In
Plettenburg mag dan gelachen worden om de Twentse en Waldijkse bovenleidingwerken, maar één ding is zeker; uit de wagen komt zeker niet onderstaande stuk gereedschap tevoorschijn.
De rijdraden worden -bij voorkeur- 36 cm, maar dat betekent niet dat de masten overal 36 cm van elkaar komen te staan.
Om daar uit te komen heb ik gisteren dit stuk gereedschap gemaakt.
Het wordt op de rails gecentreerd en de opstaande punten zitten exact 36 cm van elkaar af.
De dichtstbijzijnde punt staat nu exact bij de uithouder van het grote portaal.
Het gaat om te posite van de volgende (enkele) mast.
Haaks op de verste punt is een schroef aan de zijkant te zien. Die geeft exact de afstand naar de mast aan.
Er staat nu een boormal tegenaan (buisje inwendig ø3 op een messing voetje)
Dat is dan de positie waar ik een gat boor voor die mast.
Hier is beter te zien hoe het op de rails staat.
De andere pin staat op 27 cm wat in de buitenboog de rijdraad lengte wordt.
Na montage van de mast de uithouder op de juiste positie draaien/buigen en we kunnen een mast verder.
Of mijn werk verspilde moeite is geweest moet nog blijken. Vooralsnog denk ik hier wel een hulp aan te hebben.