Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 83 84 [85] 86 87 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1027472 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1260 Gepost op: 20 Juni 2020, 09:36:14 »

Die tweede LED in serie die de afstand zou vergroten begrijp ik niet zo...
Ik neem aan dat ze dan naast elkaar richting ontvanger stralen en waarom komen ze dan samen verder?  Undecided

Welkom in de wereld van de quantumfysica.  Cheesy

mvg,
Gert


PS: als je echt leuke dingen wilt doen met lichtstralen, kijk dan hier eens.
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1261 Gepost op: 20 Juni 2020, 11:08:02 »

Martin (Flyerman) heeft al geantwoord en gebruikt de TSAL6400IR LED en overbrugt daarmee 94 cm met dezelfde ontvanger én reflectoren.
Of het nu aan dat laatste ligt of aan de LED die 210 mW doet weet ik niet, maar mijn 82 cm moet in principe te doen zijn.
Of er ruimte is voor de reflectoren is weer een ander punt.
Morgen maar eens verder experimenteren.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1262 Gepost op: 20 Juni 2020, 11:20:36 »

Maar weet je dan al zeker dat de afstand een probleem is?
Onvoldoende bereik geeft een bezetmelding, teveel indirecte weerkaatsing kun je testen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1263 Gepost op: 20 Juni 2020, 11:22:31 »

Daarom is een controle led erg handig om af te regelen.
Ik gebruik de sluis van Maaskant en heb het schema uitgebreid met een afvalvertrager.

Mvg Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1264 Gepost op: 20 Juni 2020, 11:31:24 »

Maar weet je dan al zeker dat de afstand een probleem is?
Onvoldoende bereik geeft een bezetmelding, teveel indirecte weerkaatsing kun je testen

Nee, daarom ga ik morgen eerst alles proberen uit te sluiten, maar het is prettig te weten dat de afstand wel kan.

@ Johan   Waarom een vertraging?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1265 Gepost op: 20 Juni 2020, 11:41:17 »

Ik ben niet zo van de controleleds, er komt alleen maar een component bij die het niet kan doen. Uiteindelijk zul je toch moeten gaan meten en uitsluiten waar het probleem zit. En als het eenmaal werkt, blijft het wel werken. Ik heb tenminste nog nooit een lichtsluis gehad die na het monteren defect is gegaan en gebruik ze nu toch al een jaar of 15.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1630


HCC!m-IG


« Antwoord #1266 Gepost op: 20 Juni 2020, 16:40:55 »

LD271: openingshoek 25 graden
LD274: openingshoek 10 graden (straal meer gebundeld en beduidend meer mW/sr)

Maar, als er geen IR-licht ontvangen wordt dan zou de uitgang actief moeten zijn en bij jou een bezetmelding moeten geven, dus als je de draad van de LED losmaakt, heb je dan wel een melding? Zo niet, dan is er héél iets anders aan de hand.
Als een losse LED een melding geeft, dan is de volgende stap het meer bundelen van de straal en zorgen dat er geen indirecte reflectie is naar de zender.

Overigens zou ik juist wel een controle-LED toepassen, zodat je ook zonder terugmelders zou kunnen zien of de ontvanger z'n werk doet. Kwestie van netjes opbouwen om te voorkomen dat die controle-LED defect zou kunnen raken (controle-LED die de Controle-LED controleert wordt weer errug overkill Wink )

Met de IS471F ben ik altijd even kwijt of de output nu juist laag is bij onderbreking of geen onderbreking. Moet dat ding weer eens opsnorren, er liggen er hier nog een aantal te wachten op inbouw.
Gelogd

NI
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1267 Gepost op: 20 Juni 2020, 22:47:09 »

@ Johan   Waarom een vertraging?

Als de trein door de sluis rijdt wil de melding wel eens onderbreken door de ruimte tussen de wagons (denk aan Rola ect) Om dat te voorkomen dat de melding steeds staat te klapperen heb ik een afval vertrager tussen gezet.
Huib Maaskant weet daar van.


De vertrager is gebouwd rond de timer Ne555 en het schema is ontwikkeld door Peter ook wel bekend op 3rf als Freak. (Helaas is Peter overleden)


Schema eerst opgebouwd en getest op experimenteer bord en daarna vele malen gebouwd op gaatjes print.

Voldoet mij prima. Bij Harry (spoor N) heb ik dit schema toegepast als keerlus schakeling, daar werkt het ook perfect.

Mvg, Johan

Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1630


HCC!m-IG


« Antwoord #1268 Gepost op: 20 Juni 2020, 22:56:11 »

Ik kon het niet laten om even te experimenteren, de onderdelen lagen al een tijdje in een bakje te wachten op een projectje.

Goed, de uitgang van de IS471F is laag als ie z'n eigen IR-signaal ziet, met een LEDje tussen + en uitgang eenvoudig aan te tonen. De transistor voor de bezetmelder wordt dus pas ingeschakeld als de straal onderbroken wordt (test-LEDje uit, bezetmeldpunt aan).

Voor de test heb ik de schakeling van Huib gebouwd zonder transistor/relais, alleen een blauw LEDje met 1k weerstand tussen + en pin 2. Zowel op 5V als ook op 12V getest, geenzichtbaar verschil in gevoeligheid/bereik.
Met een LD274 haal ik ongeveer 80cm maar het wordt wel kritisch met uitlijnen en soms locked ie ook niet meer als de onderbreking wg is. Reflector op de LED maakte niet heel veel verschil.
Met een LD271 kom ik niet verder dan zo'n 50 cm, dus 82cm wordt het niet maar dat verklaart nog steeds niet waarom jij geen bezetmelder ziet als er een onderbreking is. Stiekem toch indirecte reflectie.
2xLD274 lijkt iets sterker te zijn, mar uitlijning blijft kritisch op 80cm afstand. Het LEDje dat bij de uitganngstoestand zichtbaar maakt, maakt het testen/uitlijnen wel makkelijker.
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1269 Gepost op: 21 Juni 2020, 07:42:49 »

Je overtuigt me toch niet...  Wink
Misschien een tip voor Jakop: testen/uitlijnen na de inbouw op de baan, doe ik op het gehoor. In het testprogramma van koploper klinkt er een geluidje bij het bezet worden/vrijkomen van een bezetmelder.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1270 Gepost op: 21 Juni 2020, 10:19:37 »

Eerst dus maar de bezetmelder getest en die doet het. Dat deed hij al jaren via een linker rail bezetmelding, maar toch...dat werkt.
Vervolgens de lichtsluis er weer aangehangen en nu heb ik wél bezetmelding
Eerder dus totaal niet....betreffende draad is van de week verschillende keren los gehaald en weer vastgezet, maar kennelijk dan elke keer zonder goed contact, anders kan ik het ook niet verklaren  Huh?

De LED doet het heeft het cameraatje aangetoond, dus dan blijft nu over dat de ontvanger hem niet ziet door
- afstand te groot
- niet goed uitgelijnd

Dat laatste heb geprobeerd. Het printje is draaibaar op z'n bevestigingsschroef, maar het geluidje kwam niet.

In het testprogramma van koploper klinkt er een geluidje bij het bezet worden/vrijkomen van een bezetmelder.
Goede tip trouwens want dat wist ik niet, maar kan erg handig zijn  Duim omhoog

Wat is wijsheid nu?

- zo'n 'power' LED bestellen die Flyerman gebruikt en er 94 cm mee overbrugt?
- i.p.v. een LD 271 eerst een LD 274 proberen?
- of van beide 2 in serie proberen?
- toch dan maar voor 2 lichtsluizen parallel aan 1 melder?

Dat laatste heeft dan het nadeel dat de nuttige lengte van sporen korter wordt omdat de extra ontvanger en extra LED op een plek komen waar de rijtuigen flink overhangen en dus verder van de wissels geplaatst moeten worden.  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1271 Gepost op: 21 Juni 2020, 12:03:20 »

Jakop ik heb geen ervaring met overbruggen van grote afstanden.

Maar wat je zou kunnen doen is de ontvanger los van het printje plaatsen.


Hier staat de ontvanger los van de print en is met een 4-aderige kabel aangesloten op de print, zo kun je de ontvanger dicht op het spoor plaatsen zonder dat overhang van rijtuigen hinder geeft.
Ontvanger is ook op een klein printje gemonteerd met de kokerzijde naar boven. Om sluiting bij (eventueel) ontsporen te voorkomen is het koperdeel afgeplakt met tape.
Ik gebruik hier de sluis om een wissel goed af te dekken.

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1272 Gepost op: 21 Juni 2020, 13:50:20 »

Als je nog de spullen voor een 2e melder hebt, zou ik die in elkaar zetten. Dan kun je lekker experimenteren met de afstand en meerdere/andere leds. Werkt het op de testlocatie voor je neus, dan zal het ook op de baan werken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1630


HCC!m-IG


« Antwoord #1273 Gepost op: 21 Juni 2020, 13:59:38 »

Is en blijft een interessante uitdaging  Grin
Saillant detail: Flyerman's TSAL6400IR is een 940nm IR LED, de LD271/274 zijn 950nm IR LEDs. De IS471F is zelf ook het gevoeligst voor 940nm al lijkt dat niet heel veel in efficiëntie in the leveren als ik de grafiek bekijk.
Andere verschillen:
Code:
          hoek  mW/sr  nm
TSAL6400IR 25    50    940
LD271      25    15    950
LD274      10    80    950

Als we dan toch aan het zoeken zijn naar vergelijkbare specs, deze gevonden bij Reichelt:
Code:
          hoek  mW/sr  nm
SFH4346    20    90    940 (3mm LED)
SFH4546    20   130    940 (5mm LED)
TSAL6100   10   130    940 (3mm LED)

De reflectoren die ik bij één van de foto's van Flyerman heb gezien is ook makkelijk toe te voegen in jouw opzet; eentje op maat maken voor de IS471F.

Gelogd

NI
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1274 Gepost op: 21 Juni 2020, 14:21:35 »

Die gegevens van de die LED's blijft ik her en der verschillende aantreffen.
Hier bij Okaphone zegt men dat de TSAL6400 210 mW/sr is: KLIK en de TSAL6100 zou dat ook hebben...
Als je bij hun zoekt of infrarood krijg je alle LED's

Nog een sluis heb ik reeds in elkaar gereed liggen, echter de LED's zijn op.
Ik ga maar eens een paar soorten bestellen en wellicht zo' n reflector en dan verder kijken.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 83 84 [85] 86 87 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: