Die Warsteiner containers moeten natuurlijk op containerwagens. Nou heb ik die voor het diorama Anröchte Aschenbrödelweg al eerder gemaakt maar uiteraard de bouw niet in stappen vast gelegd. Dus moest ik alles nameten( vorige week deels al gedaan) en weer even zien hoe het ook alweer moest. Voor jullie is dat vast ook wel leuk/handig dus hier hoe bouw ik een gelede containerwagen voor dummys:
Stap 1 de onderdelen aftekenen;
Dit karton is 120x39mm en toevallig passen de 4 delen voor iedere halve wagen daar mooi naast elkaar op. Uit de restjes haal ik dan weer de scheenplaten en 1 bodemplaat voor 2 draaistellen en dan hou ik nog karton over. Met 2 plaatjes heb ik dus al meer onderdelen als ik voor 1 gelede wagen nodig heb.
Stap 2 de grote onderdelen uitsnijden, inritsen, omvouwen en aan elkaar lijmen;
De strookjes voor de onderzijde van de wagen heb ik deels schuin geknipt en deels gesneden, snijden gaat beter. Ik heb toen ook 6 stukjes hout afgetekend en gezaagd voor de wielen.
Stap 3 schuren, gaatjes boren en de rest in elkaar lijmen.
Eerst de zijkanten die ik van een laagje secondelijm had voorzien even glad geschuurd. Daarna gaatjes van 1mm geboord voor de buffers en railspijkertjes van minitrix er in gelijmd als buffers. Daarna de scheenplaten verder uitgesneden en samen met het hout de draaistellen opgebouwd.
Stap 4 de delen aan elkaar lijmen.
Ik heb even een potloodstreepje in het midden van het jacobsdraaistel getekend zodat ik de bakken goed kon uitlijnen. Dan lijm er op en iets rechts er tegen aan en je wagen zit in elkaar.
Stap 5 even de blokjes hout = containers er op.
Zo ziet het er dan ongeveer uit, nu nog de wagen schilderen en containers bestikkeren maar dat is voor zondag en daarna.
Deze wagen maken koste me een klein uur, 2 plaatjes karton, 7,5cm aan hout, 4 railspijkertjes en 2/3 tube secondelijm. Aan gereedschap heb ik een ijzerzaag, schaar, potlood, geodriehoek, stanleymes en de mini boormachine met een 1mm boortje gebruikt. In de basis gebruik je hier vaardigheden voor die bijna iedereen als kind thuis en/of op school geleerd heeft dus bijna iedereen zou het moeten kunnen.
Ik vind zo bouwen 1 van de leukste dingen om te doen en als ik er nog 2 zou moeten doen zou dat geen straf zijn maar ik hou het er voorlopig bij nog 5,6 want dan is het spoor in de vitrinekast boven m'n bed wel vol.
Zo nu maar eens ontbijten, groetjes Michiel