Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 130 131 [132] 133 134 ... 172   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1226084 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1616


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1965 Gepost op: 27 Mei 2022, 17:05:08 »

 Ah, ik denk al, er is toch niets uitgeleverd.  Duim omhoog

Die zijn in ieder geval dik in orde.

Veel plezier er mee!
Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #1966 Gepost op: 27 Mei 2022, 17:58:25 »

Jij durft, LSM ICR op een Märklin-baan.  Shocked
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #1967 Gepost op: 27 Mei 2022, 18:20:26 »

Waldijk is niet zomaar een Märklin baan!  Cool
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #1968 Gepost op: 27 Mei 2022, 19:40:52 »

Ik durf dat niet tegen te spreken... 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1807


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1969 Gepost op: 28 Mei 2022, 05:56:22 »

Veel plezier ermee! Duim omhoog

Jij durft, LSM ICR op een Märklin-baan.  Shocked

Bij mij nooit een probleem. Vanwaar de opmerking? Slechte ervaringen?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #1970 Gepost op: 28 Mei 2022, 07:59:12 »

Ze staan bij mij in de vitrine omdat er niet fatsoenlijk mee valt te rijden.
Een beetje terugkerend probleem bij LSM is dat de draaistellen onvoldoende bewegingsvrijheid hebben (vooral door slechte assemblage) en de KK-mechanismen slecht ontworpen en/of afgewerkt zijn. Bij de ICR's kwam alles samen. Bij drie van de vier heb ik het tot een acceptabel onstsporingsrisico weten terug te brengen, bij het vierde heb ik op een zeker moment de moed opgegeven. Mijn rijtuigen zijn uit de eerste productie. Ik heb begrepen dat latere producties wat beter zijn, maar toen had ik mijn buik al zo vol van dit merk dat ik daar verder niet meer naar heb gekeken.

Nog iets anders
Daar hoort eigenlijk niet tegelijk een fietsenrijtuig én een BKD in te zitten

Is dat zo? Komt op mij best wel vreemd over, want dan is er ook geen keuken of conducteursruimte in die trein en in de jaren voor de railtender (medio jaren '90?) dus ook geen koffie.

groet, Huub
« Laatste verandering: 28 Mei 2022, 09:54:58 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #1971 Gepost op: 28 Mei 2022, 09:22:48 »

Daar heb je wel een punt inderdaad  Undecided
Ik heb zo’n samenstelling iig niet kunnen vinden, maar zoals gezegd was deze IC zeer divers in samenstelling  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #1972 Gepost op: 28 Mei 2022, 10:14:17 »

Als Ardennen-express in elk geval een gevonden (4e rijtuig is een BKD): >klik<

En onder het mom, één meting is geen meting, ook een filmpje

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #1973 Gepost op: 28 Mei 2022, 10:54:47 »

Waarvoor dank  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1974 Gepost op: 28 Mei 2022, 13:25:56 »

Ik ben met die trein op die dag van Luxemburg naar Den Bosch gereisd...

Daar hoort eigenlijk niet tegelijk een fietsenrijtuig én een BKD in te zitten, maar dat komt wel goed als de vloedgolf ICR's over ons heen gaat komen.

Zoals Hubert al aangeeft, had de BKD naast een bagage- ook nog een keukenfunctie en een conducteursruimte. De Df was puur voor fietsen omdat de bagageruimte van de BKD volstrekt ontoereikend was gebleken voor het aantal fietsen dat men in het zomerseizoen (mei-september) mee wilde nemen tussen Zandvoort en Maastricht. Er hoorde altijd een BKD in de trein te zitten tussen Zvt en Mt, of er nu wel of geen Df aanwezig was. Vanaf 1983 werden 4 oude postrijtuigen Plan E/L in IC-kleuren ingezet op deze relatie. Ik heb op zondag 2 juni 1985 een trein Mt-Zvt waargenomen, waarvan de samenstelling was: loc + A + BKD + B + B + B + Df, waarbij de laatste B aan de Df een Plan W was.

De staart van de trein heb ik nog op de foto gezet, hierop is de Df te zien en het rijtuig helemaal links is een BKD.




In 1990 werden 4 Plan E-RD's verbouwd tot Df die een modernere uitstraling kregen door buisbalgen als overgang en het verwijderen van dakgoten. De 4 oorspronkelijke Df (ex-Post) werden in 1991 hierop aangepast, deze zagen er na de verbouwing ook een stuk strakker uit. In deze uitvoering kwamen de Df's een paar jaar later ook in de Ardennexpress Haarlem - Luxemburg te rijden. Dit is dus niet de uitvoering van Artitec, deze kan dus niet mee de grens over. Was in de beginjaren van de Ardennen Express (1982-1986) een BKD nog voldoende, vanaf 1987 reed er vanaf Maastricht of Liège een oranje Eurofima-achtig Belgisch bagagerijtuig mee. Fietsen in de Ardennen was blijkbaar populair geworden. Daarna ben ik het zicht op de accommodatie v.w.b. de fietsenruimte een beetje kwijt geraakt, maar in 1993 reden drie BKD's mee in de Ardennen Express. En in 1997 nam ik voor het eerst een NS Df in de trein 1139/1138 waar. In 1998 heb ik een keer de gehele trein op de foto gezet in het Belgische Vielsalm. Deze trein bestond uit 2x blauw/gele NMBS reeks 55, 2x ICR-A, 4x ICR-B, 1x ICR-BKD en 1x Df (ex Plan E-RD).   
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #1975 Gepost op: 28 Mei 2022, 13:33:23 »

Dank je Frank voor dit uitgebreide relaas  Duim omhoog
Jou gespotte samenstelling van 2 juni 1985 wordt het dan.
Weet je nog wat deze trein trok die dag?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1976 Gepost op: 28 Mei 2022, 13:51:40 »

Nee, dat heb ik niet genoteerd, maar ik acht de kans op een 1600 op 80%. 1100, 1200 of 1300 kan echter ook. Een maand later zag ik een gerenoveerde 1300 voor deze trein, de Df was toen een licht aangepaste blauwe Plan E-RD, want de vier Tantes (Pos) konden het al snel niet meer alleen af...
« Laatste verandering: 28 Mei 2022, 13:54:19 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1807


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1977 Gepost op: 29 Mei 2022, 05:54:45 »

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je noemt hier welke rijtuigen je hebt en de goegemeente zoekt er de juiste samenstelling bij. Bijzonder Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #1978 Gepost op: 30 Mei 2022, 18:31:07 »

Goed hè?  Duim omhoog

Nadat de rijtuigen in Waldijk gearriveerd waren werden ze onmiddellijk binnengenomen in de werkplaats.
De vorige eigenaar had gewaarschuwd voor de kwetsbaarheid van de trapjes (rangeertreden) op de 4 hoeken van de rijtuigbak.
Werkplaatschef Bever dook dan ook onmiddellijk onder een rijtuigbak om te inspecteren wat er aan de hand was.
Hij constateerde inderdaad dat sommige al eens een knauw hebben gehad getuige de witte buigsporen (rode pijlen) en klom peinzend weer uit de inspectieput…



Na overleg met zowel de metaal- als de kunststofafdeling is men tot de onderstaande oplossing gekomen.



Er wordt een messing staf ø 0,5 mm aan de achterkant van de stangen van de treden met secondenlijm bevestigd.
Naderhand zal e.a. met een gelijkende kleur grijs worden geschilderd.

Vraag: wanneer zijn de bovenste in- uitstaptreden geel geworden?
Ik meen erg vroege foto’s te vinden met geel en zonder geel….
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #1979 Gepost op: 30 Mei 2022, 19:29:38 »

Vanwege het verhoogde stress-level van betreffende monteur heeft Bever bepaald dat er maar 1 rijtuig per avond behandeld wordt  Cheesy



Één klaptrede behandeld met de oilbrusher Silver. Na 30-40 minuten een harde kwast er over en we hebben een resultaat wat me wel bevalt 
Het is live mooier dan het op de foto overkomt...  Undecided
Eens kijken of Bever daar nog tijd voor kan vinden nu ze toch in de werkplaats zijn.
Overigens zie je niks van de messing verstevigingen. De rangeertrede op de foto is reeds voorzien.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 130 131 [132] 133 134 ... 172   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: