Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Show je realistische treinsamenstelling
Pagina's: [1] 2 3 ... 12   Omlaag
Print
Auteur Topic: Show je realistische treinsamenstelling  (gelezen 148629 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Gepost op: 5 December 2015, 10:49:50 »

Laat in dit draadje je realistische treinsamenstelling zien. De bedoeling is de trein in één geheel, dus niet de losse rijtuigen en loc onder elkaar op een A4 oid, maar gewoon de trein zoals die zou kunnen rondrijden, geportretteerd op je baan, demospoortje, vitrine of ergens anders.
Om te voorkomen dat iemand zijn hele verzameling ineens laat zien lijkt het mij een goed idee je bijdragen te beperken tot max. 1 trein per dag.

Ik begin met een stammetje Plan E van Artitec, gesitueerd in 1968, bestaande uit P, B, RD, A, B. Zo reed deze trein oa in de avonddienst naar Enschede. Tractie voor deze trein kan bestaan uit 1100, 1200 of 1300 (alles blauw zonder vignet). Ik heb in dit geval gekozen voor Märklin 37121, de bekende blauwe 1215. Een klein detail aan deze trein is niet helemaal correct: de P heeft computernummers en die zijn pas in 1969-'70 ingevoerd, gelijktijdig met het vignet. Het correcte exemplaar ben ik nog niet tegengekomen (ik ben er ook nog niet fanatiek genoeg naar op zoek geweest).



Zowel de trein als de omgeving verdienen nog wat detaillering, maar het idee is er.

Wie heeft er nog meer materieel dat naar werkelijkheid is samengesteld? Laat eens zien!

______________________________________________

Ik heb even heel lui een draadje van een ander forum gekopieerd, zodat we ook hier aan de slag kunnen. Erg grappig om te zien wat er op verschillende fora aan verschillende samenstellingen voorbij komt. De mijne zijn (uiteraard?) op alle fora gelijk.

Links naar de andere fora, ter inspiratie of gewoon voor als je nieuwsgierig bent (mogelijk inloggen vereist):
3-railforum - http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54982.0
BNLS - http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65976.0.html
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 5 December 2015, 11:43:39 »

Leuk draadje!  Duim omhoog

Ik zal eens door mijn foto's gaan om te zien of er leuke samenstellingen tussen zitten.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 6 December 2015, 12:37:20 »

Gert is nog aan het zoeken  Grin maar ik heb al vast een foto gemaakt van een realistische samenstelling die heel wat jaren in wisselende samenstellingen (aantallen wagens per soort) heeft gereden met alle E-loks van de NS met uitzondering van de 1000 (denk ik)

De Kalktrein naar de hoogovens te Beverwijk. Naar Beverwijk want de wagens zijn geladen met kalk  Wink
De trein kan worden gedateerd na 15 oktober 1987 omdat de bruine wagens met 'kalk'-opschriften slechts van 1985-1987 gereden hebben en de 1313 zijn Uitgeester wapen op die datum kreeg.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 9 December 2015, 20:26:56 »

Kijk, het begin is er, leuk! Die rails staat me trouwens ook wel aan  Wink
Is Gert nog steeds aan het zoeken?  Tongue

Van mij ditmaal een intercity zoals die veel reden in de jaren '70. Eigenlijk is het een iets modernere versie van de voorgaande samenstelling. Hij bestaat uit een standaardstam Plan E (RD + A + 3x B). Inmiddels is het postrijtuig verdwenen. De post werd toen bezorgd met Motorposten en vrachtauto's. Als tractie kunnen alle E-locs dienen die reden in de jaren '70, met de nadruk op 1100, 1200 of 1300 (ik zou bijna zeggen: in die volgorde).

Mijn plaatje stelt een intercity voor uit eind jaren '70 (of begin jaren '80), omdat de eerste 1100's pas na 1978 werden voorzien van een neuscorrectie.



De loc is van Märklin; de rijtuigen zijn natuurlijk de bekende van Artitec.
« Laatste verandering: 9 December 2015, 20:29:02 door 1200blauw » Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #4 Gepost op: 10 December 2015, 23:18:17 »

Zo, op mijn 10 m2 studentenkamer toch nog een plaatsje kunnen vinden voor een fotootje:


Ochtendtrein Groningen - Harlingen 1957 (neemt ook een extra groentewagen mee)
Samenstelling:   2400   verwarmingswagen   B12c   A9 bolkop   DIV   gw

Rechts staat ook nog een realistische treinsamenstelling (1x DE1 rood zonder logo en zonder reclamebanen), maarja... Die is niet zo interessant Grin
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 December 2015, 16:53:24 »

Ik heb hier wat samenstellingen staan, meest op basis van eigen foto's.
Maar hier is duidelijk wat tegenwicht nodig tegen het Nederlands materieel.  Wink
Samenstellingen die gebaseerd zijn op boeken of internet zal ik dan hier plaatsen.

In de nadagen van de Zwitserse krokodillen reden ze o.a. grindtreinen. Enkele jaren geleden werd dat ter ere van het vijftigjarig bestaan van Weiacher Kies nog eens gedaan.



In model na te bootsen met de Krokodil van Roco en de grindwagens van Liliput(-Bachman).

Groet, Huub

edit: ik zie nu dat de krokodil uit de link een Ce 6/8 III is, Roco heeft de Ce 6/8 II gemaakt.
Nou ja, vroeger werden beide types gebruikt voor deze treinen. Bovendien zien de meest mensen het verschil toch niet en anders kun je altijd nog een Märklin-loc kopen.
« Laatste verandering: 11 December 2015, 19:45:35 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 11 December 2015, 20:56:12 »

Leuke afwisseling inderdaad Huub!
Ook grappig dat zelfs een kleine studentenkamer volstaat voor een meer dan volwaardige bijdrage Servé Duim omhoog

Ik ga gewoon lekker door met standaardstammen getrokken intercity's, ditmaal zijn de tweedeklassers Plan E vervangen door Plan W. Deze stammen kwamen ook zo in werkelijkheid voor.



De rijtuigen zijn alle van Artitec; de loc hoort bij het broertje hierboven en is dus van Märklin.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 11 December 2015, 21:15:16 »


Ik had in een ander topic al laten zien de Rollende landstrasse over de Lötschberg.

Aangezien ik geen 4 meter lange trein op de foto krijg is er een video beschikbaar. Je ziet eerst het grote voorbeeld en dan in model. Zo kun je de trein in model in zijn gehele lengte zien.
video

Mvg, Johan
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 12 December 2015, 22:24:56 »

Wellicht ook leuk het grote voorbeeld erbij te laten zien zodat je kan zien wat je in model maakt.
Zoals dit;
 
750428 1004 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 1004 met VAM trein op de plaats waar nu ongeveer de tunnel begint.
Rijswijk,
28 april 1975.



781118 Weert by Gerard van Vliet, on Flickr
1009 met bietentrein te Weert
18 november 1978.


Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #9 Gepost op: 12 December 2015, 22:37:21 »

740000 Den Haag HS by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 2501 met werkplaatstrein
Den Haag HS
1974.



Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #10 Gepost op: 13 December 2015, 11:15:42 »

Fraai Gerard!!!
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #11 Gepost op: 13 December 2015, 21:08:20 »

Er komen leuke spullen voorbij inderdaad, en niet alleen Nederlands.

Hieronder van mij alweer een standaardstam, ditmaal ICR uit de begindagen, zo 1981-'82. Die bestond uit A + 2x B + BKD, in willekeurige volgorde. Tractie kan bestaan uit 1100 (A-sein blauw of grijs/geel met of zonder botsneus), 1200 (A-sein, al dan niet gerenoveerd), 1300 (blauw of grijs/geel met A-sein) en zelfs 1500.

Voor Märklin-rijders is deze samenstelling natuurlijk appeltje-eitje:



Samenstelling is in dit geval loc 1144 (Mä.37241) en de bekende Märklin intercityrijtuigen (42653 + 42654 + 42652 + 42652).

Dan is de schaal niet helemaal goed zoals de meesten hier denk ik wel weten, omdat de rijtuigen niet op lengte zijn. Bovendien kloppen de raampartijen niet helemaal en zijn er wat andere minder geslaagde details. LS Models heeft ICR-rijtuigen uitgebracht die wèl netjes 1:87 zijn. Ze zijn ook beter gedetailleerd. Ongeveer twee jaar terug heb ik een setje in Houten gekocht. Het was liefde op het eerste gezicht: ze waren ècht fraai!



Samenstelling is in dit geval loc 1211 (Mä.37120) en de LS Models rijtuigen erachter (B + BKD + A + B ).


Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #12 Gepost op: 15 December 2015, 16:17:36 »

Een paar plaatjes als voorbeeld en model met een 1200.
771101 70-26a Den Haag by G. van Vliet, on Flickr
onbekende 1200 met trein naar Keulen in de verbindingsboog Den Haag CS-HS,
01 november 1977.

IMGP6531a by G. van Vliet, on Flickr

760629 42-21a Meppel by G. van Vliet, on Flickr
NS 1206 met korte goederentrein,
Meppel,
29 juni 1976.

IMGP6528a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 15 December 2015, 16:55:50 »

Fraai Gerard!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #14 Gepost op: 16 December 2015, 22:19:57 »

Er komen alweer heel fraaie samenstellingen voorbij!  Duim omhoog

Bij gebrek aan nog meer standaardstammen van mij ditmaal een weergave van de buurlandtrein tussen Den Haag en Keulen via Venlo. Gerard heeft er hierboven ook al een fragment van laten zien. De standaardsamenstelling was als volgt zoals de meesten wel weten:

loc (1100, 1200, 1300 of 1500)
Stalen D
2x Plan K
2x Plan N

Deze werd soms versterkt met wat voorhanden was: Plan D, Plan K of Plan N. Ik heb gekozen voor versterking met twee Plan D's die ik over had.



Tractie is de blauwe 1203 van Märklin (37127). Dat plaatst de trein in de beginjaren '70 vanwege de opgedeelde luchtroosters van dit model.
Stalen D van Artitec (in de blauwe kleur passend bij deze Plan K)
2x Plan K van Elotrains
2x Plan N van Heris (in de uitvoering mèt bedden, dus op de keper beschouwd niet correct)
1x A Plan D van Roco
1x B Plan D van Roco
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 12   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Show je realistische treinsamenstelling
« vorige volgende »
Ga naar: