Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 101 102 [103] 104 105 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017807 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1530 Gepost op: 24 Maart 2021, 19:33:59 »

Dat vraagt om wat extra's om de beleving te versterken...

Gelukkig ruikt het hier niet, schijnt altijd de zon en is er geen graffiti in Waldijk  Grin

Inmiddels is het gras gevonden....



Nu kan ik weer op zoek naar de boer waar deze Lakenvelders vandaan komen... 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1531 Gepost op: 24 Maart 2021, 19:42:31 »

Boer Van Petegem toch? Daar heb ik een paard van.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1532 Gepost op: 29 Maart 2021, 19:30:35 »

Nou...ze komen wel van Boer van Petegem, maar die had ze verkocht....voorlopig heb ik ze maar op stal gezet  Wink

Eerder vertelde ik al dat ik opgegroeid ben in smederij/landbouwmechanisatie/fietsenmaker/technisch installatiebedrijf annex benzinepomp en ik daarom deze bouwdoos ook beslist op mijn baan wilde hebben.
Nu hadden wij benzinepompen van BP en dus moest dat ook in 1/87 BP worden.
De huisstijl van BP is tegenwoordig heel anders als toen en veel foto's zijn toch niet te vinden, maar ik vond nog wel e.a.
Ik vond o.a. deze



Die kwamen wel erg in de buurt van mijn herinnering, maar komen denk ik uit Frankrijk of België.
Voorde brommers was 1/50 mix nodig en die kwam uit een handpomp zoals deze



Beide afkomstig van verkoopsites en al lang terug eens opgeslagen.
Verder vond ik nog deze



Herkenbaar, maar toch anders al vond ik de lampen, naast heel intrigerend, ook bekend voorkomen.

Toch eens op zoek in de oude fotoalbums van mijn ouders en jawel!! Ik vond een paar foto's



We zien hier wel heel oude pompen en op basis van de dame aan de brommerpomp, welke ik meen te herkennen en ongeveer van weet hoe oud ze nu is en inschattende hoe oud ze op de foto is, vermoed ik dat deze foto ergens tweede helft jaren 60 is.
Ik kan me tenminste nog herinneren dat deze pompen werden vervangen door modernere omdat de benzineprijs richting de 1 gulden ging en de oude pompen niet verder konden dan 99,9 cent  Grin
Overigens denk ik dat deze foto gemaakt is tijdens het Pinksterweekend als er Elfstedentochten worden gereden met fietsen, brommers, motoren en auto's.
Een happening waarbij het megadruk aan de pomp was en menig familielid werd ingeschakeld.

Maar ook vond ik een foto van de 'nieuwe' pompen.



Inmiddels waren de kleine pompen al door BP overgedaan aan de Firma van der Weij in Sneek die daarvoor de distributie van de benzine in de streek al verzorgde, maar nu deze kleinere pompstations onder eigen naam bediende.
Niet echt duidelijk, maar voor mij wel herkenbaar staat op de pompen het WEIJ logo en niet meer BP.
Voor de liefhebbers...let op de lamp!!

Nu dan 1:87. Ik heb e.a. niet willen namaken en er moet uiteindelijk nog een hoop rotzooi om heen voor de sfeer, maar het lijkt er op en geeft mij toch enige nostalgische gedachten.



In de uiteindelijke scene zal natuurlijk een auto aan de pomp staan.
De monteur aan een auto of tracktor bezig zijn en het erf met allerlei zooi en auto's bezaaid, maar dat is voor later.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1533 Gepost op: 29 Maart 2021, 19:46:14 »

Leuk, maar ik mis de intrigerende lantaarnpaal...
Die pompen kan ik me ook nog herinneren, ook bij mij vlakbij een BP-pomp (met autowasstraat, soms tot verdriet van mijn moeder, als ik nog éééééén auto wilde zien, nadat ze er al minstens een half uur gestaan had  Cheesy ).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #1534 Gepost op: 29 Maart 2021, 19:51:15 »

Moest gelijk denken aan de BP super mix reclames uit de jaren zestig met een liedje van Corry Brokken. Je kon toen verschillende mengsels van super en normaal tanken  Cheesy
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1535 Gepost op: 29 Maart 2021, 21:16:10 »

Leuk! Hoe heb je die handpomp voor de brommers gemaakt? Ziet er goed uit.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1536 Gepost op: 29 Maart 2021, 21:27:00 »

Dat is wel heel fraai uitgewerkt zo, met die brommerhandpomp. Ik kan me die ook nog van vroeger herinneren (en nee, ik had geen brommer). Ik heb ook een zwak voor benzinestations. Ik heb er al twee. Dat exemplaar van Alsacast vind ik bijvoorbeeld ook erg fraai, maar dan wordt het wat veel.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1537 Gepost op: 29 Maart 2021, 21:42:19 »

Leuk! Hoe heb je die handpomp voor de brommers gemaakt? Ziet er goed uit.  Duim omhoog

Zit in het bouwpakket van Tilly Models  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1538 Gepost op: 29 Maart 2021, 21:46:29 »

Leuk, die pompen, herkenbaar sfeertje.
Wat betreft de zw/w foto; mij lijkt het meer de eerste helft van de jaren 60, die glazen merkornamenten op de pompenwaren volgens mij aan het eind van de zestiger jaren al van alle merkpompen verdwenen. Esso en Shell hadden ze ook.
Dat geldt ook voor de typische lantarenpalen, bij kleine Esso stations stonden ook van die lantaarnpalen. Ik heb ze nooit ergens anders gezien dan bij benzinestations.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1539 Gepost op: 29 Maart 2021, 23:14:12 »

Iets wat heel veel lijkt op die intrigerende lantaarns vind ik bij Beli-Beco, maar helaas alleen in de grote schalen en niet in H0.
Dat wordt dus toch zelfbouw. Wel heel kenmerkend, dus de moeite waard om te proberen, denk ik.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1540 Gepost op: 30 Maart 2021, 13:43:48 »

Wat betreft de zw/w foto; mij lijkt het meer de eerste helft van de jaren 60, die glazen merkornamenten op de pompenwaren volgens mij aan het eind van de zestiger jaren al van alle merkpompen verdwenen. Esso en Shell hadden ze ook.

We moeten wel aantekenen dat dit in achtergebleven gebied was  Wink
De reden waarom ze werden vervangen weet ik 100% zeker uit eigen herinnering, maar hoe lang vóór de gulden werd bereikt niet.
Volgens deze grafiek was dat ergens rond 1974, dus enige tijd daar voor.
Het zou dus zo maar ook begin 70'er jaren zijn geweest.

Ik zal nog eens in dat foto-album neuzen, maar bij deze foto stond i.i.g. geen datum  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1541 Gepost op: 30 Maart 2021, 14:34:52 »

De bron die je aangeeft voor het passeren van de grens van ƒ1,- voor een liter benzine heeft het in mijn beleving mis. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1987. Toen was de normale benzine net die grens gepasseerd, dat weet ik nog goed, want toen ging de teller voor het bedrag opeens sneller dan die voor de liters. Daar maakte mijn vader toen nog een grapje over (dat ik dan maar eerder mijn rijbewijs had moeten halen). Je had en hebt natuurlijk ook nog het verschil tussen adviesprijs en de daadwerkelijke prijs aan de pomp, maar dat verschil was toch niet zo groot?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1542 Gepost op: 30 Maart 2021, 15:56:42 »

Ik denk toch echt dat Jakop het bij het rechte eind heeft. Uit deze krant van 21 augustus 1987 blijkt dat normale benzine toen al ƒ 1,57 kostte terwijl superbenzine ƒ 1,61 deed:
https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:RD.nl,19870821:newsml_1e69e3ce87007d3da1e130a4c307b50f

Diesel zat nog wel ruim onder de gulden met 89,4 cent per liter. Weet je zeker dat je je rijbewijs in 1987 haalde? Mogelijk was het toch eerder? Hoe dan ook, het lijkt er echt op dat de benzineprijs ergens in de jaren zeventig al de één-gulden-grens over ging.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1543 Gepost op: 30 Maart 2021, 16:17:31 »

In 1987 kocht ik mijn eerste auto: een Daihatsu Charade diesel, 3 cyl. 1.0 liter. Deze reed 1 op 24. Ik tankte toen in Kampen bij de dealer, die een garage had in het oude gedeelte. Ik betaalde toen f 0,68 voor een liter diesel. Maar dat was wel een 'witte pomp'. Aan de snelweg was het toen f 0,16 tot f 0,19 duurder. Toen ik de auto in 1991 aanbod voor demontage, zat de prijs voor diesel net rond de f 1,00.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1544 Gepost op: 30 Maart 2021, 20:17:36 »

Weet je zeker dat je je rijbewijs in 1987 haalde?

Als het over twijfelen aan mijn geheugen gaat zal het eerder de benzineprijs geweest zijn Duim omhoog
Nu Zilte over de dieselprijs begint zou ik daar wel eens mee in de war kunnen zijn.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 101 102 [103] 104 105 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: