Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels  (gelezen 52241 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 24 Juli 2020, 10:36:00 »

Ik heb me ooit beziggehouden met het (om)bouwen van goederenwagens.
Het helemaal zelf bouwen heb ik al snel weer aan de wilgen gehangen, maar er zijn nog wel wat modellen gekomen die omgebouwd werden uit bestaande wagens. Ik deed dat toen samen met en bevriend modelspoorder.

Het grote probleem destijds, de opschriften. Zolang die opschriften op borden stonden en we het grote voorbeeld konden fotograferen, ging het nog wel door de foto op het juiste format af te laten drukken. Maar in andere gevallen was het een onoplosbaar probleem. Het enige bedrijf dat we kenden dat opschriften maakte, was Gaßner, maar die deed alleen oud spul. En de mogelijkheden om zelf (te laten) afdrukken waren er niet of kenden we niet.
Vandaar dat als de wagens al het eindstadium in de bouw haalden, ze vaak (goede) opschriften moeten missen.
En een deel van de wagens werd zelfs niet afgebouwd, om de simpele reden dat de industrie inmiddels een veel beter model uitbracht.

Dat geldt ook voor de eerste wagen die ik hier voorstel, ik vermoed ook een van de eerste wagens die we samen hebben omgebouwd.

In november 1992 kwamen we twee wagens Sahimms901 tegen op het emplacement van Duisburg Wedau. Niet ideaal te fotograferen, maar met wat geworstel tussen de struiken door ging het wel.




Het zag er vrij nieuw uit en leek op een Sahmms711 met huif. De Sahmms711 was er als hopeloos NS-model van Henckens, maar laat die huif nu mooi het grootste deel van het onderstel bedekken. Dat bood mogelijkheden.
Mijn reisgenoot was het gelukt de drie borden redelijk op de foto te krijgen, dus op de eerstvolgende beurs in Amersfoort op zoek naar een huifwagen van Jouef en een ertswagen van Roco (voor de draaistellen).

Het onderstel werd doormidden gezaagd en verlengd, voor de kopwanden en huif werd de Jouef wagen verzaagd.
Na spuiten van de huif de borden aangebracht en daarmee een toen best wel uniek wagentje op de rails gebracht.


De borden op de huif zijn inmiddels allemaal verdwenen, eentje ligt wellicht nog steeds ergens op de vloer van de Jaarbeurs.
De wagen wordt ook niet meer ingezet na vervanging door het model van Liliput, die trouwens ook niet veel op de baan rijdt, want een anachronisme in het Plettenburg van de jaren 80.

groet, Huub


« Laatste verandering: 24 Juli 2020, 10:38:21 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Juli 2020, 12:10:29 »

Ziet er toch goed uit? Mooi hoor  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Juli 2020, 12:46:23 »

Ik vind het zeer acceptabel geworden, als Liliput er niet mee was gekomen, had deze vast nog wel af en toe rondgereden.

De huifwagens waren sowieso wel populair voor ombouw. Door de lage prijzen waarvoor de Jouefs te krijgen waren, had je niet de ergernis dat je twee dure wagens moest opofferen om een nieuwe te krijgen. En in werkelijkheid bestaan ze in diverse lengtes. In die tijd was ik ook nog op de Franse tour en begonnen de Shimms met huif wel redelijk algemeen in Frankrijk te worden. We konden zo vier versies bedenken op basis van eigen foto's. Een versie waar het onderstel schuil gaat achter de huif en een versie waar het onderstel gelijk is aan de Shimms met stalen huiven (ik meen dat het deels ook ombouwen betrof). En beide versies in egaal grijs of met opschrift FRET SCNF.

We begonnen met de makkelijkste, zonder logo, waarbij huif en kopwand weer van Jouef kwam en het onderstel ooit een Italiaanse Shimms van Roco was.



De versie met logo stond ook in de planning, de logo's zijn zelfs in Parijs gekocht bij Clarel (een winkel met vreselijk chagrijnig personeel, maar ze hadden wel bijna alles wat je je kon wensen als SNCF-georiënteerde modelspoorder. In die zin jammer dat de winkel er niet meer is.
Maar ook hier sloeg het "noodlot" toe, Roco kwam er mee in alle mogelijke en onmogelijk varianten, dus de logo's zijn door mij nooit gebruikt.

Net als bij de Sahimms zijn de meeste borden op de huif verdwenen, al sluit ik bij deze niet uit dat ik ze nog wel ergens heb bewaard.
Ook deze is niet meer in actieve dienst, vervangen door het Roco-model, als is ook dat een anachronisme.
Ik overweeg deze nog wel op te knappen. Huif moet dan gespoten worden, opschriftenborden kopiëren van het Roco-model en eventueel aanpassen.
Maar het ligt niet bovenop de stapel met projecten.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Juli 2020, 13:57:04 »

De SNCF Shimms bestonden dus ook met een zelfbouw-vriendelijk onderstel.
Hier twee exemplaren met en zonder logo naast elkaar.


Hoewel zelfbouw-vriendelijk en niet in model te krijgen, is deze variant nooit verder gekomen dan twee onderstellen en een op maat gezaagde en gespoten huif.


Of deze nog ooit wordt verder gebouwd, zal de toekomst leren. Nog geen concrete plannen in elk geval.

En om het huifverhaal compleet te maken, was er nog een Belgische variant van de Shimms die eveneens is nagebouwd.
Deze waren iets langer dan de standaard Shimms, wat tot uiting kwam in het aantal huiven.

In zijn geheel helaas alleen op flinke afstand afstand gefotografeerd, vandaar de onscherpe uitsnede.


Die heeft het wel tot een rijdend model op de baan geschopt.


Maar het wordt saai, ook hier ontbreekt het grootste deel van de opschriften. Het goede nieuws, die opschiften komen van eigen foto's, dus ik overweeg om die digitaal te verscherpen en dan te laten afdrukken op een professionele printer. Nog wat aanpassingen aan het onderstel en dat daarna spuiten. Maakt een reële kans op realisatie, ondanks dat het ook eigenlijk te jong is om door Plettenburg te mogen rijden.

Er zijn nog meer modellen met huid in voorbereiding geweest, o.a. in Frankrijk reden er met nog weer een afwijkende lengte, maar die maken geen kans meer gerealiseerd te worden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juli 2020, 15:03:52 »

Ook dit is een beetje sneu model. De verf was bij wijze van spreken nog niet droog, kwam Märklin er mee.



Het is een Tamns886, eigenlijk een Eaos met een roldak. De basis van het model is dan ook een Eaos van Märklin (echt waar, ik heb vrijwillig wagens van dat merk gekocht), voorzien van wat extra profieltjes en een dak van golfkarton.
Er moet inmiddels wat hersteld worden en natuurlijk ontbreken de opschriften. Omdat het Märklin model nooit is aangeschaft, maakt deze een kans om ooit nog eens afgebouwd te worden. Mits ik aan de opschriften kan komen voor niet al teveel geld.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #5 Gepost op: 25 Juli 2020, 16:05:00 »

Van de roldakwagon Marklin heb ik er een aantal van. De bruine uitvoering vindt ik wel geslaagd.
Ik heb ook de rode uitvoering en daar van vindt ik de kleur van het dak en de randen niet goed.
Wil die ooit nog eens aanpassen (als ik er aan toe kom)

De roldak wagons worden o.a. gebruikt voor de Tonzug (kleiaardetrein) Van Duits Limburg naar Italie en gaat uiteraard via de Lötschbergbahn (en komt langs Blausee-Mitholz  Cool Grin )

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juli 2020, 16:59:52 »

Deze zijn vermoedelijk zelfs maar voor weinig anders gebruikt. Het waren maar 20 wagens die een groot deel van hun bedekte leven voor dat vervoer waren gereserveerd. 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Juli 2020, 11:16:14 »

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Maar soms kan er wel wat interessants uit voortkomen.

Fleischmann heeft al heel lang de Taes887 in het programma. Een gesloten wagen op draaistellen met openlegbaar dak.
Märklin heeft al heel lang de Taes890 in het programma, langer dan het Fleischmann-model en een ander soort dak.
Maar er bestaat ook een Taes888, die heeft de lengte van de Flesichmann-wagen en het dak van het Märklin-model.
1 en 1 is twee, dus in beide modellen werd de zaag gezet. Het resultaat is de wagen links.



Bij de ombouw is geprobeerd de weliswaar verkeerde, maar niet heel veel afwijkende opschriften van de Fleischmann-wagen te behouden.
Het probleem daarvan is ook te zien, duidelijk kleurverschil tussen kop en zijwanden en goed zichtbare plamuur.
Maar hier is de oplossing in zicht. Andreas Nothaft blijkt complete opschriften te hebben voor de Taems888. UIC-2 opschriften en kloppend voor dit model, dus in dubbel opzicht beter dan de Fleischmann-opschriften. De opschriften worden als het goed is komende week bezorgd, dus deze wagen kan echt onder handen genomen gaan worden. Schuren, spuiten en nieuwe opschriften. Dat laatste wordt een primeur, dus nog wel even spannend.

Het rechtse wagentje is eigenlijk een afvalproduct. Er heeft ook nog een Tms852 bestaan. Dat was een prototype van een 2-assige wagen. Het onderstel is een verzaagd kolenbakkie van Roco, de zijwanden komen uit de Märklinwagen, en dak en kopwanden zijn overgebleven van de Fleischmann-wagen. Als het met het andere model naar wens gaat, ga ik proberen Nothaft de opschriften voor deze wagen te laten maken en dan gaat ook deze nog een keer naar de spuiterij.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 4 September 2020, 14:54:04 »

Weer eens verder gegaan met de Taes888.
De opschriften en benodigde verf zijn inmiddels al een tijdje in huis.
Maar waar ik dacht er met wat plamuren en schuren wel te zijn, bleek de toestand van de wagen toch wat minder florissant dan ik dacht.
Of waarschijnlijker, ik ben kritischer geworden c.q. verwacht meer van mezelf. Ik weet niet wanneer ik mijn onschuld hierin ben verloren.  Grin

Kortom, ook de firma Evergreen mocht een bijdrage gaan leveren. Er zijn inmiddels wat kieren opgevuld en de kopwanden zijn wat verlengd. Daar moeten natuurlijk ook de verticale balken nog tot de onderrand verlengd worden.



Ook weer een meevaller, de rangeerbolders die langzaam maar zeker verdwenen onder het geweld van messen en vijlen, kunnen helemaal weg, want dit type heeft ze niet onder de bak zitten, maar op de zijwanden. Dat laatste is natuurlijk wel weer jammer, want moet ik toch aan de slag om ze van een ander wagentje te halen of zelf iets proberen te frutselen. En misschien is er ook wel een leverancier die ze op de markt brengt. (edit: die is er dus, net besteld bij Kuswa.de)
Dan denk ik ook maar direct de treden onder de deur verwijderen en vervangen door wat messing.

Is er trouwens iemand die deel 2 van de serie Güterwagen van Stefan Carstens heeft? Ik vermoed namelijk dat daar dit wagentype in wordt beschreven.

groet, Huub
« Laatste verandering: 4 September 2020, 16:52:25 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 5 September 2020, 16:09:44 »

De vooruitgang achteruitgang van de ombouw.




Ik had gisteren geconstateerd dat het dak niet helemaal gecentreerd op de bak stond. Weliswaar een minimale afwijking, maar toch de twijfel wat te doen. Verdergaan, want geen hond die het ziet, of overnieuw, want ik weet het nu en zie het dus wel?  Grin
In eerste instantie verder gegaan met verwijderen van trapjes en opschriften, maar toen daarbij een deel van de lijmverbinding loskwam, maar besloten om de rest ook los te halen. Maakt het ook wat makkelijker om slordig plamuurwerk uit het verleden te herstellen.
Kortom, het gaat allemaal wat langer duren dan verwacht, maar daarom heet het ook hobby.

Nog een vraag aan de plasticbouwers hier, wat voor plamuur gebruiken jullie?
Ik heb nu Model filler van Humbrol, maar dat vind ik niet fijn werken. Het smeert niet lekker uit, al zou het kunnen dat het gewoon al te lang ligt en inmiddels wat uitgedroogd is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 5 September 2020, 17:00:41 »

Goeie vraag....ik weet niet meer wat ik bij mijn Hondekop 4 project heb gebruikt en voor verdere projecten zal ik ook iets moeten aanschaffen. Ben dus ook benieuwd naar de antwoorden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #11 Gepost op: 5 September 2020, 18:19:12 »

Mooi projectje!

Is er trouwens iemand die deel 2 van de serie Güterwagen van Stefan Carstens heeft? Ik vermoed namelijk dat daar dit wagentype in wordt beschreven.

De beschrijving van de Taes 888 is vrij summier. Halve bladzijde, 1 foto van een fris gereviseerd exemplaar.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 6 September 2020, 14:10:36 »

Met dank aan Edgar en Per Topp Nielsen heb ik nu drie extra en vooral duidelijke foto's van deze wagen.
Daaruit blijkt ook dat de Märklin-wagen 1-1,5 mm te breed is.
Ik kan het op verschillende manieren oplossen. De makkelijkste is het gewoon accepteren. Nadeel van die oplossing is dat je opvallende hoekstijlen krijgt, die juist bij het voorbeeld minder prominent aanwezig zijn dan de profielen op de zijwand.
Ik kan de Fleischmann-bak iets verbreden, maar dan blijf je het probleem houden van de wat plompe aanblik van de kopwanden.
Dus ik neig ernaar om toch kopwanden en dak te versmallen. Voor de kopwanden is dat vrij eenvoudig te doen, het dag wordt wat lastiger. Maar gelukkig is de firma uit Göppingen hier ook behulpzaam geweest door de vorm van het dak niet helemaal correct te maken. Door het dak bij te schuren, hoop ik twee vliegen in een klap te slaan. Aan de ene kant meer conform het voorbeeld en aan de andere kant aan beide kanten een halve mm smaller dak.
Het nadeel van die oplossing, als het niet lukt moet ik op zoek naar een vervangende donor wagen.  Grin

Nou ja, als ik iets heb geleerd in mijn recente modelbouwverleden, is dat voldoende geduld ook bij mij vaak de sleutel tot succes is. Dus ik denk dat ik het gewoon ga proberen.
Vooruitlopend daarop was ik al bezig geweest met de wanden. Die bleken toch aanzienlijk schever dan ik dacht, het was dus verstandig om een paar stappen terug te doen in de bouw.
Deze keer met een voor mij niet voor mogelijk gehouden nauwkeurigheid zijn die wanden recht geschuurd. Daardoor zijn de zijwanden inmiddels een mm te kort. Dat is precies 2x 0,5 mm, een dikte waarvoor evergreen mooie strips levert om aan beide kanten de spleet op te vullen.
Ook bleken de zijwanden naar binnen te buigen. Om dat op te lossen zijn de zware middelen ingezet.



Een stukje styreen houdt nu ook aan de bovenzijde de wanden netjes op afstand.



Groet, Huub
  
« Laatste verandering: 6 September 2020, 15:58:46 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 6 September 2020, 19:00:26 »

Dit bedoel ik dus met het opvullen met Evergreen-strips


En altijd fijn als het ook nog past, bij mij helaas geen vanzelfsprekendheid.


De stripjes moeten met snijden/vijlen/schuren/plamuren/schuren de vorm krijgen van de aansluitende wand.
De kopwanden en het dak zijn ook al iets versmald. Of dit voldoende is, bekijk ik als de zijwanden zijn bijgewerkt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 7 September 2020, 16:16:04 »

Twee vragen aan de bouwers met ervaring.

Voor de duidelijkheid maar even bij zoveel mogelijk licht gefotografeerd, in de zon.



Op het linker paneel is over de halve lengte een streep te zien, hieronder in de uitvergroting in het blauwe kader.



Dit is van de schuuractie >20 jaar terug. Het is minimaal, maar wel voelbaar als je er met de nagel overheen gaat.
Wat is hier wijsheid? Voor plamuur lijkt het me te oppervlakkig, maar om het zo te laten zitten, ben ik bang dat je het na het spuiten toch blijft zien.

En de andere vraag, de rest van de krassen die je ziet, is na het schuren met korrel 800 schuurpapier. Is het verstandig om hier met nog fijnere korrel nog een keer te schuren of zie je hier na het spuiten niks meer van?

Alvast bedankt voor het meedenken.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
« vorige volgende »
Ga naar: