Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 ... 35 36 [37] 38 39 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 364277 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #540 Gepost op: 29 November 2022, 20:47:38 »

Welke materieelgidsen bedoel je?

En nee, geen interesse in een M48, ik heb al een Leopard.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #541 Gepost op: 29 November 2022, 20:53:44 »

Volgens mij heet die reeks Typen Atlas.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #542 Gepost op: 29 November 2022, 20:59:03 »

Nee, ik heb wel de meeste "Güterwegen"-boeken van Carstens en daarnaast de "Güterwagen-Archive" van Transpress/Alba.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #543 Gepost op: 3 Januari 2023, 21:40:06 »

Sydborg had zomaar in een buurland van Groot Nederland kunnen liggen als het allemaal een beetje anders was gegaan na WO2:



Hamburg/Hamborg was dan een soort Nederdeense tweelingstad geweest, met de Elbe als landsgrens dwars door de stad/steden.
Verder zouden Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Frankrijk hebben geprofiteerd. Zwitserland als neutraal land niet. Waarom België niet
mee mocht profiteren is mij niet bekend. De aangepaste plaatsnamen zijn soms wel grappig.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #544 Gepost op: 3 Januari 2023, 21:50:51 »

Waarom Denemarken wèl zou mogen meedelen is mij ook onduidelijk. Ik geloof nooit dat de Noren dat goed zouden hebben gevonden. Dan hadden de Denen wat beter hun best moeten doen om de Germaantjes buiten de deur te houden in 1940. Dat deden ze echter niet: ze zetten de deur open met de tekst "Nou, vooruit dan maar, als het echt moet" of woorden van gelijke strekking. Daardoor kregen de Noren niet echt veel tijd zich voor te bereiden op het onvermijdelijke. Of het zou moeten zijn dat er een aantal Deense Engelandvaarders hebben meegevochten bij de bevrijding van het Europese vasteland.
Verder wel een interessant kaartje. Waar komt het vandaan?
« Laatste verandering: 3 Januari 2023, 21:52:39 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #545 Gepost op: 3 Januari 2023, 22:04:23 »

Nou, dat is een wel erg eenzijdige blik op de Deense houding tijdens WO2... Denemarken had een niet-aanvalsverdrag met Duitsland gesloten, maar de nazi's lapten dat aan hun laars. Wel is het zo dat Denemarken binnen een dag capituleerde. Wist je trouwens dat het Deense volk zich juist tot het uiterste heeft ingespannen om Joden naar Zweden te laten ontsnappen? Vrijwel alle Deense Joden werden in 1943 in veiligheid gesteld. Vele Denen hielpen hen door met kleine bootjes over de Øresund te varen.

Overigens is 'Groot-Denemarken' op dit kaartje wel plotseling Bornholm kwijtgeraakt aan Zweden. Of dat iets te maken heeft met de Russische bezetting van dat eiland en de eis dat Bornholm gedemilitariseerd zou worden, weet ik niet zeker. Maar het zou kunnen dat de Sovjetunie liever zag dat het eiland bij het neutrale Zweden zou gaan horen.

Zouden wij op de middelbare school naast Engels en Frans als derde vreemde taal Pools hebben geleerd als het zo was gelopen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #546 Gepost op: 3 Januari 2023, 22:16:56 »

Meer bekend is het Bakker-Schut-plan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_annexatie_van_Duits_grondgebied_na_de_Tweede_Wereldoorlog
Wilhelmina had er wel oren naar. Maar als je goed naar het kaartje kijkt en het grijze oppervlak vergelijkt met het kaartje dat ik zojuist plaatste, dan zie je dus dat er ooit het wilde plan was om Duitsland helemaal te doen verdwijnen. Dan had zelfs Plettenburg waarschijnlijk in Nederland gelegen.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #547 Gepost op: 3 Januari 2023, 22:32:28 »

Dat Bakker-Schut plan is me wel bekend, maar jouw kaartje gaat nog een stukje verder. Na de oorlog was Duitsland in sectoren opgedeeld (Frans/Brits/Amerikaans/Russisch). Dat gebeurde eigenlijk al vrij snel na de capitulatie. De grenzen daarvan komen op geen enkele manier in het kaartje terug (hoewel dat natuurlijk wel voor de hand ligt), afgezien wellicht van de Russische zone die er aan Polen en Rusland (Kaliningrad) wordt toegewezen. Het kaartje ziet er een beetje gefantaseerd uit als ik zo brutaal mag zijn. Vandaar mijn vraag waar dat vandaan komt.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #548 Gepost op: 3 Januari 2023, 22:40:51 »

Een neef van mij die zeer geïnteresseerd is in geschiedenis en mijn zwak voor Denemarken kent, stuurde het op met de woorden 'Was jouw favoriete land bijna ons buurland geweest'. Ik zal hem vragen waar hij het vandaan heeft.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #549 Gepost op: 4 Januari 2023, 08:05:43 »

Waarschijnlijk van één van de vele “alternate history”-websites die er te vinden zijn. Bij elkaar gefantaseerd door nerds zonder grondige kennis van geschiedenis dus. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een serieus multilateraal plan was om Duitsland geheel op te delen: daar waren de Amerikanen nooit mee akkoord gegaan. Dus grappig misschien, maar compleet bij elkaar gefantaseerd.

Alternatieve hypothese: dit is door een lokale minister of parlementariër bij elkaar bedacht à la Bakker-Schut - maar ook dat maakt het nog geen ‘serieus multilateraal plan’.

Waarom de voertaal in Oostenrijk ineens Italiaans zou zijn geworden (en waarom dat land niet mee opgedeeld zou zijn: het was immers op dat moment onderdeel van het Derde Rijk), begrijp ik ook niet helemaal Grin.
« Laatste verandering: 4 Januari 2023, 08:34:03 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #550 Gepost op: 4 Januari 2023, 08:34:26 »

Ik heb er nog eens naar gekeken, omdat het me wel interesseert. In grote lijnen wordt de Amerikaanse sector aan de Fransen toegewezen en de Britse aan Nederland (/ Denemarken). En een deel van Bohemen wordt toegewezen aan Frankrijk? Dat was wel een goed idee geweest voor de toenmalige bewoners denk ik, maar dat terzijde. Afgezien van de Amerikaanse belangen die Wesley noemt kan ik me ook niet voorstellen dat de Britten akkoord zouden gaan met een dergelijke uitbreiding en dus machtstoename van Frankrijk.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #551 Gepost op: 4 Januari 2023, 09:27:50 »

Het kaartje is van Theodore Kaufman. Die had wel een heel aparte zienswijze hoe je met de Duitsers moest omgaan. Meer info op de bekende online encyclopedie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Germany_Must_Perish!

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #552 Gepost op: 4 Januari 2023, 10:59:33 »

Dank voor de link, Niels. Interessante site. Toch zal ik de volgende keer als ik door Hamburg rij deze stad met veel plezier als 'grensplaats' tussen mijn geboorteland en 'mit andet hjemland' begroeten. 
 Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #553 Gepost op: 4 Januari 2023, 17:20:36 »

Het kaartje is van Theodore Kaufman. Die had wel een heel aparte zienswijze hoe je met de Duitsers moest omgaan. Meer info op de bekende online encyclopedie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Germany_Must_Perish!

Grtz,
Niels

Dat is wel een extremist kun je stellen. Het had inderdaad nare consequenties en instabiliteit in Europa kunnen veroorzaken. We hebben gelukkig de lijn van de Frans-Duitse Robert Schultz gevolgd, waardoor het al bijna 80 jaar vrij rustig is. Wel jammer dat die Europese stabiliteit steeds vaker als vanzelfsprekend wordt gezien. Ik denk dat we waakzaam moeten blijven met z'n allen.

(Volgens mij zitten we nu op het randje van wat mag op dit forum: politiek)
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #554 Gepost op: 4 Januari 2023, 18:52:58 »

Het forum heeft geen blauwe kleur he, hier mag wat meer
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 35 36 [37] 38 39 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: