open om de kortsluiting in de lichtprintjes te onderzoeken, er staat nog een 1217 bij de werkplaats omdat hij nog niet lekker wil rijden (decoder-instellingen) en er wordt nog gebouwd aan een goederenwagen....maar nee, kennelijk lagen mijn prioriteiten deze week bij de seinen.
Daar stonden er al 2 van op de baan, zij het niet werkend en volledig gedoofd.
Afgelopen december duidde Huub me op het feit dat het sein van spoor 3 in de richting zuid achter de vrijbalk staat wat onrealistisch is daar een trein tot aan het sein mag oprijden -al ziet de mcn het sein dan veelal niet meer- en dan zou hij de vrijbalk voorbij zijn.
Dat moest eerst maar eens rechtgezet worden.
Het sein dus een kleine 10 cm. verplaatst.
Het andere sein wat er al stond is ook van spoor 3 maar dan in de richting west. Die stond op zich wel goed, echter werd deze zo nu en dan aangetikt door rijtuigen die overliepen vanaf spoor 4.
Dit sein dus ook enkele milimeters naar rechts verplaatst.
Omdat ik toch bezig was dan ook maar verder met de seinen. Ik had ooit 5 dwergseinen aangeschaft en die moesten nu maar eens alle 5 op de baan komen.
Spoor 1 gaat ook beveiligd worden door een dwergsein. Wel één die we niet zo vaak zien: een verhoogde versie.
Omdat de Mcn op spoor 1 het sein wel moet kunnen zien en de rand van het perron daarbij in de weg zit, zijn er 3 opties.
Óf op de hoek van het perron, óf een op z'n kant geplaatste versie (
NS Parts NS432G), óf een verhoogd dwergsein.
Seinen op de modelbaan plaats je omdat je ze wil zien, dus optie 2 valt af.
Optie 1 beperkt de lengte van materieel. Momenteel is dit spoor alleen toegankelijk voor treinen met 2 bakken, maar wil ook nog eens experimenteren met een 3 baks Sprinter en die Mcn zal een sein op de hoek van het perron niet kunnen zien dus blijft het verderop geplaatste verhoogde sein over.
Vanuit de DE 2 fotograferen zou leuk zijn echter onderstaande is het dichtste bij het uitzicht van de Mcn wat ik kan weergeven. Ietsje onscherp vanwege iets bewegen met een te lange sluitertijd
De relaiskasten moeten trouwens vóór het perron komen in plaats van er op
Hierboven is ook al een sein te zien op spoor 2 en branden ze ook alle drie. Dat zal voorlopig ook de situatie blijven aangezien de aansturing nog aangeschaft moet worden.
Ze zitten nu met een weerstandje aan de 12 V= die ik als ringleiding heb aangelegd toen ik voor de lichtsluisjes die spanning nodig had.
Zie ook de batterij die nog steeds denkt dat hij een inrijsein is....
vanuit de cabine van een op spoor 3 rijdende trein.
Wisselstraat west heeft er naast het al bestaande sein op spoor 3 nog één bij gekregen op spoor 4
Nog aan te schaffen: 7 dwergseinen, 4 hoge seinen en aansturing. Wie weet een project van de volgende winter...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij verschillende treinen, waaronder de ICE 3 en DE 2, had ik kortsluiting op de Engelsmannen op de baan.
Om dit op te lossen had ik met Tamiya tape hier en daar afgeplakt om dit te voorkomen.
De twee puko's in het midden maakten aan de zijkant contact met slepers op de binnenkant van wielen.
De beplakte railstukken kwamen op e.a. manier in contact met de sleper.
Dit geen definitieve oplossing en moest het anders.
Ergens had ik gelezen dat je met nagellak iets elektrisch kan isoleren.
Nu gebruikt mijn vrouw geen nagellak, dus een simpele gang naar de slaapkamer had geen zin
Dus gevraagd of ze, indien in de buurt van een dergelijke winkel, er één wilde meenemen, bij voorkeur (roest)bruin, maar die zullen er wel niet zijn zei ik nog....
Die zijn er dus wel
O, wat een leuke kleur zei het meisje nog aan de kassa...
En dus met een oud kwastje aan het lakken geslagen.
De kleur is perfect en ik heb de bovenkant van de puko's weer kaal geschuurd aangezien ze voor de sleper niet gemist kunnen worden.
Weer een klus plat!