Na de problematiek rond het wissel heb ik ook weer even wat tijd aan het landschap besteed.
Het wissel doet het tot dus ver prima verder, dus dat is wel opgelost nu.
Als je naar foto 59 kijkt dan is het daar nog een kale bedoeling. Dit is intussen wat veranderd. Het laatste deel daar is dicht gemaakt, en alles van gips en das klei voorzien voor de vorming.
Ook veel kleine stukjes gips die er nog lagen zijn gebruikt voor een berg stenen op de baan.
Eerst even 2 overzichts foto's van dit deel van de baan:
Foto 71: Tunnel overzicht links.Foto 72: Overgang naar kinderbaan.Hierbij het overzicht links op de baan, net na de brug voor de deur langs. Vervolgens kan het spoor 2 kanten op. Links de tunnel in en weer terug naar het schaduwstation. Of rechts de tunnel in en daarmee de spiraal naar boven pakken. Na wat intern rondrijden komt de trein er dan uiteindelijk boven weer uit. Het spoor terug naar beneden loopt hier nog onder een balkon langs om vallende stenen van boven op te vangen.
het spoor helemaal voorlangs is van de kinderbaan, en rijd hier onder een overhangend deel van de rotsen heen.
De tweede foto is iets meer naar rechts genomen. waarbij we dus het spoor boven verder zien gaan lans een reeds begroeid onderdeel van de baan. Onderaan zien we de lucht van de kinderbaan boven de bergen uitkomen.
Foto 73: noodzaak van het balkonHier een overzicht van de noodzaak van z'n balkon. Onder aan de bergwand ligt al heel wat gesteente wat anders op de baan terecht wat gekomen.
Het geheel moet natuurlijk nog van groen worden voorzien. De volgende klus is dus ook weer met de begrasser aan de slag.
Verschillende punten blijven rotsen zichtbaar. Hiervoor zijn rotsmallen voor gipsafgietsels gebruikt.
heb eerst met los gips alles dicht gemaakt en dat laten opdrogen. Op enkele punten heb ik daarbij al delen van z'n rotsafgietsel op de berg aangebracht, en dat door gips omsloten.
Echter met z'n gipsafgietsel kun je niet zo veel, dus heb ook een andere manier gevonden om dit te gebruiken. Dit doe ik ook voor de tunnel portalen. Dia zijn van MDF gemaakt, en dan vervolgens van klei voorzien.
Hiervoor gebruik ik das klei. Daar maak ik een dunne plak van, en die druk ik vervolgens in gietmallen voor gips. Hierbij komt het steentjes motief zoals op de foto te zien is op het klein.
Vervolgens smeer ik de MDF in met houtlijm, en breng de klei er op aan. Omdat de klein nog zacht is kun je hiermee alle vormen aan.
Voor rotspartijen doe ik dus hetzelfde. Met Das klei maak ik een dunne plak, die druk ik in de gipsmallen voor rotsen. goed aandrukken zodat de vormen er goed in overkomen. Dan kun je op bestaande gips wat houtlijm smeren en vervolgens de delen van de klei er opplakken.
Je krijgt hierdoor toch de mooie vormen van de rotsen, maar bent wel flexibel in je achtergrond zodat je het eigenlijk overal waar je wilt kunt aanbrengen.
Daarna alles op kleur schilderen met verschillende kleuren die je in de bergen tegen kunt komen.
Geeft een realistisch effect, en als je dan de begroeiing er bij hebt wordt het totaal af.
Op de laatste foto is ook te zien dat ballasten hier nog moet. Ik doe altijd eerst de begroeiing rond de rails, en daarna ballasten zodat er wat grassprietjes echt door het ballastbed heen komen, en er niet boven op liggen.
Tot zover weer mijn update.
Volgend actie, de buiten baan weer op orde maken. Afgelopen weekend op het GrootSpoorGroep Festival 2013 een aantal bestelde wagens in ontvangst genomen. Dus wordt het tijd om de baan rijvaardig te maken zodat we de wagens ook kunnen gaan inzetten.
Al zullen we op de wat mindere dagen best ook nog wel aan deze baan door bouwen.
Groet,
Roelco