Maandag ben ik de hele dag met goederen wagons aan het prutsen geweest waarbij 5 van de 6 in staat van ontbinding verkeerde. Deels ontbraken er de nodige onderdelen zodat ik een buffer en 6 draaistellen zelf heb gemaakt zoals ik zo vaak doe. De missende buffer werd geslepen uit een Marklin C rail schroefje. De draaistellen zijn uiteraard weer van hout en karton.
Ik heb deze wagons beladen met een houtafval mix. Hier is dat nog wit van de lijm maar inmiddels is het behoorlijk donker geworden waardoor je bijna denkt dat het schroot is( bijna een mooi bruggetje naar het 2e deel). De andere 2 wagens waar ik geen foto's van heb gemaakt nog moeste met kolen beladen worden dus daar heb ik grijze ijzererts stof gelijmd met verdunde zwarte verf voor gebruikt.
Voor de nieuwe volgers op het forum, grijze ijzererts stof kan je denk ik niet kopen, de manier voor mij om er aan te komen was iemand kennen die dat met z'n schip vervoerde tijdens het schoonmaken daarna dacht dat ik daar wel wat aan had. Ofwel netwerken in je ruime omgeving dus.
Ja en dan GRATIS bouwmateriaal voor schroot. Een tijd geleden kwam ik op het idee dat uitgedroogd zuringzaden die dan mooi roest tot donker bruine kleuren krijgen wel eens een goede basis voor schroot kunnen zijn. Vandaag ben ik dan ook eens een wandeling gaan maken parallel aan de spoorlijn door de wijk Schuytgraaf in Arnhem. Eerst kwam ik in de ongemaaide bermen hier en daar een enkele plant tegen. Bij station Arnhem Zuid stonden dan iets meer planten. Toen had ik 1 pot vol en nog 2,5km te lopen tot thuis. 600m zuidelijk van Station Arnhem Zuid kwam ik een greppel tegen die helemaal vol stond met zuring, daar had ik wel 15 potten kunnen vullen dus toen zaten mijn 3 potten wel gelijk vol.
Daarna wel gewoon de route afgelopen naar huis want dat was toch de kortste route inmiddels. Ondertussen werd ik naast de 11 reizigerstreinen per uur per richting ook nog getrakteerd op een omgeleide kalktrein met Reeks 77 richting Veendam en een half uur later nog op een cementtrein met DB Vectron richting Arnhem voor die 2 kwam ik ook al een Vectron met een containertrein in Zuidelijke richting tegen. Zo kon ik dus mooi nuttige en aangename dingen combineren.
Wat ik nu met die zuring zaden ga doen moet ik even zien, eerst wil ze eerst nog even te drogen leggen om er zeker van te zijn dat alles droog is en blijft en daarna maal ik een deel denk ik even fijn met de staafmixer.
Groetjes Michiel