Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: van Schwarzburg naar Baden-Baden  (gelezen 59942 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #60 Gepost op: 25 Februari 2013, 16:17:46 »

Nou, Roelco, dat is een wat minder prettige ervaring. De boel op de grond en beschadigd is altijd beroerd. Nog maar eens goed kijken wat er aan de hand geweest kan zijn.

Groet,
Ruud
Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #61 Gepost op: 25 Februari 2013, 21:27:38 »

wielen reinigen
is er een melder niet geactiveerd
of een weigerend wissel waardoor alles op een verkeerd spoor komt
zet ook eeen beperkte spootrein detectie aan
is het risico minder dat dit gebeurd
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #62 Gepost op: 26 Februari 2013, 10:53:17 »

Ik had spooktrein detectie aanstaan.
Waarschijnlijk is er wel een wissel dat geweigerd heeft. 1 die het heel enkel wel eens vaker doet, maar dan vangt de spooktrein detectie dit altijd op.
Er was in dit geval theoretisch een kans dat dit nu niet gebeurde als de 3 betrokken treinen elk op het juiste punt een foute melder pakte.

De 94 moet zijn stations spoor goed opgereden zijn, en melder 1 geactiveerd, waarna de 2437 hetzelfde spoor opreed vanaf de andere kant en de stop melder aansprak. De 94 stopte vervolgens, de 2437 reed er vol tegen aan. en duwde de lok terug het vorige blok in. Echter voor de melding daar gepakt werd moet de 64 dat blok dan al vanaf de andere kant ingereden zijn en daar de eerste melder gepakt hebben, waarna de 94 de stop melder van dat blok pakte. De 64 moest niet stoppen, maar doorrijden, en deed dat tegen de wagens van de 94 waarna alles fout liep. Als melders in andere volgorde aangesproken zouden zijn zou volgens mij de spooktrein detectie actief geworden zijn zoals in het verleden ook gebeurde als dat weigerwissel eens weer weigerde.

Toch zaak dit wissel maar snel aan te pakken dus. Want dit moet me niet nog een keer overkomen.

Roelco

Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #63 Gepost op: 26 Februari 2013, 14:44:55 »

controleer blok bezet eens
als de trein tegenover het blok in kan dan is de melder nog niet gereserveerd
dus een route maken en de lijnen en wissels selecteren
en tevens het blok bezet bij opgeven vanaf de vorige stopmelder of 2 blokken vooruit reserveren
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #64 Gepost op: 28 Februari 2013, 09:26:31 »

Jerry,

Dat de trein het blok van de andere kant inrijd komt niet omdat koploper dat zo stuurt, maar omdat daar een wissel niet goed omging.

gister avond nog weer gereden, wissel nog niet aangepast, dus inderdaad paar keer gehad dat trein verkeerde spoor, en dus verkeerde blok inreed, maar elke keer komt de spookmelding van koploper dan in beeld en wordt het stop gezet.

Maar goed, kom er misschien wel nooit meer echt achter wat er gebeurd is. Ga het wissel maar gewoon aanpakken en hopen dat het daarmee niet weer kan gebeuren. In al die vele uren dat de baan al in gebruik is was dit ook de enige keer dat het zo mis liep, dus moet ook wel een beetje een uitzonderlijke situatie zijn.

Een ieder in elk geval bedankt voor het meedenken.

Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #65 Gepost op: 28 Februari 2013, 10:51:39 »

Roelco,

dat is vervelend en inderdaad wissel aanpakken is het enige wat je kan doen op dit moment. Hopelijk kan je hem makkelijk verwijderen. Daarna weer lekker rijden!\

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #66 Gepost op: 27 Maart 2013, 10:58:06 »

Probleem lijkt opgelost, hoefde wissel zelf niet te verwijderen. Het probleem zat in de aandrijving, en die was onder de tafel, dus die heb ik nagekeken, en aangepast, en daarna lijkt het wel goed te werken.

Maar even verder blijven testen hiermee.

Verder ben ik wat bezig geweest met de instellingen in koploper. Hierdoor komen er nu geen treinen meer mijn kopstation binnen op moment dat die al vol staat. Zijn er geen goederensporen meer vrij dan blijven de goederentreinen rond rijden.
En zijn er geen personen sporen meer vrij dan blijven die weg.

Voor foto's is dit allemaal niets, maar voor het genot tijdens het rijden zijn dit wel belangrijke aanpassingen geweest.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #67 Gepost op: 22 April 2013, 11:12:32 »

Na de problematiek rond het wissel heb ik ook weer even wat tijd aan het landschap besteed.
Het wissel doet het tot dus ver prima verder, dus dat is wel opgelost nu.

Als je naar foto 59 kijkt dan is het daar nog een kale bedoeling. Dit is intussen wat veranderd. Het laatste deel daar is dicht gemaakt, en alles van gips en das klei voorzien voor de vorming.

Ook veel kleine stukjes gips die er nog lagen zijn gebruikt voor een berg stenen op de baan.
Eerst even 2 overzichts foto's van dit deel van de baan:

Foto 71: Tunnel overzicht links.


Foto 72: Overgang naar kinderbaan.

Hierbij het overzicht links op de baan, net na de brug voor de deur langs. Vervolgens kan het spoor 2 kanten op. Links de tunnel in en weer terug naar het schaduwstation. Of rechts de tunnel in en daarmee de spiraal naar boven pakken. Na wat intern rondrijden komt de trein er dan uiteindelijk boven weer uit. Het spoor terug naar beneden loopt hier nog onder een balkon langs om vallende stenen van boven op te vangen.

het spoor helemaal voorlangs is van de kinderbaan, en rijd hier onder een overhangend deel van de rotsen heen.

De tweede foto is iets meer naar rechts genomen. waarbij we dus het spoor boven verder zien gaan lans een reeds begroeid onderdeel van de baan. Onderaan zien we de lucht van de kinderbaan boven de bergen uitkomen.


Foto 73: noodzaak van het balkon

Hier een overzicht van de noodzaak van z'n balkon. Onder aan de bergwand ligt al heel wat gesteente wat anders op de baan terecht wat gekomen.

Het geheel moet natuurlijk nog van groen worden voorzien. De volgende klus is dus ook weer met de begrasser aan de slag.

Verschillende punten blijven rotsen zichtbaar. Hiervoor zijn rotsmallen voor gipsafgietsels gebruikt.
heb eerst met los gips alles dicht gemaakt en dat laten opdrogen. Op enkele punten heb ik daarbij al delen van z'n rotsafgietsel op de berg aangebracht, en dat door gips omsloten.

Echter met z'n gipsafgietsel kun je niet zo veel, dus heb ook een andere manier gevonden om dit te gebruiken. Dit doe ik ook voor de tunnel portalen. Dia zijn van MDF gemaakt, en dan vervolgens van klei voorzien.
Hiervoor gebruik ik das klei. Daar maak ik een dunne plak van, en die druk ik vervolgens in gietmallen voor gips. Hierbij komt het steentjes motief zoals op de foto te zien is op het klein.
Vervolgens smeer ik de MDF in met houtlijm, en breng de klei er op aan. Omdat de klein nog zacht is kun je hiermee alle vormen aan.
Voor rotspartijen doe ik dus hetzelfde. Met Das klei maak ik een dunne plak, die druk ik in de gipsmallen voor rotsen. goed aandrukken zodat de vormen er goed in overkomen. Dan kun je op bestaande gips wat houtlijm smeren en vervolgens de delen van de klei er opplakken.

Je krijgt hierdoor toch de mooie vormen van de rotsen, maar bent wel flexibel in je achtergrond zodat je het eigenlijk overal waar je wilt kunt aanbrengen.

Daarna alles op kleur schilderen met verschillende kleuren die je in de bergen tegen kunt komen.
Geeft een realistisch effect, en als je dan de begroeiing er bij hebt wordt het totaal af.
Op de laatste foto is ook te zien dat ballasten hier nog moet. Ik doe altijd eerst de begroeiing rond de rails, en daarna ballasten zodat er wat grassprietjes echt door het ballastbed heen komen, en er niet boven op liggen.

Tot zover weer mijn update.
Volgend actie, de buiten baan weer op orde maken. Afgelopen weekend op het GrootSpoorGroep Festival 2013 een aantal bestelde wagens in ontvangst genomen. Dus wordt het tijd om de baan rijvaardig te maken zodat we de wagens ook kunnen gaan inzetten.

Al zullen we op de wat mindere dagen best ook nog wel aan deze baan door bouwen.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #68 Gepost op: 24 April 2013, 09:00:34 »

De afgelopen tijd bezig geweest de wissel straat van station Baden-Baden in orde te maken, en terugmelders op de stations sporen. Leek afgelopen vrijdag de wisselstraat in gebruik te kunnen nemen, maar helaas, 1 wissel ging niet goed om, soms wel, soms niet.
Dus maar weer even onder de baan (nou ja, dit deel van de baan is wel modulair opgebouwd, dus dat deel van het spoor op z'n kant gezet ) om te kijken wat er mis was. Spontaan ging ook een ander wissel gek doen. En daarna reageerde de servo decoder voor deze wissels helemaal nergens meer op Sad.

Andere servo decoder er onder, helaas 1 zonder relaisschakeling, dus op moment enkele wissels nog zonder puntstuk polarisatie, maar de wisselstraat doet het.


Even hier op terugkomend. De servo was nog niet zo oud, dus had contact gezocht met de winkelier. Die verwees me door naar de importeur van Uhlenbrock, dat zijn de mensen van Hobbytime. Die wisten zo ook niet wat er aan de hand was, maar of ik ook op OntraX was, dan konden we daar het verhaal voorleggen aan iemand van Uhlenbrock zelf. Dat dus gedaan, maar ook die kon geen verklaring geven, anders dan dat de decoder was overleden.
Vervolgens de vraag vanuit Hobbytime hoe dat zat met garantie. En aangezien de decoder nog niet zo oud was, en ik zelfs de bon nog bij me had was het zeer waarschijnlijk wel garantie. De man van Uhlenbrock heeft de decoder en bon dus meegenomen. En gisteravond ging de deurbel. Stond iemand van Hobbytime die net vanuit duitsland op weg was naar huis, en die had een nieuwe decoder voor mij.

Das dan toch wel weer netjes afgehandeld zo. Nu alleen even weer tijd vinden om deze onder de baan te plaatsen.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #69 Gepost op: 24 April 2013, 16:08:13 »

Inderdaad perfect afgehandeld met die servodecoder!

Ik vind dat je rotspartijen er prachtig uitzien. Als je de boel op kleur gaat brengen en wat groen en gras toevoegt, wordt het vast erg mooi.

Groet,
Ruud
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #70 Gepost op: 24 April 2013, 17:08:17 »

Goed bezig Roelco!

En met een glimlach die servodecoder eronder zetten he!! Service, het bestaat nog  Wink

mvg,
 Sander

Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #71 Gepost op: 25 April 2013, 07:53:30 »

Bedankt voor de reacties.

Een beetje groen maakt het inderdaad gelijk heel anders. Nog niet heel uitgebreid bezig geweest, maar toch al vast een eerste groen aankleding is dit het algemene resultaat:

Foto 74: Gras groeit op de berg.

Ben hier vooral met de eerste hand nog bezig geweest. En dan werk ik voor iets natuurlijks als hier met verschillende lengtes. Of eerst wat langere sprieten, en dan kortere er achteraan ter opvulling.
Andere punten maak ik eerst een mooie ondergrond met korter gras waarna ik er wat langer overheen doe.
Meestal is het dan toch wel een laag of 2 a 3. Als dat dan droog ik ga ik accenten aanbrengen zoals hier:

Foto 75: Hoger gras/beginnende struiken.

Hier heb ik dan nog wat extra lagen aangebracht met lang gras, en vervolgens iets van bladeren er overheen.

Op andere punten doe ik juist wat meer polvormig gras door druppels lijm op het bestaande gras te laten vallen en daar dan met lange grassprieten boven.

Heel enkel kom ik wel eens te dicht bij en springt de vonk over van de ontlading. Meestal ben je dan toch wel op een kortere afstand dan 1 cm. Het apparaat los, eigenbouw, kan vonken trekken van 1 cm. Maar bij de bouw van dit deel van de baan had ik er 1 van wel 2 cm.
Waarschijnlijk wat ander materiaal tussen gezeten wat ook wat beter kon geleiden als natte grassprieten of zo.

Het resultaat bij mij boven vind ik mooier dan op de foto's uit komt. Heb niet z'n heel uitgebreid toestel, en het kunstlicht geeft op de foto ook een wat ander beeld. Ben zelf wel tevreden, al ben ik in deze hoek nog lang niet klaar.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #72 Gepost op: 25 April 2013, 09:28:35 »

Op de foto's vind ik het er al prachtig en overtuigend uitzien. In werkelijkheid moet het dan helemaal geweldig zijn.

Groet,
Ruud
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #73 Gepost op: 27 April 2013, 11:25:57 »

Het basis laagje groen ziet er al geweldig uit, ben benieuwd hoe het dan na verdere behandelingen uit gaat zien.  Cheesy

Romar
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #74 Gepost op: 27 April 2013, 13:06:31 »

Roelco,

op de foto lijkt het me 1 soort groen. Op de begroeiing langs het spoor na dan, die is een andere tint. Komt dit door de foto of is het maar 1 kleur strooisel? Zo ja, waarom niet meer kleuren gebruikt, of ga je dat nog doen?

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
« vorige volgende »
Ga naar: