Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Show je realistische treinsamenstelling
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Show je realistische treinsamenstelling  (gelezen 167135 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 7 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #30 Gepost op: 29 December 2015, 22:54:40 »

Een hele pagina met alleen mijn samenstellingen... Nu weer een nieuwe pagina, met hopelijk weer bijdragen van anderen - nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ditmaal uit mijn hoge hoed de Noordzee Express uit 1976 (Hoek van Holland - Hamburg/Hannover vv). Die is vrij eenvoudig te realiseren.

Tractie: een loc uit de series 1100, 1200 of 1300 - nog niet gerenoveerd, blauw met vignetten of grijs/geel (1200 ononderbroken roosters)
Rijtuigen:
- RD (NS, Plan E of soms Plan D, blauw met met vignet)
- B + B + AB (DB, UIC-X, naar Hamburg, groen, pop of blauw/beige met blauwe logo's)
- B + AB + B (DB, UIC-X, naar Hannover, groen, pop of blauw/beige met blauwe logo's)

Dat ziet er bij mij als volgt uit:



De blauwe 1134 met vignet is van Roco, de RD van Artitec en de stam UIC-X in blauw/beige van LS-Models. De loc heb ik ondertussen onderhanden voor verbetering van de verlichting en aanbrengen van de detaillering. Aanleiding was deze foto: met al die gaatjes ziet het er niet uit. De rijtuigen zouden wat bonter kunnen, aangezien in die periode alle kleuren door elkaar reden. Persoonlijk vind ik 'm wel mooi strak zo, maar meer afwisseling is realistischer.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 30 December 2015, 08:04:12 »

Eergisteren zijn er op drehscheibe online wat treinen tussen Bentheim en Hengelo in 1983 en 1984 de revue gepasseerd. Daaronder de Noordzee Express met grijs-gele 1300, toen zonder plan E (zie foto 19).

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #32 Gepost op: 30 December 2015, 11:35:37 »

Dat is inderdaad een bijzonder fraaie bijdrage daar! Duim omhoog Jammer voor mij persoonlijk dat het de jaren '80 betreft, aangezien mijn samenstellingen vooral over tien jaar eerder gaan.
Ik kan de precieze samenstelling van de Noordzee-Express op de door jou bedoelde foto 19 niet zien. Wel zie ik direct na de loc een BD die er in 1976 ook niet in zat. Ongetwijfeld zal er ook een A of tenminste een AB (waarschijnlijk zelfs twee) meerijden. Veel van die D-treinen veranderden ieder halfjaar van samenstelling. Zodra het voor mij mogelijk is hier tekeningetjes van samenstellingen te plaatsen (zie http://forum.modelspoorwijzer.net/aanpassingen-op-de-website/formaat-plaatjes-aanpassen/) zal ik er eens wat voorbeelden van laten zien. Ik heb inmiddels Scandex en Noord West Express in de jaren '70 uitgewerkt en kan er ook een aantal in model laten zien.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 30 December 2015, 12:06:07 »

Samenstelling op die foto is zo te zien BDm-Bm-Am-Bm-Bm, waarbij de BDm een BDm273 en de eerste Bm een Bm232 lijkt te zijn, van de andere kan ik het niet zien.
Hier trouwens nog de samenstelling uit 1978 (naar beneden scrollen), daar gaan vijf rijtuigen uit Duitsland door naar Rotterdam resp. Hoek van Holland. Er komt wel een WRDs bij vanaf Bentheim, is dat soms zo'n Wagons Lits rijtuig?

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #34 Gepost op: 30 December 2015, 12:15:00 »

Dank je! die 1978-samenstelling had ik nog niet.

Er komt wel een WRDs bij vanaf Bentheim, is dat soms zo'n Wagons Lits rijtuig?
Met die vraag worstel ik ook nog. WRDs doet vermoeden dat het ook een bagagecompartiment betreft en die ben ik bij CIWL-rijtuigen (iig op dit traject) nog niet tegengekomen. Hij wordt in elk geval door NS geleverd, dus veel keuze is er niet. Wellicht toch één van de twee overgebleven Plan D's?


Overigens is die foto van die VT08 in 1964 op Nederlandse bodem òòk een fraaie tijdsbeeld zeg!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 30 December 2015, 18:02:48 »

Ik heb er nog wel één. Niet meer in deze vorm op de rails, maar wel zo'n 20 jaar zo te zien geweest.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #36 Gepost op: 30 December 2015, 21:05:21 »

Haal er 1 bak uit en je bent tamelijk up-to-date.

DDAR rijdt nu op Enschede-Apeldoorn.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 30 December 2015, 21:29:36 »

Klopt....maar niet met de 1702  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 590


« Antwoord #38 Gepost op: 30 December 2015, 22:01:56 »

@Jakop Wel gaaf die DD-AR! Ik kon altijd heerlijk slapen op die gifgroene banken. Tussen 2000 en 2001 een jaar lang dagelijks gereisd tussen Alkmaar en Almere Buiten. Tussen Amsterdam en Almere Buiten altijd een DD-AR en tussen Alkmaar en Amsterdam vaak een DDM-1 als spitstrein, als ik me niet vergis   :Smiley

Heb zelf de Artitec DDM-1. Wel buiten mijn tijdperk, maar beetje als nostalgie, omdat ik vroeger de Lima had.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #39 Gepost op: 1 Januari 2016, 09:06:00 »

De eerste post op dit forum in het nieuwe jaar!  Duim omhoog

Ditmaal een simpele bijdrage van mij, een stammetje Gbs met een 1100 ervoor. Beide zijn van Märklin. De bordessen voor de wagens zijn bij te bestellen. Dat is nog een projectje voor ooit.

« Laatste verandering: 1 Januari 2016, 12:07:17 door 1200blauw » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #40 Gepost op: 2 Januari 2016, 16:25:06 »

Ik ga maar even door met goederenvervoer. Ditmaal bestaat mijn bijdrage uit een autotransport waarvan ik me afvraag of het wel helemaal correct is.
Bedoeling is het transport van Ford automobielen uit Duitsland naar Nederland, gesitueerd in 1970 of 1971, Tp.4a dus. Uitgangspunt was een aantal Märklin-sets 46133,  een set met 2x Offs 59 (Laaes 541) van de Deutsche Bundesbahn (DB), beladen met 8x Ford Escort Mk.1. Dat heb ik zelf aangevuld en afgewisseld met verschillende Wiking Ford Capri Mk.1's. Tractie wordt geleverd door NS 1207 ("Märklin" 37121.2). Daarvan werden meen ik in 1971 de luchtroosters vervangen door onverdeelde, dus het kan mooi wat dat betreft.



Commentaren over de juistheid van dit transport hoor ik graag. Ik merk dat er over het goederenvervoer uit die jaren weinig beeldmateriaal beschikbaar is. Over met name dit autotransport kan ik weinig terugvinden. Toch moet het er geweest zijn. Foto's uit eind jaren '70 van treinen in Nederland met de eerste Fiesta's ken ik wel (en natuurlijk is er ook over de Pon-trein met VW's wel het één en ander terug te vinden).


Ik heb even wat naslagwerk gedaan en ik kom tot het volgende:

De Ford Escort MK1 is vooral geproduceerd in België en voor de Engelse markt in Engeland zelf. Echter van 1970 t/m 1974 is deze ook geproduceerd in West-Duitsland.

De Ford Capri MK1 is vanaf 1969 t/m 1974 geproduceerd in dezelfde fabrieken als de Ford Escort.


(foto: Eisenbahn Journal, Auto-Bahn)

Ik heb een foto gevonden van een Fort transport met Escorts die geproduceerd werden tussen 1975 en 1980. Mijn vermoeden is dat met deze treinen ook de eerdere transporten werden gedaan. Op de foto zijn naar mijn idee de volgende wagentypes te zien, de wagen achter de stoomloc is een Lae(q)s547/Laekk(q)s547 gevolgd door een Offs59.

Of de stam correct is weet ik niet zeker, maar in theorie zou het dus wel kunnen.


Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #41 Gepost op: 2 Januari 2016, 18:22:15 »

Werd er dan tussen 1975 en 1980 nog regulier met stoomtractie gereden in (toen nog) West-Duitsland?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 2 Januari 2016, 18:35:22 »

In oktober 1977 werden de laatste stoomloc's door de DB buiten dienst gesteld.

Dat ook de eerste Escortjes per trein werden vervoerd, geloof ik wel.
Maar dat er ook dergelijke treinen naar Nederland kwamen, lijkt me nog steeds twijfelachtig. Maar ik laat me graag corrigeren.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #43 Gepost op: 2 Januari 2016, 21:40:25 »

Dank voor het speurwerk Sander!

Of de stam correct is weet ik niet zeker, maar in theorie zou het dus wel kunnen.
Ik heb de stam samengesteld min of meer op basis van dezelfde aannames. Ik zal niet ontkennen dat er een spoortje wishful thinking bij betrokken was - ik vond de wagens met deze belading gewoon erg mooi.

Maar dat er ook dergelijke treinen naar Nederland kwamen, lijkt me nog steeds twijfelachtig. Maar ik laat me graag corrigeren.
Is je twijfel gebaseerd puur op geografische aspecten (Keulen resp. Genk ligt te dichtbij voor een trein), of twijfel je om andere redenen?

Ik ben benieuwd of we er samen uit kunnen komen. Ik heb ´m zelf niet sluitend kunnen krijgen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 3 Januari 2016, 11:54:25 »

Dat is wel de belangrijkste reden. Is er een significant voordeel om auto's eerst op een trein te zetten en daarna te distribueren boven rechtstreekse distributie? 
Daarnaast vraag ik me af wat dan de bestemming in Nederland geweest zou zijn. Ford had geen importeur en zat zelf in Amsterdam. Dat zou dan ook het meest in aanmerking komen als bestemming, maar zelfs in het boek "Amsterdam Goederen" van Hans Kaas wordt met geen woord over dergelijk vervoer gerept, terwijl andere autovervoeren daar wel worden genoemd. En aangezien ik er tot nu toe ook verder niks over kan vinden, ga ik er vooralsnog vanuit dat dergelijke treinen nooit hebben gereden. Het is gewoon te onlogisch.
Maar zelfs de meest onlogische dingen gebeuren soms toch.  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Show je realistische treinsamenstelling
« vorige volgende »
Ga naar: