Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 110 111 [112] 113 114 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017757 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1665 Gepost op: 27 Oktober 2021, 16:41:45 »

Ondanks dat ik een werkvakantie heb die zich grotendeels in de badkamer afspeelt, kon ik vandaag vrij veel uurtjes doorbrengen op zolder en het zaakje eens lekker laten rijden.
Natuurlijk met de nodige 'problemen' en toen ik met zo'n probleempje bezig was reed de posttrein het schaduwstation uit.
Kennelijk een vuiltje hier of daar want hij kwam tot stilstand in de uitgaande wisselstraat.
Koploper geeft dan wel een melding, maar daar had ik geen erg in en even later kreeg de 1204 met z'n bietentrein ook het vertreksein* uit het schaduwstation.
Daarbij ramde de 1204 de 3005 in de flank welke daardoor om z'n zij viel tegen de daarvoor aangelegde vangrail aan.
De investering betaald zich meteen terug; de 3005 hing alleen maar op z'n zij maar was anders gegarandeerd aan een steile afdaling van zo'n 70 cm naar het laminaat begonnen... 

De 3005 stond vrij simpel weer in de rails en om zijn reis vervolgen, echter de 1204 was zodanig ontspoort dat deze niet op die plaatst te hersporen was en is per dieplader (lees handkracht) naar de werkplaats vervoerd.
Restte er nog een bietentrein in het schaduwstation en in de jaren 80 werd er niet zo moeilijk gedaan.
De trein werd achteraan de posttrein gekoppeld en langzaam aan kwam het geheel uit het schaduwstation en werd op spoor 3 gedirigeerd waarna de de bieten werden afgekoppeld en de post verder kon.

Van het ongeluk zijn geen foto's gemaakt, maar van het ongewone post/bietenvervoer wél.



* Terwijl ik dit opschrijf realiseer ik me dat dit eigenlijk niet had mogen/kunnen gebeuren.
Als de posttrein vertrekt wordt het volgende blok gereserveerd en zolang hij daar niet voorbij is, blijft die gereserveerd of bezet (als hij er daadwerkelijk is).
Dan kán de 1204 niet vertrekken want z'n vervolgblok is bezet....

Dus hoe en wat is nog onbekend, maar ben blij dat ik anderhalf jaar terug de vangrails heb aangebracht.  Duim omhoog


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1666 Gepost op: 28 Oktober 2021, 10:38:36 »

Fijn te lezen dat ik heb kunnen bijdragen aan het redden van een treinenleven Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1667 Gepost op: 31 Oktober 2021, 11:17:00 »

Vrijdag heb ik Eurospoor bezocht met de missie om groenspul in te slaan naast natuurlijk lekker rondkijken  Wink

Het groenspul is wel gelukt!  Duim omhoog



Bij Modelcentrum Amersfoort/Hoogeveen had men de Brawa goederenwagens in de aanbieding: -20%
Nu had ik sinds het verschijnen enkele jaren geleden onderstaande wagentje al op het oog als een leuke aanvulling op de gemengde goederentrein.
Vrolijk kleurtje ondanks de inhoud en zou werkelijk bestaan hebben meen ik me te herinneren gelezen te hebben destijds. Anyway....nu met -20% mocht hij mee.



De hekjes hebben wat klem gezeten in de verpakking en staan wat krom. Dat heeft enige aandacht nodig.

Verder nog wat Artitec spullen: de postbode met z'n kar, brievenbussen, knipperbollen, Scharfenberg pimp-setjes en nog een muizenneusje uir de neuzen-grabbelbak.
Op jacht naar Minitrix ICR's voor een collega zag ik bij Kuijper's Mehano ca. 8 stuks containerwagens liggen voor echt weinig!
Gauw m'n lijstje gecheckt en 2 meegenomen. 10 minuten later lag er nog slechts 1...  Grin

Een geslaagde inkoopdag voor Waldijk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1668 Gepost op: 31 Oktober 2021, 16:44:52 »



Staat toch net even mooier zo'n knipperbol op de laatste wagon.  Duim omhoog
Roco had al de juiste bevestigings'puntjes' aangebracht
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1669 Gepost op: 31 Oktober 2021, 19:13:10 »

Kan ie ook echt knipperen?
Er hangt hier een 1:1 exemplaar op zolder
Gelogd

NI
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1670 Gepost op: 31 Oktober 2021, 21:29:09 »

Nee, de batterij is leeg…
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1671 Gepost op: 31 Oktober 2021, 21:59:51 »

Leuk detail.
Ik heb wel het idee dat ze wat te fors zijn uitgevallen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1672 Gepost op: 31 Oktober 2021, 22:10:26 »

Als Daan de breedte en hoogte van zijn 1:1 exemplaar geeft, kunnen we checken.  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1673 Gepost op: 1 November 2021, 09:44:54 »

Als het vanavond lukt zal ik wat foto's met meetlat delen.
Voor die schaal-knipperbollen is het wel leuk om ze functioneel te maken
Gelogd

NI
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1674 Gepost op: 1 November 2021, 19:21:43 »



Breed: 18cm
Hoog: 34cm
Diep 8cm (zonder beugel)

Het knipperen is een echte transistor-flipflop schakeling (schema zweeft ook ergens rond). Werkte op 6V blokbatterijen, maar die hadden zo staan lekken dat daar niets meer mee te beginnen was. Er zit nu een batterijhouder in voor 4x penlight, daar kan ie een aardige tijd op werken. Vorig jaar waren ze leeg en daarna geen nieuwe meer in gedaan. Heb wel eens lopen denken om zo'n setje knipperbollen te regelen en dan iets met een SMD-LED te knutselen, gevoed uit de baanspanning en met flinke SuperCap om zo lang mogelijk zonder spanning door te gaan.
Gelogd

NI
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1675 Gepost op: 1 November 2021, 20:46:56 »

Dan kunnen we concluderen dat Huubs vermoeden klopt.
Het modelletje is b3,3 x h5 mm, wat schaal 1:1 dan 287 x 435 mm zou zijn.

Ik sluit niet uit dat er nog een werkende op een wagon komt, dus een schema zou fijn zijn  Wink

Overigens dacht ik dat de knipperbollen pas aangezet werden als het donker wordt en overdag een gewoon sluitseinbordje voldoende is.
En in Waldijk wordt het nooit donker, dus ik kan met lege batterijen toe  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1676 Gepost op: 1 November 2021, 21:38:34 »

En in Waldijk wordt het nooit donker


Mmm, met de VWS* wordt het dus niks.

mvg,
Gert








* Vereniging van Waldijkse Sterrenkijkers
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1677 Gepost op: 1 November 2021, 22:00:42 »

Overigens dacht ik dat de knipperbollen pas aangezet werden als het donker wordt en overdag een gewoon sluitseinbordje voldoende is.
Het seinreglement van 2005 heeft het over twee brandende (knipperende) rode lichten, twee schilden of, maar alleen voor treinen die niet zijn bestemd voor het vervoer van reizigers, één (knipperend) brandend rood licht. Dus jammer voor je, die led moet er toch in.  

Of voor 2005 die schilden ook al mochten, weet ik niet. Heb het vroeger in elk geval nooit gezien.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1678 Gepost op: 1 November 2021, 22:56:14 »

Zag bij de buren een draadje uit 2009 waar een 0401 SMD LED was gebruikt...
Schakeling moet ik even voor gaan zitten; bij Houten Digitaal zal ik bij Artitec eens zo'n setje knipperbollen bekijken om wat feeling bij de grootte te krijgen.
Zonder decoder is het gelijkrichten en terug naar 5V en dan een SuperCap gevolgd door een knipperschakeling. En met Decoder zal er vast wel een CV-instelling zijn die het gewenste knipperresultaat aankan...
Gelogd

NI
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1679 Gepost op: 1 November 2021, 22:57:45 »

En deze bij RailHobby niet te vergeten...
Gelogd

NI
Pagina's: 1 ... 110 111 [112] 113 114 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: