Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Lima/Mastica Hondekoppen
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Lima/Mastica Hondekoppen  (gelezen 42200 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 3 Januari 2016, 16:49:10 »

Niet meer van deze tijd?

Bij mij nog actueel en al sinds 30 november 2011 ben ik bezig met de bouw van de 1737.
Dat leek hier tot een goed einde te komen toen ik verklaarde de decoder te gaan instellen en het treinstel te gaan ijken voor gebruik in Koploper.
Dat liep anders....
De rijeigenschappen waren zo slecht met een door mij gemonteerd CD motortje dat ik die niet fatsoenlijk afgesteld kreeg. Vooral langzaam rijden wilde niet lukken en ik besloot een ModelTorque motortje wat ik van Gert had overgenomen te gaan monteren, er van uit gaande dat het aan het motortje lag.
Helaas bracht dit ook geen uitkomst. Sterker nog het ModelTorque leek het nog slechter te doen....  Sad
Wat nu? De hele bende weer een keer uit elkaar en de tandwielen gesmeerd en pogingen gedaan die beter te monteren etc. Uiteindelijk bleek ook nog het tandwiel van de ModelTorque gebroken..  Shocked

Terug naar de CD motor?



Eerst maar weer eens de witte denkhoed opgezet en daarna de groene  Grin

Dat resulteerde in een hele vreemde test-trein vanmiddag op Waldijk.



Wat je hier ziet is de Bk van de 1737 met een potentieel onderstel voor één van de tussenbakken van het treinstel. Vermoedelijk de 1e klas-bak aangezien die een portaal exact in het midden heeft en daardoor de motor minder zichtbaar zal zijn dan in de andere.
Kenners zullen al herkend hebben waar het om gaat: de aangedreven bak van een Mehano Thalys.



De foto had wat scherper mogen zijn, maar het gaat 'm om het idee.
Ik wilde eerst uitproberen of hier mogelijkheden mee te creëren zijn, vandaar de proeftrein. De wielstellen hebben slepers op alle wielen en die zijn allen aan de zwarte draad van de decoder gesoldeerd. De rode draad gaat naar de Bk-bak vanwege de sleper die daar onder zit.
Om die Bk te kunnen koppelen heb ik even een Fleischmann Profikoppeling aan het Mehano wielstel gelijmd. Het geïmproviseerde stel rijdt echter prima al hoor je de cardan's wat moeite hebben met de r=360 mm bogen. Ik verwacht dat dit beter zal gaan als ik ze inbouw in een Lima middenbak die iets langer is. De cardan's zullen dan ook verlengd moeten worden.

Ik denk dat ik deze piste eens verder ga verkennen. Het nadeel is wel dat ik het hele treinstel elektrisch moet herzien en er meer draden tussen de bakken zullen moeten komen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 3 Januari 2016, 23:20:33 »

Jakop , natuurlijk back in time ,terug naar de cd motor en een esu 4 gebruiken dan moet het lukken.

Willem.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2 Gepost op: 3 Januari 2016, 23:48:18 »

Met een Lopi 4 en cd motor of Model Torque heb ik geen problemen gehad. Ik rijd alleen niet met pukkels.
Overigens helpt het weleens om op beide draden naar de motor een diode te zetten of meerdere diodes in serie, dan hoef je de decoder niet zo ver te knijpen.
Die cd motortjes lopen op rond de vijf volt en soms moet je de topsnelheid van een decoder zover terugbrengen dat de motortjes er stotend gaan lopen. Door de diodes in serie verlaag je de aangevoerde spanning al zodat er een lagere blokspanning binnenkomt. (Ik geloof tenminste, dat ik het zo goed uitleg, het resultaat is in ieder geval wel goed.)
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 4 Januari 2016, 06:10:21 »

Ik heb een LoPi 4.0 gebruikt inderdaad, maar kreeg 'm niet naar de zin afgesteld.  Sad
Dat met die diodes zal ik onthouden...er staan nog een paar Hondekop tweetjes te wachten op motorisatie  en digitalisering. Ook Lima/Mastica natuurlijk  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #4 Gepost op: 4 Januari 2016, 17:00:56 »

Hallo Jakop,

Ik heb ooit in het verleden zowel een Fleischmann Plan V als een Mat 54 van Lima voor zien van een echte Marklin motor. Het motordraaistel was van een Marklin mP die ik daarvoor los bestelde.

Op de wijze waarop het lima draaistel bevestigd zit kun je dus met enkele kleine aanpassingen vervangen door het mP draaistel.
Hen gezocht of ik nog een analoog fotootje heb maar nog niet weer kunnen vinden.
Reed prima, ik was er zeer tevreden mee. Je hebt natuurlijk wel Marklin geluid maar als 3-railer ben je dat wel gewend natuurlijk  Wink Cheesy

Ik heb nog een mP draaistel liggen die ik nooit gebruikt heb voor het ombouwdoel maar nu als demo fungeert voor kogellager ombouw.
Motortje heeft nog nooit ergens ingezeten en dus nooit gereden.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 4 Januari 2016, 17:58:50 »

Interessant! Ondanks dat we het laatst hebben gehad over lawaaiige tandwielen van Märklin, is dat tandwielstelsel een stuk degelijker dan de Lima tandwielen. Het Märklin geluid ben ik aan het uitbannen had onderhand wel begrepen denk ik  Grin
Overigens worden de Märklin tandwielen aanmerkelijk stiller van ordinair kogellagervet voorzichtig op de tanden aangebracht met een satéprikkertje. Dus niet op de vlakken van de tandwielen, alleen op de tandjes.
Er rijden nu 2 exemplaren hun rondjes hier die lekker ruim in het vet zitten en eigenlijk durf ik wel te zeggen dat ze stil zijn...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #6 Gepost op: 4 Januari 2016, 20:28:36 »

Hallo Jakop,

Toevallig vond ik zojuist de foto's terug.


Lima Mat-54 met mP Marklin motor zo te zien nog met Delta decoder. nu heb je een veel betere keuze uit decoders dan toen
Gezien ik aan de voor en bovenzijde span en oplegvlakken gefreesd heb ga ik er van uit dat aan de onderzijde  gefreesd is om het draaistel in de Lima ophanging te krijgen. Hoe precies weet ik niet meer maar als ik het weer zou moeten maken dan zie ik het wel.
Je ziet voor en achter witte styreen strookjes geplakt die brengen de krachten over en voor en achter zie je lipjes geschroefd. Die houden het draaistel op zijn plaats als je het model van de rails pakt.

Als je handig bent en dat ben jij Jakop  Cool is het goed te doen want het is mij destijds ook gelukt  Cheesy Cheesy Cheesy

Om voor de volledigheid even te laten zien wat ik destijds allemaal uitgespookt heb ........

Fleischmann Plan-V met mP Marklin motor klik
Wat ik mij herinner is dat het draaistel aan de voorzijde verlaagd is (gefreesd dus) om onder het frame te kunnen draaien. Deze is met C90 decoder

Lima ICM met Marklin motor klik
Als ik het goed heb is het een motor van een DB accu treinstel of iets dergelijks. Ook hier gevogeld met styreen e.d.

Van Mat-54 heb ik er twee gemaakt, Plan-V ook twee en ICM één stuks.
Allen zijn verkocht dus moeten ze hier of daar nog wel rondrijden als het goed is .......

Mvg, Johan


« Laatste verandering: 21 April 2020, 09:01:16 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 4 Januari 2016, 21:13:04 »

Zéér interessant Johan!
Gezien mijn recente ervaringen met Faulhaber motoren in Märklin wielstellen een serieuze optie.
Deze HK4 ga ik eerst met de Mehanotechniek proberen, maar daarna staan er nog 2 stuks HK2, gebouwd door Mispoes, te wachten op techinische revisie. Daar zou ik dit wel eens op kunnen gaan uitproberen.
Dank je voor de tip en de foto's  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #8 Gepost op: 7 Januari 2016, 20:51:50 »

Op verzoek de discussie over de CD motortjes even afgesplitst en verplaatst naar het digitale board.
« Laatste verandering: 7 Januari 2016, 20:54:11 door Romar » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 7 Januari 2016, 21:20:49 »

 Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 27 April 2016, 11:11:57 »

Zoals wel vaker bij mij ligt een project wel eens een tijdje stil. Bij dit project meermalen gebeurt omdat ik geen oplossing had voor 'het probleem' onderhanden en dan gewoon wat anders ging doen tot het lampje eens ging branden.
Deze keer weet ik niet waarom het stokte, want de oplossing met de mehano-aandrijflijn leek (en lijkt) een goede optie. Kennelijk klopte er nog iets niet want ik liet het stel links liggen.

Het muntje viel in Dortmund waar ik dit motortje zag liggen



Nu was ik wel al verder dan ik heb laten zien. Ik was al een Lima middenbak aan het slachten. Het wielstel van Mehano is hoger dan er ruimte is onder de Lima-bak, dus de Proxxon ter hand genomen.



En zo lag het project 3 maanden ter zijde..  Undecided

Maar met deze motor in huis begreep ik dat ik het originele Mehano motortje blijkbaar niet echt een optie vond. Verder met de Lima-bak dus.



Aan beide zijden een 'hoedje' van styreen gemaakt om de wielstellen passend te maken.



Aan beide zijden gaten gemaakt voor de cardans. Zou kleiner kunnen, maar groter zit niet in de weg. Het verzwakt de bak niet echt.



Omdat met de motor in de bak de motoras eigenlijk wat hoog kwam te liggen heb ik een gat in de bodem gemaakt waardoor de motor uiteindelijk ca. 1 mm door de bodem heen steekt. Dat zou geen probleem moeten zijn. De bodem zit ca. 4 mm boven de rails.



De wielstellen zijn ontdaan van alles wat niet meer nodig is. De aansluitingen doorgesoldeerd zodat alle 8 wielen massa hebben op de rails. Ik moet nog wat fröbelen om de bak wat stabieler op de wielstellen te laten rusten zonder dat het zaakje scheef staat.

Dit is dan het doel wat ik voor ogen heb:



Helaas rolde de motor afgelopen zondag van tafel toen ik een duik richting IB maakte om 'stop' in te drukken omdat 2 treinen vonden dat het wel gezellig was samen op 1 spoor. Zolang ze achter elkaar aanrijden is dat wellicht ook wel zo, maar een frontale botsing is minder...
De cardan-uiteinden zaten al op beide motorassen en één brak bij de val..  Sad
Balen!! Na een oproep hier en op 3Rail is er een wielstel met cardan onderweg en kan ik het zwarte 'dingetje' weer plaatsen en kan er testgereden worden.

Wordt vervolgt snel hoop ik...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Mei 2016, 20:41:16 »

Inmiddels zijn er onderdelen binnengekomen. Tegen betaling vanuit NL, gratis vanuit D en de aandrijving doet het weer!  Duim omhoog
Er heeft al een proefrit plaatsgevonden (geen foto's) met 3 bakken Hondekop en deze bak als een soort locomotief er voor.
Dat ging gematigd goed: trilling van motor en chassis bij lage snelheid en behoorlijke slip van de aandrijving.
Dat laatste is een kwestie van gewicht en die trilling hoop ik er uit te krijgen door afstellen van de decoder en ook het verzwaren van het chassis.
Om dat te kunnen heb ik de motor bevestigd aan een motorsteun en 2 stukken styreen van 11 hoog, 1 mm dik langs de motor op de bodem gelijmd.
Hierdoor zou de bodem niet meer door kunnen buigen.



In eerste instantie ga ik lood onder de cardans plaatsen en in de opstapbalkons aan de uiteinden van de bak.
Zie hier de op maat gemaakte stukken lood.


Iets onscherp, maar dat zijn jullie wel gewend...

Dit is exact 101 gram. Inmiddels denk ik dat dit niet genoeg is. Langs de zijkanten moet ik ook nog wel wat kwijt kunnen.
 
Nu ik er vol voor ga om de aandrijving in de A-bak te creëren zal de kopbak voorzien moeten worden van een 'normaal' draaistel i.p.v. het oude aangedreven draaistel.
Het zelf gemaakte gat voor de motor weer dicht gemaakt.



De ex-Thalys-draaistellen moeten wel een Hondekop uiterlijk krijgen, dus daar ook eens aan begonnen te passen en meten.





De haak en oog worden nog vervangen door Fleischmann Profikoppelingen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Mei 2016, 19:30:45 »

Het leek me wel handig als ik de wielstellen zou kunnen verwijderen zonder te hoeven solderen. Daarom de massadraden naar de wielstellen voorzien van een stekkertje.
De draden ook gefatsoeneerd en een stekkertje gesoldeerd wat in de WC de verbinding met de bedrading in de kap verzorgd.



De Hondekop-draaistel delen zijn nu voorzien van een Fleischmann Profi-koppeling. Voor de zekerheid geborgd met een stukje messing draad ø 0,6 mm door-en-door.



De witte stukken styreen vormen straks de verbinding met het onderdeksel van het Mehano-wielstel. Op die manier kan dit samen met dat onderdeksel nog worden afgenomen mocht dat nodig zijn voor onderhoud aan de wormen.


Class A interior with room for an engine..  Grin Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Chris van Diesen
Full Member

Offline Offline

Berichten: 203



WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Mei 2016, 15:36:17 »

 Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 29 Mei 2016, 21:10:37 »

Vandaag stond in het teken van testritten. Vooraf aan die testritten zijn de decoders die in de kop-bakken zaten van plaats gewisseld zodat de LokPilot 4.0 in de bak naast de aangedreven A-bak zit. Er komen nu 4 draden tussen deze 2 bakken; 2 voor de motor en 2 voor de door de hele trein doorlopende rijspanning. Beide kop-bakken hebben een sleper en vrijwel alle assen geven massa. De aangedreven bak is voor zien van koppelingen en de stekker aan de motor is van tijdelijke bedrading voorzien om te worden verbonden met de kop-bak.



Nu met de LokPilot 4.0 en de nodige wijzigingen aan de CV's 52 t/m 54, rijdt de testtrein van 2 bakken (of eigenlijk 1½ bak) ongelooflijk stil en smooth.
Na wat testen met de waarde van CV 5 rijdt de trein nu 78 km/u op stap 28  Duim omhoog

Bij dat ijken kwam het volgende probleem (of uitdaging) aan het licht. In de uitloop van het snelheid-meettraject komt de trein in een boog met r=360 mm.
Doordat de wielstellen nogal ver moeten uitscharen schuift de cardan-as uit het zwarte kokertje op de motoras. Bij nadere inspectie blijken de assen in rechtuit-stand er wel wat dieper in te kunnen. Aan één zijde kan het zwarte kokertje nog wel een mm schuiven op de motoras, maar aan de andere zijde zal de cardan-as een 3 mm moeten groeien.



De 29,8 mm moeten zo'n 33 worden. De as is 1,8 mm dik. Ik heb messing buis van uitwendig ø 2,5 mm en inwendig ø 1 mm. Deze heb ik opgeboord naar ø 1,8 mm en de doorgesneden as er aan 2 zijden ingeduwd.



Ik heb aan de oproep om onderdelen, toen ik een zwart kokertje had vernield, een aantal spare parts overgehouden en kan dus indien nodig terug naar de vorige situatie.
Nu blijkt ook het voordeel dat ik de wielstellen met een stekkertje heb uitgevoerd. Demonteren is een fluitje van een cent...of wel 1 schroefje.

Na de montage weer een testrit. Een nieuw probleem dient zich aan.... door het verre uitscharen hakkelt de cardan-as aan de randen van het zwarte kokertje aan het wielstel.
Het is denk ik wel op te lossen door die inwendig wat op te ruimen met een bol freesje. Dat is voor later...deze testdag is voorbij.

Het wordt onderhand wel een project van

Misschien moet ik dat gaan vastleggen of zo...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Lima/Mastica Hondekoppen
« vorige volgende »
Ga naar: