Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Een bar voor de Deutsche Weinstrasse
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Een bar voor de Deutsche Weinstrasse  (gelezen 29187 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 28 November 2020, 20:08:15 »

Als bijvangst heb ik eens in Würzburg een rijtuig met opschrift "Deutsche Weinstrasse" gefotografeerd.



De Deutsche Bundesbahn had twee rijtuigen met dit opschrift. Samen met een met "Gesellschaftswagen" en vijf rijtuigen zonder opschrift vormde die een complete trein waarin je je klem kon zuipen aan Duitse wijn.
Hier een uitgebreid verslag van die trein.

Rivarossi (al was het oorspronkelijk vermoedelijk een Lima-model) heeft het juiste type rijtuig uitgebracht om twee van de acht rijtuigen te kunnen nabootsen en eigenlijk kan die er voor vijf van de andere ook wel mee door. Het is te prijzen dat ze daar ook een aanzet toe hebben gegeven, alleen het is allemaal wel erg op zijn Gianni Fischietti del Contadino gegaan. Een rijtuig heeft het opschrift "Deutsche Weinstrasse" gekregen en bijpassend nummer en er zijn twee rijtuigen uitgebracht die een koersbord Sonderzug hebben gekregen, that's it.
Vanwege het opschrift toch leuk genoeg om eens aan te schaffen, al zal het bij mij bij vier rijtuigen blijven (er komt ook nog een Gesellschaftswagen bij, niet die er in hoort, maar dat mag de pret niet drukken). Acht rijtuigen past toch niet op mijn baan en bovendien zijn we in Plettenburg matige drinkers, vier rijtuigen is meer dan genoeg.
Alle drie de Rivarossi rijtuigen hebben nog het interieur van een gewoon zitrijtuig. Ik kan dat nog wel begrijpen, maar daardoor klopt er nu weinig van.
Bij twee van de drie rijtuigen vind ik het ook wel best, een correct interieur staat bij mij niet heel hoog in de rangorde van wat ik belangrijk vind, bovendien klopt het interieur nu wel nog bij rijtuignummers, die Rivarossi immers niet heeft aangepast. Misschien dat ik later alsnog beide fouten aanpak, maar nu even niet.
Bij het rijtuig met opschrift vind ik het wel storend. Dat is een gezelschapsrijtuig en die bestaat nu eenmaal niet enkel uit coupés. En zelfs bij mijn onverlichte rijtuigen is dat van buitenaf wel te zien.

Gelukkig vond iemand dat eerder ook al storend, dus ik had in elk geval wat informatie om aan de slag te gaan. En vandaag dus ook echt begonnen.

Ik dacht er te laat aan om nog een foto te maken van het rijtuig zoals Rivarossi het heeft geleverd, dus jullie zullen het met de rijtuigbak en het interieur moeten doen. Of even zoeken op internet.  Wink



Ik begin met het interieur. Dan heb ik wat tijd om moed te verzamelen om ook de twee ramen dicht te maken.

Wordt vervolgd.

Groet, Huub
« Laatste verandering: 28 November 2020, 20:12:31 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 29 November 2020, 10:38:05 »

De bar in wording.



Er is niet veel te vinden hoe de wagen er van binnen uitzag, er werd duidelijk meer gezopen dan gefotografeerd.
Maar met wat er is en wat logisch redeneren, denk ik dat ik wel een eind kom.
De witte styreenstrip rechts over de banken gelijmd, moet een kast voorstellen. Niet zeker of dat ook een kast was, maar het rijtuig had een opslag voor heul veul flessen wijn. Vandaar het vermoeden van een kast op die plek. Daar zat in ieder geval ook een spoelkeuken en de bar staat ook min of meer op de goede plek. Links horen eigen vier 'Bütten' te zijn, die deels verschoven achter de ramen staan. Een Bütte is een ovalen kuip, zoals ze ook in de wijnbouw werden gebruikt. In het rijtuig had elke Bütte 7 zitplaatsen, maar hoe het er precies uitzag, weet ik niet. Net als de bouwer uit het eerder gelinkte draadje, beperk ik me  tot het 'luchtiger' maken van de vijf bestaande coupé's, dus zijwanden eruit en in mijn geval ook de tussenwanden. Er schijnt in het rijtuig ook iets van een prieelachtige constructie te hebben gezeten. Misschien dat ik met wat Evergreen-strips daarvan een indruk probeer te wekken, moet ik nog even bedenken.
Ook nog bedenken waar ik de barkrukken van maak. Dat waren tien van die éénpotige ronde krukken. Ik zit te denken aan messing kopspijkers, maar voor andere ideeën hou ik me aanbevolen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 November 2020, 12:38:50 »

Interessante ombouw, mede door het gebrek aan info wordt de creativiteit aangesproken  Grin

Die kopspijkers is wellicht niet zo gek bedacht, alleen de juiste maat vinden dat het goed oogt.
Indien nodig kan ik de magazijnen van de Waldijkse werkplaats ook voor je raadplegen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #3 Gepost op: 29 November 2020, 12:44:09 »

Misschien de koppen van deze als zitting
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 29 November 2020, 20:05:26 »

Eigen spijkers gaan het in elk geval niet worden, want wat ik heb, is voor het gemiddelde Duitse zitvlak gewoon te klein.
Ik hou de aangedragen ideeën nog even in gedachte. Van de week eerst eens een gietboom in kleine schijfjes zagen, kijken of dat wat wordt.
En omdat het volk altijd foto's wil, een plaatje dat een indruk moet geven hoe het wordt.



Als ik het mag zeggen, ik vind het wel een verbetering. Zeker voor de reizigers, die in de gang een stukje van de zone-indeling
van Centraal Nederland in de jaren '80 kunnen zien.  Grin

Dan nadert ook het moment dat ik een alles of niets beslissing moet nemen. Op de plek van twee ramen hoort een dichte wand te zitten.
De bedoeling is ook om dat te doen, maar die beslissing is onomkeerbaar. De ramen zitten zo vreselijk goed vastgelijmd, dat ze alleen definitief en zeer waarschijnlijk onherstelbaar te verwijderen zijn.

Nog een rectificatie op een eerder bericht. Rivarossi heeft er toch iets meer werk van gemaakt dan ik dacht, tenminste een van de andere rijtuigen is wel getooid met een passend rijtuignummer. Dus ook daar moet het interieur eigenlijk worden aangepast.
Het derde rijtuig zit ergens in een trein, die kan ik zo niet checken of ze iets met het nummer hebben gedaan.

Wordt vervolgd.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1619


HCC!m-IG


« Antwoord #5 Gepost op: 29 November 2020, 20:23:15 »

Is een M2 of M2.5 schroef een idee voor een barkruk? Heb even niets om de verhouding in te schatten (N-rijder, met wat Mä spul van onze oudste).

Ik had die foto's van dat indoor-prieeltje ook gezien, maar kon niet zien in welk type rijtuig ze dat nou hadden ingebouwd.  Grin
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 29 November 2020, 21:15:15 »

2 mm, de moer is alleen tegen het omvallen.
 


Qua zitting prima. De poot is wel wat dik, maar met zwarte verf vaag ik me af of je dat nog ziet.
Is het proberen waard.

groet, Huub
« Laatste verandering: 29 November 2020, 22:11:43 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 30 November 2020, 10:31:21 »

Uit de voorraden van ooit gekregen of gekochte modelspoorbenodigdheden:



Volgens de fabrikant (Busch) zijn dit palen met voeten voor verkeersborden, volgens mij zijn het gewoon krukken waar de poot nog niet op de juiste lengte is ingekort. Misschien nog een druppel lijm erop om de zitting wat meer body te geven en in elk geval een kleurtje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 November 2020, 11:00:11 »

....volgens mij zijn het gewoon krukken waar de poot nog niet op de juiste lengte is ingekort....

 Grin  Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 30 November 2020, 11:33:46 »

Ten seconds barstools to liftoff. Nine, eight, seven, ......



Geen dotje lijm, wel ingespannen in een dremel en langs een vijltje gehaald.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 30 November 2020, 12:12:53 »

Helemaal perfect toch?  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1619


HCC!m-IG


« Antwoord #11 Gepost op: 30 November 2020, 13:08:11 »

Ziet er goed uit. Heb je eventueel foto met een Preisertje om de verhouding te kunnen inschatten?
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 30 November 2020, 13:33:44 »

Kan ik straks wel even doen, waarbij het paradoxale is dat als de verhoudingen kloppen, het eigenlijk niet goed is.  Grin
De vloer van een modelrijtuig ligt hoger dan van een echt rijtuig.
« Laatste verandering: 30 November 2020, 18:18:27 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
vanderzee
Newbie

Offline Offline

Berichten: 8


« Antwoord #13 Gepost op: 30 November 2020, 17:52:10 »

Inspiratie genoeg.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,380874,page=1
Zet de wijnkast maar voor de ramen, Hubertus.

Gr,
Henk
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 30 November 2020, 18:22:26 »

Dat is de oude uitvoering van de trein. Volgens mij (ooit) door Roco uitgebracht en meer recent door Brawa, ik dacht een special voor de groep waar ook MTE toe behoort. Het frappante is dat van de oude uitvoering best veel foto's te vinden zijn, ook van de interieurs.
Maar blijkbaar was de nieuwe te modern voor de hobbyist van de jaren '80, want foto's zijn zeer schaars.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Een bar voor de Deutsche Weinstrasse
« vorige volgende »
Ga naar: