Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels  (gelezen 52234 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #75 Gepost op: 16 December 2020, 12:42:46 »

.....maar ja, hoe krijg ik 28 van die afgeronde rechthoekjes (of zijn het platgeslagen ovaaltjes?) precies gelijk aan elkaar?  Huh?

Eerst tekening afdrukken op, en Knippen of snijden uit 0,25 mm dik styreen en er op lijmen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #76 Gepost op: 16 December 2020, 13:59:45 »

Of 3D laten printen? Ik kan je helpen aan de gegevens van Ronald Visser, die heeft voor mij op verzoek al eens iets getekend en geprint.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #77 Gepost op: 16 December 2020, 15:27:52 »

3D printen zou een optie zijn, maar associeer ik nog met vrij kostbaar. En nog wat andere nadelen. Misschien ten onrechte, maar ik geef toe dat ik me er nooit echt in heb verdiept. Optie van Jakop is waar ik op zich wel aan had gedacht, maar je hebt het wel over 28 van die krengen, waarschijnlijk meer omdat er gegarandeerd een paar mislukken of in het hoogpolig tapijt belanden. In mijn geval wordt het dan snijden en vijlen, want knippen langs een lijn kan ik niet. Was al een probleem op de kleuterschool en is nooit verbeterd.
Snijplotten zou misschien ook nog kunnen, overigens ook geen idee wat dat zou moeten kosten.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #78 Gepost op: 16 December 2020, 15:29:40 »

Ik stuur je wel even een mailtje.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 27 Maart 2022, 16:14:24 »

We zijn ruim een jaar verder, hoogste tijd om weer eens aandacht te besteden aan de Tms852.
Belangrijkste reden van de lange pauze, het dak. Want dat was wel een dingetje om dat te verlengen.
Ik heb wat testjes gedaan met Evergreen strips, maar dat valt toch teveel op in combinatie met het originele dak. Dan zou ik dus de complete daken in zelfbouw moeten maken, geen aanlokkelijk perspectief.
3D-printen heb ik ook overwogen, maar vond ik nog teveel nadelen aan zitten.
En een beursbezoek voor een donor, was lang ook geen optie.
Tot gisteren dan. Al zag het er in eerste instantie nog wat somber uit. Al vrij snel eentje in het vizier, maar de gevraagde 15 euro voor een wagen dat overduidelijk een door B. Hase opgekalefaterd exemplaar was, was me toch te gortig. Een zoektocht in de rommelbakken levert heel veel Lima en iets minder Märklin op, maar Fleischmann is daar nauwelijks te vinden.
Uiteindelijk toch nog een exemplaar op de kop kunnen tikken voor 5 euro. Weliswaar met kapotte daken, maar niet kapot genoeg voor mijn doel. De bak zelf ziet er goed uit en is mogelijk nog een betere donor dan de Märklin-wagen, moet ik nameten.
Kortom, er is weer wat beweging gekomen in dit project.

Ik had gehoopt ook nog een nette complete wagen te vinden, maar helaas.
Er duikt er vast wel een keer eentje op.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #80 Gepost op: 29 Juni 2022, 20:16:18 »

Time flies, alweer ruim drie maanden verder.
Maanden die voor dit project best wel nuttig zijn besteed.
In een prettige samenwerking met Andreas Nothaft zijn de opschriften gemaakt en inmiddels in huis. Er bleven nog een paar vraagtekens over, waar we een best guess hebben gedaan.
Er kan dus gestart gaan worden met de verherbouw.
Een overzichtje van de meeste benodigde delen.



Dit is natuurlijk nog exclusief het maagdelijke styreen waar je alles van kunt maken.
Dat gemis wordt weer goed gemaakt doordat er ook een overbodig onderstel op de foto ligt.
Het onderste is het verlengde Roco-onderstel dat tot nu toe onder het wagentje zat.
Dit wordt vervangen door het onderstel van het wagentje erboven. Dat heeft de juiste lengte en asstand en een kortkoppelmechanisme en, niet onbelangrijk, het is recht.

A suivre...

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 30 Juni 2022, 19:28:29 »

En nu....?  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #82 Gepost op: 30 Juni 2022, 19:36:35 »

Het bovenste gaat uit elkaar en en wordt met de juiste lengte en de daken rechts weer in elkaar gezet.
Het middelste gaat uit elkaar en daarvan wordt alleen het onderstel gebruikt.
Het onderste gaat in de rommelbak.
Meer valt er op dit moment niet over te vertellen.
Misschien van het weekend wel, maar geen garantie. De tijd en zin moet er zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #83 Gepost op: 2 Juli 2022, 18:46:32 »

De in het vorige bericht genoemde stappen zijn uitgevoerd voor wat betreft het uit elkaar halen.  Wink



Tijd om er weer een nachtje over te slapen, want ik snap weer waarom ik de Märklin-filosofie niet snap. Die is namelijk niet te snappen voor gewone stervelingen zoals ik.
Veel dingen worden in 5XL-formaat uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld de handgrepen.
Maar blijkbaar ter compensatie worden de verticale verstevigingsstijlen weer ruim onderbemeten.
Dat is goed te zien in vergelijking met de op dit punt veel beter uitgevoerde Fleischmann-wagen.



Hierdoor lijken de stijlen te ver uit elkaar te zitten, terwijl die afstand (vrijwel) klopt.
Eerste gedachte was om de wanden van Tante M dan te laten oor wat het was en ook daarvoor de Fleischmanns te gebruiken.
Helaas te simpel gedacht, de stijlen zitten bij Fleischmann op de verkeerde afstanden voor een Tms 852. Dan zou ik moeten gaan doen wat Jakop met zijn Mastica wandjes doet, met nog veel vervelender plamuur- en schuurwerk.

Het zo laten zou op zich ook kunnen, toch amper mensen die de echte wagen kennen, maar heeft toch niet mijn voorkeur.
Ik denk dat ik het eens ga proberen om wat altijd groene strips op de stijlen te plakken.

Kortom, wordt weer vervolgd.

groet, Huub




Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 4 Juli 2022, 20:34:29 »

Na verschillende probeersels toch maar geconcludeerd dat ik niets ga doen aan de te dunne stijlen.
Alle oplossingen die ik had bedacht, brengen teveel andere nadelen met zich mee.

Gisteren daarom begonnen de wanden te verlengen met Evergreen-strips.
Vandaag de eerste daarvan in model gevijld en geschuurd.



Heerlijk geestdodend werk, maar één per avond is wel genoeg.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #85 Gepost op: 10 Juli 2022, 20:10:49 »

Jammer dat aan foto's niet te zien is hoeveel werk iets kost.



Maar de wandjes zijn nu in elk geval op lengte.
Volgende stap is de ontbrekende staande profielen aanbrengen en daarna kunnen de kopwanden worden vastgezet.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #86 Gepost op: 10 Juli 2022, 20:23:44 »

Jammer dat aan foto's niet te zien is hoeveel werk iets kost.

 Grin  Grin  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #87 Gepost op: 27 Juli 2022, 19:59:13 »

Plannen zijn er om aangepast te worden.

Om een of andere onverklaarbare reden, ga ik in de hobby vaak eerst aan het werk en daarna pas kijken of het klopt wat ik doe.
Ook bij dit wagentje. Nadat een van de wandjes zo goed als klaar was met de profielen, bedacht ik me dat het wel handig was om eens te kijken of het allemaal in harmonie is met het dak. Nee dus.  Undecided
Op zich zou ik dat wel tot een acceptabel resultaat kunnen brengen, maar omdat ook de onderbemeten stijlen wat storend bleven, heb ik toch weer een eerder idee uit de kast getrokken.



Toch de Fleischmann-wanden gebruiken, hier de eerste in wording.

Hiermee is het oorspronkelijke idee achter dit wagentje wel volledig teniet gedaan.
Het is 20-25 jaar geleden gebouwd omdat er spul over was van het Taems888-project. Van dat overgebleven spul worden nu alleen de kopwanden nog gebruikt en zelfs die hadden gewoon van de pas gekocht Fleischmann-wagen kunnen komen.

Nou ja, misschien veranderen de plannen nog een keer en ga ik toch weer terug naar de Märklin-wanden...  Grin

Wordt wederom vervolgd...
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #88 Gepost op: 27 Juli 2022, 20:19:25 »

Positief is dat je flexibel bent in je plannen  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 5 Augustus 2022, 19:54:48 »

Een wand in wording op basis van de Fleischmann in direct vergelijk met die op bais van de Märklin.



Ik vind het de moeite van het extra werk wel waard om verder te gaan met de Fleischmann-wanden.
De Fleischmann-wand is nog niet op lengte. Die zal uiteindelijk een fractie te kort worden. Ongeveer evenveel als de Märklin wanden te lang zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
« vorige volgende »
Ga naar: