Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 364314 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #135 Gepost op: 18 Juli 2015, 21:49:06 »

Goed om te horen Steef! 
Dank voor de tip.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #136 Gepost op: 21 Februari 2016, 20:03:56 »

Vandaag in Houten tijdens de beurs 'Rail' bij twee uiteenlopende modelbanen inspiratie op gedaan voor mijn eigen modelbaan.
Allereerst bij de fictieve modelbaan Ribe - Obbekær -Vojens. Deze modelbaan was jaren geleden al eens te zien bij Rail,
maar de bouwers zijn nu begonnen met een uitbreiding. Die zal het pittoreske stadje Ribe als voorbeeld krijgen.
Hierbij enkele foto's van een landelijk Deens tafereeltje en de uitleg van de Engelse bouwers.

















Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #137 Gepost op: 21 Februari 2016, 20:08:22 »

Mooi stukje modelbouw die huizen in de laatste foto.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #138 Gepost op: 21 Februari 2016, 20:17:42 »

Totaal anders van karakter was een grote Belgische clubbaan met daarop een haven.
Omdat ik zelf een haven heb gepland en daar de bekende graanoverslag van Trix voor heb klaar liggen,
trok deze scene mijn aandacht:















mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #139 Gepost op: 21 Februari 2016, 20:23:14 »

Mooi stukje modelbouw die huizen in de laatste foto.  Duim omhoog

Ja, dat is echt heel fraai gedaan. Wel aardig om te zien is dat het huis op de hoek op de benedenverdieping inmiddels
een andere indeling van ramen heeft gekregen. Kijk maar

Het model is echter conform de voorbije realiteit, zoals te zien is aan de foto die bij de modellen lag.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 21 Februari 2016, 21:42:04 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #140 Gepost op: 21 Februari 2016, 21:03:54 »

Ik mis alleen een luie Deen voor de deur. De baan oogt lekker saai, dus goed.  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #141 Gepost op: 22 Februari 2016, 09:08:37 »

Zo'n beetje de eerste baan die ik gisteren bekeek. De rest van de beurs heb ik dus weinig van meegekregen...  Wink
Maar serieus, in die hoek stonden een paar mooie banen en dit was er een van (bij de baan ernaast werkende schaalkoppelingen in schaal N, pielen met een magneet boven de koppelingen om de schalm van de ene koppeling in het haakje van de andere koppeling te krijgen  Shocked ).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


WWW
« Antwoord #142 Gepost op: 28 Februari 2016, 08:23:04 »

Je hebt bij Obbekær niet met die dikke Deen aan de tafel een babbel gemaakt?
Hij was één van de schrijvers van het boek 'Trollhedenbanen', en geeft het blad
'Togfløjten' uit. We hebben weer een uitnodiging op zak voor een ritje met de TKVJ 12.
Die Deen is weer een vriend van de bouwer, en dit was een mooie gelegenheid om
een weekend mee te draaien. Zeer vriendelijke gasten. En wat Hubertus al aangeeft,
wij zijn ook eigenlijk niet verder dan deze hoek gekomen.

Wanneer ga jij nou eens aan de slag?
Gelogd

Zweedse modulebaan "Stedahult"
En Dansk rangering module...
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #143 Gepost op: 23 Oktober 2016, 12:33:17 »

Zo, raadplaatje is geraden, dus kan ik hier de rest van mijn foto's van het 'luchtspoor' in Struer kwijt. Alweer een hele tijd geleden
wees Huub mij erop dat de stijging op mijn baan van het station van Sydborg naar de brug te steil zou kunnen zijn. Dus daarom maar
eens nagedacht over een oplossing en die vond ik dus in Struer, alwaar het station in een hoger deel van de stad ligt en het spoor
aan de westelijke kant eerst over een baandam en daarna over heuse arcaden naar het station loopt. Kijk maar even mee.













Zoals je ziet, ligt ook in Struer het luchtspoor vlakbij de haven. En dat is precies wat ik in gedachten heb. Verschil is dat het luchtspoor
bij mij in een boog komt te liggen, dus het bouwen van de arcaden wordt ooit nog een leuke uitdaging.

Bijkomend voordeel van de arcaden is dat je daar natuurlijk niet alleen wegverkeer onderdoor kan leiden, maar ook spoorverkeer. Dat is
in Stuer weliwaar niet het geval, maar dat weerhield mij er geenszins van om een kleine aanpassing aan mijn spoorplan te doen. Er gaat
nu dus een spoortje onder het station door. Dat spoortje leidt naar een oude suikerfabriek, die in het lagere deel van Syborg gesitueerd is.

Hieronder de geactualiseerde schets voor Sydborg. Oranje sporen = niveau 0, zwarte sporen = niveau 1.
Gestippelde sporen zijn stijgende/dalende sporen naar het andere niveau.



Overigens heeft station Munkevig ook wat veranderingen ondergaan. Jakop en ik heb onlangs wat zitten sparren en dat heeft geleid tot een
beter ontwerp voor dat station.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #144 Gepost op: 23 Oktober 2016, 14:43:33 »

Wanneer een rij- dan wel bezichtegingsdag?  Grin
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #145 Gepost op: 23 Oktober 2016, 15:16:04 »

Nou... Laat ik het zo zeggen: Ik hoop dat jij ook oud wordt!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #146 Gepost op: 23 Oktober 2016, 16:04:40 »

Laten we hopen Gert dat jij oud wordt ...... dan kan het jonge broekie Sander jou baan nog bewonderen  Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #147 Gepost op: 30 Oktober 2016, 13:31:37 »

Nadat mijn verse raadplaatje uit Lemvig ook is geraden, kan ik jullie hier dan enige foto's van dit station laten zien.
Op mijn modelbaan is een zijlijn richting Lemvig gepland en dat betekent dat ik ook modellen van de VLTJ (Vemb Lemvig Thyborøn Jernbanen, of kortweg 'de Lemvigbanen')
wil laten rijden. Het leuke van de VLTJ is dat ze niet alleen eigen personentreinen, maar ook goederentreinen inzetten. Thyborøn ligt op een schiereiland tussen de Noordzee
en het Limfjord en op dit schiereiland is Cheminova gevestigd. Cheminova is, de naam zegt het al, een chemische fabriek. Ik heb het eerlijk gezegd wel een beetje te doen
met de inwoners van Thyborøn, want als het ooit fout gaat bij Cheminova, dan zitten zijn als ratten in de val en kunnen ze eigenlijk alleen nog maar de zee op vluchten.

Maar goed, laat ik me met vrolijker zaken bezighouden en dat zijn dus de interessante goederentreinen die naar en van Cheminova rijden.
Doordat Lemvig een kopstation is, zal elke goederentrein kop moeten maken in het station. Voor de ploeg op zo'n trein betekent dat meteen ook theepauze.
En die duurt bij VLTJ gewoon een halfuur, heb ik gemerkt.

Lemvig is een soort bedevaartstation geworden voor liefhebbers van Bolleneuzen, want de VLTJ heeft nog altijd zo'n loc rondrijden. Enkele jaren geleden was ik
op Hemelvaartsdag in Lemvig en liep een andere spoorwegenthousiast tegen het lijf. Die raadde mij aan om ooit op een normale donderdag terug tekomen, omdat
op die dag die trein van en naar Cheminova rijdt. Zo gezegd, zo gedaan. En ik had deze keer veel geluk, want de VLTJ bleek Victoria juist van een verse laag frisse
kleurtjes voorzien te hebben. Nog meer geluk had ik met het weer, want het was zeldzaam zonnig en ik werd ook nog eens getrakteerd op een wolkenloze hemel.

Enfin, geniet mee van een uurtje fotograferen in Lemvig:


Uitstappen maar, op weg naar de thee.



Als je je netjes gedraagt, dan is het in Lemvig geen enkel probleem als je een stuk langs het spoor wandelt om plaatjes te schieten.



Ondertussen zijn de personentreinen uit Thyborøn en Vemb gearriveerd.



Dus kon ik even een kijkje in de cabine nemen.



Volgens dienstregeling vertrekken de personentreinen vrijwel tegelijk en doen dan een wedstrijdje wie het eerste door de bocht,
pardon boog, is!




De theepauze voor de goederentreinploeg zat er weer op.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #148 Gepost op: 30 Oktober 2016, 13:37:59 »

O ja, ik heb het nog over VLTJ en Lemvigbanen, maar deze maatschappij maakt thans deel uit van Midtjyske Jernbanen,
zoals te zien is op de locs en treinstellen
.
Midtjyske Jernbanen bestaat uit de voormalige Lemvigbanen en de voormalige Odderbanen.
Sydborg is echter gesitueerd in tijdperk V en dus is er bij mij nog gewoon sprake van de VLTJ.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #149 Gepost op: 30 Oktober 2016, 18:08:47 »

Leuk, heb je deze al besteld:
http://www.heljan.dk/shop/odderbanen-ym34-ys45-1603p.html

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: