Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Kreuz und quer zwischen Bergen und Meer
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Kreuz und quer zwischen Bergen und Meer  (gelezen 63474 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Gepost op: 11 December 2014, 20:31:50 »

In het kader van realistische treinsamenstellingen heb ik al eens ingehaakt op een draadje van Jakop. Het voorbeeld van die trein stond in een boek.
Maar het leek me ook wel eens leuk om treinen die ik zelf heb gefotografeerd in model om te zetten.
Het allerleukste natuurlijk als het helemaal klopt (afgezien van de exacte nummers), maar aangezien ik geen oneindige hoeveelheid materieel heb en ook de ruimte bij mij beperkt is, zal er wel eens een oogje dichtgeknepen worden op gebied van lengte van de trein, kleur van de loc en subtype van een bepaald model loc, rijtuig of wagen.
Geen idee hoever ik hiermee kan komen, de tijd zal het leren.

Zoals de titel al doet vermoeden, zullen het in de eerste plaats Duitse samenstellingen zijn, maar misschien sluipt er af en toe wel eens wat anders tussendoor.

De eerste samenstelling voldoet volledig aan het ideaalplaatje: de goede loc en rijtuigen en ook nog eens in de goede kleur.



In de zomer van 1986 fotografeerde ik op het station van Bayreuth deze korte trein, een BR 211 met vierassige Umbauwagen.




In model ziet dat er zo uit. Zowel loc als rijtuigen zijn van Roco.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1 Gepost op: 11 December 2014, 20:41:09 »

Leuk! Ik ga dit volgen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #2 Gepost op: 11 December 2014, 21:48:29 »

Aan de hand van foto's en dergelijke maak ik ook mijn treinsamenstellingen.

Maar dit is aan de hand van eigen foto materiaal!!  Duim omhoog
Dat lukt bij mij niet, vaak zijn de samenstellingen van voor mijn tijd.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 December 2014, 22:49:23 »

Interessant!  Duim omhoog
Voor de na-apers misschien handig om de artikelnummers van de gebruikte modellen te vermelden  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 12 December 2014, 09:57:39 »

Voor alle na-apers dan.
De loc is Roco 72737. Dit is een model met digitaal bediende koppeling. Het model wordt niet genoemd op de site van meneer Kern, maar daar wordt weer wel een gewone uitvoering genoemd: 43989 is geschikt voor wintersportliefhebbers, anderen kunnen beter voor 43648 gaan.

Het gecombineerde 2e klas/bagagerijtuig is nummer 64518 en het 2e klas rijtuig is nummer 64517, beide met zwanenhals-draaistellen.
Ook die nummers worden bij Kern niet genoemd, maar wel weer een hele reeks andere nummers, waarbij o.a. verschil is in de draaistellen (zwanenhals of Minden-Deutz, ik dacht dat er ook nog een derde variant bestaat, maar die kom ik bij Roco niet tegen).

En voor wie liever geen Roco wil, ook met Märklin, Trix, Fleischmann en Brawa kun je meer of minder exact deze trein nabootsen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #5 Gepost op: 12 December 2014, 13:21:57 »

Wintersportliefhebbers  Grin Grin Grin

Er waren inderdaad 3 draaisteltypes. Je mist de Pruisische met bladveren als secundaire veer. Die heeft roco ook gehad.

Verder:  Duim omhoog Ga vooral zo door.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 December 2014, 21:50:14 »

De tweede hoofdrolspeler.

Al enige tijd zwerft in mijn Flickr-account deze foto uit 1981 rond.



Een korte personentrein verlaat het station van Titisee in het Zwarte woud richting Neustadt.




Voor het doel van dit draadje wat meer ingezoomd op de trein, waarmee direkt het nadeel van half-kleinbeeld opnames erg duidelijk wordt.  Grin

Het "Hasenkasten"-stuurstandrijtuig doet een trek/duwtrein vermoeden, maar de schijn bedriegt hier.
Vierassige Umbauwagens waren niet geschikt voor trek/duwtreinen en ook de betreffende loc behoorde tot de nummers die niet vanuit een stuurstandrijtuig bediend konden worden




In model hoort de loc dacht ik wel tot de nummers die voor trek/duwtreinen geschikt zijn, maar ook hier maakt de Umbauwagen duidelijk dat we naar de achterkant van de trein kijken.

De loc is weer dezelfde als in het vorige draadje.
De 1e/2e klasse Umbauwagen is het Roco-model 64515.
De 2e klasse Silbering is het Roco-model 45488, helaas met het DB-logo op de verkeerde plek.
En van het stuurstandrijtuig, eveneens van Roco, moet ik het catalogusnummer schuldig blijven. De doos is ergens opgeruimd, waar ik nu niet bij kan. is het catalogusnummer 45491 (met dank aan Jakop).

groet, Huub

« Laatste verandering: 16 December 2014, 22:18:12 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 16 December 2014, 22:05:56 »

Als het nummer 50 80 82-11 224-6 is, dan is het de Roco 45491  Cool

Leuk treintje weer  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 16 December 2014, 22:16:10 »

Goh, dat je die nummers zo weet, je lijkt wel een Märklin-rijder.  Grin

Maar het is inderdaad dat nummer.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 16 December 2014, 22:20:52 »

Ha, ha, ik wist niet dat ik dat uit mijn hoofd moest kunnen...hier staat mega veel info en o.a. ook nummer en artikelnummer van dit rijtuig  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 25 December 2014, 11:52:23 »

In het kader van de kerstgedachte een stukje internationale samenwerking.



Ergens in de zomer van 1985 wordt een loc van de DB serie 140 in Venlo aangekoppeld aan een stammetje ICR om deze vervolgens naar Keulen te brengen.

 


In model ook samen te stellen met een loc van Roco en rijtuigen van LSM.

Ik zal in de toekomst nog wel eens een foto maken als voor- en achtergrond wat minder hopeloos voor de foto zijn (en ik alle opstaptreden weer heb verzameld  Cheesy ). Maar dat wordt op zijn vroegst pas volgend jaar.

Fijne feestdagen  Duim omhoog

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 1 Maart 2015, 19:02:43 »

Zoals ik eerder schreef
Citaat
zullen het in de eerste plaats Duitse samenstellingen zijn, maar misschien sluipt er af en toe wel eens wat anders tussendoor.
Dat misschien is nu zeker geworden met een grenstrein tussen Oostenrijk en Zwitserland.
En dan ook nog een stuk later dan de periode waar mijn baan zich op baseert.

Maar het is gewoon een lekker kort, kleurrijk treintje, getrokken door een loc die ik qua vormgeving tot de mooiere op deze aardkloot vind behoren.



Op 12 juli 1999 fotografeerde ik deze trein in het Oostenrijkse Feldberg.




In model kan dat er zo uitzien. Ik denk niet helemaal correct. Het laatste (1e klas-) rijtuig vermoed ik een Eurofima. In model heb ik gekozen voor de SBB EC Apm van Roco (44771). De loc is eveneens van Roco. De 2e klassers zijn van Heris (13020, twee rijtuigen in een set).

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #12 Gepost op: 1 Maart 2015, 19:19:06 »

Leuk treintje Huub. Die rode stroomafnemers zijn fantasie van Roco?
Of waren ze in werkelijkheid ooit ook rood, maar zijn ze vuil geworden?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 1 Maart 2015, 19:45:01 »

Geen idee. Rood is op zich een vaak voorkomende kleur bij stroomafnemers (en zie je dat al vrij snel niet meer), maar of dat bij deze loc ook zo was?

edit: nog wat eigen foto's bekeken, maar in ieder geval bij een deel van deze loc's zijn de stroomafnemers inderdaad rood.
edit 2: als ik bij deze foto de verzadiging van rood versterk, zie je dat inderdaad terug op de stroomafnemers, dus geen fantasie van Roco.
« Laatste verandering: 1 Maart 2015, 19:52:35 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #14 Gepost op: 1 Maart 2015, 21:14:29 »

Leuke samenstellingen!!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Kreuz und quer zwischen Bergen und Meer
« vorige volgende »
Ga naar: