Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 99 100 [101] 102 103 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017702 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1500 Gepost op: 7 Maart 2021, 15:33:50 »

https://www.rts-greenkeeper.de/

Nu hem ik 'm bij Lippe besteld: https://www.modellbahnshop-lippe.com/Gereedschap/Gereedschap/RTS+Greenkeeper-5352/nl/modell_317298.html
En Bentink heeft ze ook op voorraad, echter niet incl. koffer met bijbehorende accessoires.

Het eerste probeersel



Ik heb nu gewone houtlijm gebruikt verdund met water (2:1 ongeveer) en met een kwastje alles ingesmeerd.
Het ging niet onaardig denk ik. Dit zijn Mininatur 2 mm Frühherbst vezels.

Huub had me al verteld dat op schuine vlakken -en die heb ik nogal wat- het gras niet rechtop ging staan.
Om dit ook te ondervinden een schuin stukje meegenomen.



Op de horizontale vlakke staan de vezels van 2 mm mooi recht op. Op het schuine vlak liggen ze vlak in de lijm of staat horizontaal i.p.v. verticaal  Undecided



Nog iets dichter bij zie je ze op de dijk weer mooi rechtop staan.
Huub blaast ze rechtop....lijkt me moeilijk eerlijk gezegd.

Voorlopig niet ontevreden, maar eerst op jacht naar andere lijm.


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1501 Gepost op: 7 Maart 2021, 17:44:41 »

Nog iets dichter bij zie je ze op de dijk weer mooi rechtop staan.
Huub blaast ze rechtop....lijkt me moeilijk eerlijk gezegd.
Klopt, lukt ook niet altijd, maar ik zou niet zo snel iets anders kunnen bedenken. Bij mij valt het gelukkig ook niet zo heel erg op, ik heb geen sappige groene weiden.
Je zou nog met een stofzuiger kunnen proberen. Niet te hard, want dan hou je geen vezel meer over.
Of gewoon een fatsoenlijk land als voorbeeld nemen, waar ze niet van die (spoor)dijken met strakke gazonnetjes hebben...  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1502 Gepost op: 7 Maart 2021, 18:05:53 »

In een hobbelig land heb je nog meer hellingen zou ik zeggen en ook daar groeit gras in principe ook recht omhoog  Undecided
En in de ruwe natuur zijn de grasjes nog hoger ook.
Wat trouwens ook geldt voor mijn bermen en slootkanten waar langere vezels gebruikt gaan worden.

Overigens kan je wel snel wisselen met de bekers, maar je moet niet de illusie hebben dat het apparaat vrij blijft van vezels  Grin
Maar ik denk dat, met nog één of twee bekers er bij je heel snel en gemakkelijk een gemêleerd grasveldje kan maken.

Hoe lang kan je nog doorgaan met dat lijmmengsel wat jij gebruikt?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1503 Gepost op: 7 Maart 2021, 18:14:25 »

Een stofzuiger zuigt en dan loop je het risico dat je vezels opzuigt. Is een föhn geen beter idee?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1504 Gepost op: 7 Maart 2021, 18:41:57 »

Of gewoon een fatsoenlijk land als voorbeeld nemen, waar ze niet van die (spoor)dijken met strakke gazonnetjes hebben...  Cool

Aha, geen >Duitsland< dus? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1505 Gepost op: 7 Maart 2021, 18:58:21 »

Ik heb geen föhn, maar ik denk dat dat te hard gaat. En dan liggen de vezeltjes plat in de lijm. Als het bij een stofzuiger te hard gaat, hoef je alleen maar overnieuw te beginnen, de vezeltjes kun je opvangen met een panty over de zuigmond.
Zelf gebruik ik zo'n blaaskwast die je in de fotohandel kunt krijgen. Maar het blijft een zeer moeizaam karweitje.

Op een hobbelig biljartlaken vallen oneffenheden minder op dan op een glad biljartlaken, dat is het grote voordeel van die hobbeligheid. Hoe strakker iets is, hoe sneller het opvalt als het niet klopt.

Ik denk niet dat mijn mengsel langzamer droogt, maar er vormt zich geen/minder snel een vliesje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1506 Gepost op: 7 Maart 2021, 19:46:19 »

Ik heb geen föhn, maar ik denk dat dat te hard gaat.

Nou ja, dan maar een krultang!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 51


« Antwoord #1507 Gepost op: 7 Maart 2021, 20:37:53 »

Een mooie youtube kanaal is Spoorinmodel.

https://www.youtube.com/channel/UC4YLjHrMC3wARN_39i6Nijg

Dave
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1508 Gepost op: 8 Maart 2021, 13:09:36 »

Luke Towan, misschien wel bekend. 'kamt' ze omhoog met een roerhoutje.

Ik zou proberen de verf, stippelend, aan te brengen dan krijg je een minder egaal geheel (tenzij je dat wil natuurlijk :-)). En dan als dat droog is, de volgende laag/kleur. Zo het geheel opbouwen. Zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=w-D9BL6ae5Y

En iets met de ondergrond doen. In een aarde kleur schilderen. Eventueel met structuurverf. En fine turf als mos. Onder het gras.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1509 Gepost op: 8 Maart 2021, 17:13:30 »

Interessante gozer met heel veel video’s over van alles  Duim omhoog
Prettiger om naar te kijken dan die asbak met z’n nep Amerikaans accent  Wink

Jammer is dat eigenlijk alle tutorials over gras in de ‘wilde’ natuur gaan en niet over hoe een Nederlands weiland er bij ligt.
Nu moeten de bermen en (spoor)dijken wel een wat wildere begroeiing hebben, dus ik steek wel e.a op.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1510 Gepost op: 8 Maart 2021, 18:06:21 »

Tja, welke Amerikaan weet nu hoe een Nederlands weiland erbij ligt?  Grin

Waar ik wel benieuwd naar ben is of het gras wel rechtop staat (dus schuin op de helling) als je de begrasser erboven hebt?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1511 Gepost op: 8 Maart 2021, 20:30:03 »

Nee, dat doet het dus niet.  Cry



Vandaag wat geprobeerd met drie kleuren. Wellicht de volgorde anders en wat minder vol schieten vóór ik de laatste kleur pak.
Rechts pogingen om 4,5 mm vezels rechtop de helling te krijgen. Laat ik verder ook maar niet zien  Wink
Verder wat pollen gemaakt in het grasveld van gisteren en nog maar eens een helling...
De vezels liggen niet plat in de lijm, daar zorgt de elektrostaat wel voor, maar rechtop komen ze ook niet.
Zodra het oppervlak weer horizontaal wordt, staan ze weer rechtop.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Gooierhaven
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #1512 Gepost op: 8 Maart 2021, 20:59:24 »

Normaal zouden ze toch haaks op het oppervlak moeten komen. Je kan ze een klein beetje "helpen" met de elektrostaat, maar dat is minimaal.
Wat me wel opvalt is dat je talud erg steil is. Normaal maken we die in het echie toch niet steiler dan 2:3 of hooguit 1:1.
Als het talud minder steil is, staat het gras ook meer verticaal.
Ik weet niet hoe je het gras hebt aangebracht, maar als je op een eerst laag korte (2 mm) vezels verticaal met een kwast dotjes lijm aanbrengt, gaat de volgende laag al iets meer rechtop staan. Zie de methode in de youtube-link van Joran. Die gebruik ik sinds kort ook en ik ben zeer tevreden over het resultaat en heb eindelijk het gevoel (na een jaar of 20...) dat het groen op mijn modules acceptabel wordt.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1513 Gepost op: 8 Maart 2021, 21:19:14 »

Ik wil er geen 20 jaar over doen     Grin

Over 20 jaar is deze baan afgebroken en ben ik met de volgende bezig als er niets ingrijpend en dramatisch tussen komt tenminste.

Maar wil wel een beetje weten wat het doet voor ik het apparaat op de baan inzet.
Ik ga morgenavond deze, inderdaad wat stijle, helling van een tweede laag voorzien. Kijken hoe dat gaat.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1514 Gepost op: 9 Maart 2021, 12:39:12 »

Hehe asbak...

Dit filmpje al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=7dYcLlVMUFY
Gelogd
Pagina's: 1 ... 99 100 [101] 102 103 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: