Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 368473 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #555 Gepost op: 4 Januari 2023, 20:13:35 »

O gelukkig, dan mag ik gewoon over Groot-Denemarken praten.
Stel je toch eens voor Jutland dat zich uitstrekt van het Skagerak tot aan de Elbe.   Cheesy

Een dezer dagen komen mijn nieuwe DSB-rijtuigen van ACME binnen. Dan zal ik weer meer een modelspoor-draai aan dit draadje geven.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #556 Gepost op: 5 Januari 2023, 12:38:12 »

Waarom België niet mee mocht profiteren is mij niet bekend.

Misschien kunnen we dan Limburg schenken aan België, dat komt het intelligentieniveau van beide landen ten goede... Grin
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #557 Gepost op: 5 Januari 2023, 14:12:36 »

Hoogste tijd voor een plaatje van mijn nieuwste aanwinst, voordat heel Limburg verhaal komt halen.   Cheesy



Deze set werd eind vorig jaar door ACME aangekondigd en is nu al verkrijgbaar.
Dat wil zeggen... in DK. Duitse webshops boden 'm eerder ook wel aan, maar daar lijkt men maar weinig voorraad gekregen te hebben.
Nederland kent helaas geen ACME-importeur meer. Een enkele winkel bestelt wel rechtstreeks in Italië.

De set bevat vier van de bekende rode Deense IC-rijtuigen die in het verleden ook veelvuldig door Heljan zijn uitgebracht.
Toen het ACME-nieuws op een modelspoorbeurs in Denemarken bekend werd gemaakt, was men bij Heljan in shock, zo gaat het verhaal.
Ze zagen totaal niet aankomen dat een concurrent zich aan deze rijtuigen zou wagen.

Intercity-treinen in Denemarken waren niet per se altijd heel lang. Een trein met 'slechts' vier bakken aan de haak was niet echt uitzonderlijk.
Dus hiermee heb ik in één klap een complete trein; combineren met Heljan-rijtuigen is niet nodig. ACME heeft overigens ook de modernere
versie met blauw en rood en het nieuwere DSB-logo uitgebracht. Die heb ik gelaten voor wat het is, want te modern voor mij.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #558 Gepost op: 5 Januari 2023, 15:27:04 »

Niet nodig, maar als je het wilt, passen Acme en Heljan een beetje naast elkaar?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #559 Gepost op: 5 Januari 2023, 16:29:57 »

Ja, qua kleur rood gaat het goed. Er is wel een klein verschil is de radius van de rondingen bij de ramen. Bij Heljan zijn die wat 'ronder', bij ACME wat 'hoekiger'. Het was mij zelf niet echt opgevallen, maar sommige Denen zeuren er net zo hard over als sommige Nederlanders over ICR-rijtuigen.
 Wink

En dat zeuren kan nog erger worden, want het gerucht gaat dat McK in de toekomst deze rijtuigen ook nog een keer wil gaan maken. Vooralsnog vind ik dat ACME een prima job heeft gedaan en moeten ze in Søndersø maar mooi wennen aan het idee van competitie.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1586


Benoemd snoodaard


« Antwoord #560 Gepost op: 5 Januari 2023, 17:54:53 »

Dat ziet er fraai uit! Hebben deze nummers uit de 51-reeks of uit de 50? En welke revisiedata staan erop?
Ik heb de indruk dat deze binnenlands zijn toch? Deze huisstijl is vanaf 1975 zo'n beetje denk ik? Ik zoek nog een AB en een B voor in mijn Scandex / Nord West (eind jaren '70). Een AB zie ik niet in deze set toch?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #561 Gepost op: 5 Januari 2023, 18:22:41 »

A: 50 86 18-83 024-6
Bk: 50 86 85-83 041-8
B: 50 86 20-83 047-3
B: 50 86 20-83 516-7

Revisiedata: 1 rijtuig 1981 en 3 rijtuigen 1983.

Zijn inderdaad bedoeld voor de Deense binnenlandse dienst. Maar ACME heeft ze natuurlijk niet ontwikkeld voor een eenmalige uitgave. Reken er maar op dat er meer komt, en ook losse rijtuigen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #562 Gepost op: 5 Januari 2023, 19:31:35 »

Tip voor wie DK niet links, maar rechts wil laten liggen.*

mvg,
Gert







* Op de terugweg uiteraard wel links. 
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1586


Benoemd snoodaard


« Antwoord #563 Gepost op: 5 Januari 2023, 19:37:58 »

A: 50 86 18-83 024-6
Bk: 50 86 85-83 041-8
B: 50 86 20-83 047-3
B: 50 86 20-83 516-7

Revisiedata: 1 rijtuig 1981 en 3 rijtuigen 1983.

Zijn inderdaad bedoeld voor de Deense binnenlandse dienst.

Dank voor de info. 50-reeks, impliceert binnenlands als ik het goed heb, vandaar de vraag.

Maar ACME heeft ze natuurlijk niet ontwikkeld voor een eenmalige uitgave. Reken er maar op dat er meer komt, en ook losse rijtuigen.

Ik wacht rustig af op wat komen gaat. Ik lust ze wel in dit rood, of in het oudere bruin voor begin jaren '70.

Heljan zal inderdaad wel flink balen dat ze geen monopolie meer hebben. Ik had ooit een NEM-schacht nodig. Kon ik wel krijgen, voor €50,-... De boeven. Dat was destijds de prijs voor een heel rijtuig!
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #564 Gepost op: 5 Januari 2023, 19:42:04 »

Ik heb altijd begrepen dat Heljan vooral op bestelling voor de Amerikaanse markt produceert, dus of ze zich dan echt zo'n zorgen maken over hun "thuismarkt"...
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #565 Gepost op: 5 Januari 2023, 20:30:02 »

Heljan produceert inderdaad veel voor Walthers in Amerika. En daarnaast zijn ze zeer actief op de Britse markt. De thuismarkt wordt helaas wat stiefmoederlijk behandeld. Ik ben eens in Søndersø geweest. Bij Heljan in zit hun 'discounter' RC Kongen. Daar hebben ze vooral radiografisch bestuurbare auto's, maar kun je ook hun modeltreinen kopen.

Ze verdienen hun brood dus vooral met producties voor het buitenland en met ander speelgoed. Toch zullen ze af en toe wel Deense modeltreinen blijven maken.  Het feit dat ze 'not amused' waren met ACME's aankondiging, geeft aan dat de Heljan-mannen zich wel degelijk nog verbonden voelen met de thuismarkt. Soms reageren ze ook met een nieuwe batch kleurvarianten op de aankondigingen van andere fabrikanten. Zo kwamen er plotseling nieuwe uitvoeringen van MX- en MY-locs toen Dekas het een en ander aankondigde. Ik zou daarom niet vreemd opkijken als Heljan eerdaags weer rode IC-rijtuigen aankondigt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #566 Gepost op: 5 Januari 2023, 21:19:11 »

Hoogste tijd voor een plaatje van mijn nieuwste aanwinst, voordat heel Limburg verhaal komt halen.   Cheesy

Te laat. Ik heb ze al gemobiliseerd en we komen binnenkort die nep-Achterhoeker eens op zijn staart trappen... Grin

Mooie set overigens Gert Duim omhoog
« Laatste verandering: 5 Januari 2023, 21:27:16 door niels b » Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #567 Gepost op: 6 Januari 2023, 14:56:27 »

Ha! Grin

voordat heel Limburg verhaal komt halen.   Cheesy

Was een test om te kijken hoe niet-blauw MSW wel niet is. Geslaagd! Duim omhoog

Hele mooie set Gert!
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #568 Gepost op: 18 Januari 2023, 18:32:12 »

Trix (en dus eigenlijk Märklin) heeft een speciale uitvoering van de Deense MY-locs aangekondigd:



Deze loc reed van 1995 tot en met 1999 in deze kleurstelling rond, toen de loc werd ingezet als 'tjenestelokomotiv' (dienst).
In 1999 kreeg de loc overigens weer zijn vertrouwde zwart/rode jasje terug.

In 1999 heb ik de loc op Hemelvaartsdag in Randers tijdens een Bolleneuzen-evenement zelf gezien.
Dat feit, plus het feit dat de loc binnen mijn tijdperk past, maakt het model van Trix erg interessant.

En als ik zou willen, zou het zelfs de aanleiding kunnen zijn om een Deens elektrisch treinstel in model aan te schaffen, zelfs al komt er nooit bovenleiding in Sydborg.
Kijk maar:


Vejle 1997, foto: Hans Stückler

De dieselloc is dus prima geschikt om defecte elektrische treinstellen af te slepen. O ironie!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #569 Gepost op: 18 Januari 2023, 20:36:53 »

De dieselloc is dus prima geschikt om defecte elektrische treinstellen af te slepen. O ironie!   Cheesy
Misschien moet je die Denen even uitleggen dat een elektrische trein het vaak wel doet als het stroom kan afnemen.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: