Afgelopen week kroop ik onder de baan om iets te pakken uit één van de kasten (op wielen) die er onder staan en voor de zoveelste keer keek een van Gend & Loos trekker-trailer me aan vanuit een doorzichtige opberg box.
Kennelijk had hij zich naar de rand van de opberg box weten te werken en dan ook nog eens aan de zichtzijde van de kast om mij maar te attenderen op zijn aanwezigheid.
Bij aanschaf van de truck (jaren geleden overgenomen van Gert) heb ik meteen verkondigd dat de trailer grondig onderhanden genomen zou worden omdat het zo geen gezicht is en buitengewoon onrealistisch zelfs.
'Zo' is als onderstaande foto laat zien
Veel te hoog op de wielen en trekker en de wielen wel heel ver uit elkaar.
Kijk eens om je heen als je op de snelweg rijdt en je zal dit niet zien...
Kortom zoveel moeite doen om gezien te worden, moet worden beloond en de truck werd uit de box gehaald.
Het chassis van de trailer is veel te groot van gegoten metaal en zat eenvoudig onder de bak geklikt.
En dus ook eenvoudig verwijderd!
Dan met styreen in de weer. Een leuke voorraad strips en profielen is gemakkelijk blijkt maar weer en na een paar uurtjes hebben we dit.
2 langsbalken en tussenverbindingen, een achterbalk, nieuw houders voor de assen met wielen, spatborden, 2 steunen met wielen en een trekpunt passend in de trekker.
Vergelijk onderstaande foto maar eens met de bovenste
Het blijft een beetje schipperen want het kon ook wel eens zijn dat de trailer wat te laag is.
Hij is nu realistisch gezien binnenwerks ca. 2,2 m' wat mij wel wat laag lijkt al weet ik niet precies hoe hoog die pallets waren met die metalen rekken er op.
Daarom heb ik nog wat ruimte tussen wielen en bodem van de trailer gehouden, wat in werkelijkheid heel weinig zou zijn geweest. Het was een beetje uitproberen wat het beste oogde.
Zo kan hij wel ergens in Waldijk staan
Ook even de koplampen zilver gemaakt en de richtingaanwijzers oranje. Toont toch net even meer.
Nu nog even alles zwart schilderen en dan kan hij voorlopig weer z'n doosje in.
Overigens...voor de tijdperkenaren: Nedlloyd nam VGL over in 1986 en Daf lanceerde de DAF 95 380 ATI in 1987 en is tot 1990 gemaakt. Toen werden de motoren ge-upgrade en de 380 werd 400.
Bovenstaande combinatie is dus ergens tussen '87-'90 op de weg gekomen en past dus prima in de tweede helft van mijn beoogde tijdperk.