Jongens, hier word ik nou zo ontzettend vrolijk van!
Dit is het juist verschenen model van een IC3 gummineus van Heljan in 'The One & Only'-uitvoering.
Vanwaar die vrolijkheid, behalve de blijdschap om een nieuwe aanwinst?
1. Het model is gemaakt in China en daar levert men dus toch weer uit.
2. Denemarken heeft weliswaar de grenzen gesloten, maar goederen worden als vanouds verzonden en vlot geleverd
(dinsdag op de post, nu al hier).
3. Het model is correct uitgevoerd nadat ik me daar - op afstand nota bene - voor heb ingespannen.
Wat was namelijk het geval? The One & Only is - de naam zegt het al - enig in zijn soort. In deze uitvoering rijdt er maar
één treinstel rond. Heljan kondigde het vorig jaar aan en toen was er nog niets aan de hand. Afgelopen herfst echter, bleek
dat Heljan de tekeningen had aangepast. De beschildering van de deuren die oorsponkelijk goed was, had men ineens veranderd.
En die klopte niet meer. In plaats van het wit van de deuren door te laten lopen in het grijze deel van het onderstel, had men het
afgekapt. Er verscheen zelfs een advertentie van Heljan waarin je directeur Kim Nannestadt ziet afgebeeld met een aantal prototypes,
waaronder dit treinstel met verkeerde bedrukking van de deuren.
De eerste aankondiging, met correcte deurbeschildering.De tweede aankondiging, waarbij de deurbeschildering plotseling niet meer juist was.De advertentie met het foutieve prototype.Vervolgens ben ik aan de slag gegaan en heb ik een aantal documenten (die je hierboven afgebeeld ziet) gemaakt waarin ik een
en ander aan de kaak stelde. Deze heb ik geplaats op het Deense forum Sporskiftet en op een Deense modelspoor-Facebookgroep.
Hierop kwamen veel reacties en ik kreeg veel bijval. Het was duidelijk dat Heljan de tekeningen veranderd had en een fout dreigde
te maken. Maar Heljan hield zich stil. Tot een uur geleden wist ik niet of Heljan zich de kritiek had aangetrokken.
Naar nu blijkt gelukkig wel.
Wie had dat gedacht? Dat ik als Hollandse luis in de Deense pels dit voor mekaar zou krijgen?
Ik ben er natuurlijk ontzettend blij mee. Nog blijer zal ik zijn als ik over een poosje gewoon weer noordwaarts mag en kan om het
bewuste treinstel te gaan spotten.
mvg,
Gert