Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels  (gelezen 52246 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 14 September 2020, 16:37:30 »

Gouden tip, secondelijm als vulmiddel.  Duim omhoog

De rangeerankers zijn op de wagenwand op kleine verhogingen aangebracht.
Uit styreen wat gemaakt dat er een beetje op lijkt. Vier frutsels die dan weer op de wand moeten worden gelijmd.
Door ervaring wijs geworden, weet ik inmiddels dat uit de losse hand aanbrengen geen succes zal zijn, dus van karton een kleine mal gemaakt, zodat ze ongeveer op dezelfde plek en voor het oog recht komen te zitten. Daarna op de plaats klemmen en wat aceton langs de randjes.


En inmiddels zijn ze op alle vier de hoeken aangebracht, voor twee daarvan het bewijs.


Ik verval in herhaling, foto's zijn killing. Er moet toch nog wat geschuurd worden.  Undecided
Daarna de ankers zelf aanbrengen, de vrachtbriefkasten en wat handrails, de overige frutsels komen aan het onderstel.
Langzaam maar zeker komt er licht aan het einde van de tunnel van dit projectje.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 14 September 2020, 19:20:45 »

Maar dan nog de opschriften  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 14 September 2020, 20:18:09 »

Ja ja, wrijf het er maar in...  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 17 September 2020, 14:20:07 »

Alle handgrepen en ander frutsels zitten inmiddels op de bak, dus tijd om de luchtkwast weer van stal te halen







Ik ben niet ontevreden, maar zie nog wel wat onvolkomenheden.
Dus nu is de grote vraag, wat doe ik ermee? Aan de ene kant nooit te snel tevreden zijn, aan de andere kant is dit resultaat al vele malen beter dan ik vooraf voor had getekend.


Het zal wel de gulden middenweg worden, een paar dingen nog wegwerken en verder vertrouwen op de vervuiling die nog moet gaan komen.

>Hier< trouwens nog wat info en foto's van het grote voorbeeld.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 19 September 2020, 16:00:04 »

Nog wat plekjes bijgewerkt en daarna in de lak gezet. Ik ben er wel tevreden over.



En dan nog voor mij de grootste uitdaging, de opschriften.
Her en der op internet gekeken voor wat tips. Wat ik in elk geval nog niet wist, dat je op glanzende lak de randjes van de transfers minder goed ziet dan op matte lak. En het schijnt ook dat je over de glanslak gewoon weer met matte lak kunt om het model weer mat te krijgen.
Als iemand daar andere gedachten over heeft, hoor ik het graag.
Microset en microsol heb ik in huis, al zijn de meningen over microset verdeeld, de ene zweert erbij, de ander ziet het nut er niet van.
Ook hier zijn ervaringen welkom.

Maar op basis van de info die ik nu heb, wordt de eerste stap dus om de wagen in de glossy lak te spuiten. Dat is mooi, want dat doe ik vandaag niet meer en zo rek ik het aangaan van de uitdaging nog even.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 19 September 2020, 17:48:13 »

Dat van de glanslak kan ik bevestigen.
De zoutwagen heb ik in glanslak geschilderd omdat die kleur mij beter aanstond dan een potje mat wat ook een optie was.
Na plaatsen van de decals, die ik zonder Microset en Microsol plaats, heb ik half matte lak over het model gespoten gewoon uit de spuitbus  Wink
Microsol is toch voor het weekmaken dat de decal in geval van reliëf zich daar naar kan vormen?
Heb ik volgens mij alleen gebruikt met de WALDIJK opschriften op de muren van het station.
Deze zijn overigens prima in het metselwerk gezakt.
Mocht je dus één plaatsen over reliëf en je gebruikt Microsol, laat die kant dan boven liggen tot het helemaal droog is en laat de zwaartekracht en de Microsol samen het werk doen.
Voordeel is wel dat je de andere kant kan uitstellen tot morgen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 20 September 2020, 08:02:09 »

Ik kan mezelf sowieso nog wat uitstel gunnen. Het onderstel moet nog worden afgemaakt, zodat ik alle lakken in een keer kan doen.
En voor dat onderstel moet er nog twee opstaptreden voor bij de deuren gemaakt worden.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #37 Gepost op: 22 September 2020, 20:21:21 »

Zelf gebruik ik altijd matte of halfmatte lak en leg daar mijn decals over meestal met microset.
Daarna aflakken met halfmatte, meestal uit de spuitbus, de laatste tijd Vallejo.
Ik gebruik nooit glanslak , dat vind ik altijd veel te dik en onnatuurlijk over mijn modellen liggen. Misschien is dat niet zo maar ik vind het wel altijd zo lijken.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 23 September 2020, 11:31:14 »

Wat is de reden dat jullie de lak met een spuitbus doen? Gemak of iets anders?

Overigens even een tegenslag bij het aanbrengen van de laatste onderdelen. Na een halve dag zagen en vijlen had ik opstaptreden uit messing gemaakt.
Eerste tegenvaller (eigenlijk tweede, want bij het maken van de trapjes brak er een gebogen pootje af, blijkbaar te vaak bij gebogen), een draaistel had onvoldoende ruimte. Omdat de maten in model grover zijn dan in werkelijkheid, kwam en van de trapjes in de knel met een draaistel.
Uiteindelijk leek dat voor elkaar te hebben, vielen de trapje er net zo hard weer vanaf, als ik ze er aan had gelijmd, ondanks goed ontvetten. Blijkbaar gebruikt Fleischmann iets van ABS voor zijn onderstel. Ook bij de rangeerdersopstapjes speelt dat, maar daar kon ik het oplossen door een gaatje te boren. Dat houdt wel voldoende.
De opstappen onder de deur ga ik nu direct aan de wagenbak vastzetten, daar houdt secondelijm wel op. Ze zullen er ook iets anders uitzien dat 1bij de 1 op 1 versie. En helaas moeten ze wel weer opnieuw gemaakt moeten worden.  Undecided

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 23 September 2020, 12:03:46 »

Het leven van de goederenwagenbouwers gaat niet over rozen  Grin

Wat is de reden dat jullie de lak met een spuitbus doen? Gemak of iets anders?

Voor mij wel en dat ik geen airbrush meer heb momenteel werkt ook mee  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #40 Gepost op: 23 September 2020, 20:57:57 »

Nadat ik bij diverse merken vernis in de luchtspuit een licht witte waas had de laatste tijd vernis uit de spuitbus gebruikt zonder klachten.
Ik zal bij het mengen van de verdunning wel wat fout doen dus het onzekere element maar uitgesloten Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 25 September 2020, 09:11:44 »

De trapjes zijn inmiddels weer aangebracht en de laatste plekken geschilderd. Dus klaar om te gaan lakken.
Gelukkig won toen het verstand het van de wens om snel resultaat te zien, dus eerst maar eens op een oud modelletje geprobeerd.
Met nul ervaring op het gebied van blanke lak op modellen, ik kan het me tenminste niet herinneren, weet ik ook niet wat ik kan verwachten.
Dus help!  Grin

Dit is het resultaat na een aantal spraybeurten met Tamiya TS-13 CLEAR,een glanslak. (klikken op de foto's voor grootformaat)


Ter vergelijking de onbehandelde andere kant.


Is dit het resultaat dat je mag verwachten? Ik vind het er nogal oneffen uitzien.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #42 Gepost op: 25 September 2020, 11:13:38 »

Huub,
       Dat ziet er juist best goed uit, vind ik. Vergelijk maar met een 1:1 goederenwagen.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 25 September 2020, 17:31:53 »

Het gaat me er echt even om of dit is wat je mag verwachten. Ik had namelijk gladder verwacht, dus ik  denk dat ik iets verkeerd doe.
Er staan namelijk nog projectjes op stapel waar het geen goederenwagen betreft.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 25 September 2020, 17:56:56 »

Het ziet er wat simasappelig uit en zou m.i. gladder moeten zijn voor glanslak.
Mijn ervaring met waterverf is ronduit slecht en dus ook de reden het niet nog eens te proberen.
Als ik er op Google krijg ik te weinig druk, te grote afstand tot object of de viscositeit van de verf niet goed.
Daar schiet je ook niks mee op  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
« vorige volgende »
Ga naar: