Ondanks dat ik een werkvakantie heb die zich grotendeels in de badkamer afspeelt, kon ik vandaag vrij veel uurtjes doorbrengen op zolder en het zaakje eens lekker laten rijden.
Natuurlijk met de nodige 'problemen' en toen ik met zo'n probleempje bezig was reed de posttrein het schaduwstation uit.
Kennelijk een vuiltje hier of daar want hij kwam tot stilstand in de uitgaande wisselstraat.
Koploper geeft dan wel een melding, maar daar had ik geen erg in en even later kreeg de 1204 met z'n bietentrein ook het vertreksein
* uit het schaduwstation.
Daarbij ramde de 1204 de 3005 in de flank welke daardoor om z'n zij viel tegen de daarvoor aangelegde
vangrail aan.
De investering betaald zich meteen terug; de 3005 hing alleen maar op z'n zij maar was anders gegarandeerd aan een steile afdaling van zo'n 70 cm naar het laminaat begonnen...
De 3005 stond vrij simpel weer in de rails en om zijn reis vervolgen, echter de 1204 was zodanig ontspoort dat deze niet op die plaatst te hersporen was en is per dieplader (lees handkracht) naar de werkplaats vervoerd.
Restte er nog een bietentrein in het schaduwstation en in de jaren 80 werd er niet zo moeilijk gedaan.
De trein werd achteraan de posttrein gekoppeld en langzaam aan kwam het geheel uit het schaduwstation en werd op spoor 3 gedirigeerd waarna de de bieten werden afgekoppeld en de post verder kon.
Van het ongeluk zijn geen foto's gemaakt, maar van het ongewone post/bietenvervoer wél.
* Terwijl ik dit opschrijf realiseer ik me dat dit eigenlijk niet had mogen/kunnen gebeuren.
Als de posttrein vertrekt wordt het volgende blok gereserveerd en zolang hij daar niet voorbij is, blijft die gereserveerd of bezet (als hij er daadwerkelijk is).
Dan kán de 1204 niet vertrekken want z'n vervolgblok is bezet....
Dus hoe en wat is nog onbekend, maar ben blij dat ik anderhalf jaar terug de vangrails heb aangebracht.