Als de wanden langer worden moet de bodem ook langer worden en doordat alles ‘verschuift’ in de lengte, moeten de draaipunten voor de draaistellen ook op een andere plaats.
Ze moeten dan beide 3 mm meer naar het midden komen.
Dat is te realiseren door rechthoekig stukje bodem uit te nemen en omgekeerd weer te monteren. Hieronder afgetekend op de bodem.

Dat ziet er dan zo uit

Omdat het rijtuig samen met LSM ICR’s komt te rijden, wil ik dat de bakken t.o.v. elkaar op de juiste hoogte zitten.
Standaard staat de Mastica te hoog en iets kleinere wielen helpen, maar net niet genoeg.
Daarom is het omgedraaide stukje ook nog eens 0,5 mm verdiept geplaats zodat de bak nog iets lager komt en nu mooi strookt met de LSM.
Dan moet de bak maar eens in elkaar komen. Omdat alles niet meer origineel is; ingezette stukken, uit de andere gesloopte RD deuren, is de passing niet automatisch perfect.
Na wat vijlen en schuren hier en daar kan er gelijmd worden.

Duidelijk zicht baar op deze foto ook de strippen die zorgen voor de 0,5 mm verdieping van de draaipunten en de verlenging van de bodem van 16 mm.
De bevestigingspunten tussen bodem en dak zitten nu nog op originele afstand van de kopwanden en dat moet met het verlengde dak ook zo gemaakt worden.
Het rijtuig krijgt kortkoppelingen aan beide zijden van Artitec.
Na een uitgebreide meetsessie blijken ze direct op de wagenbodem gemonteerd kunnen worden.

Ook de standaard Mastica draaistellen moeten wat dichter naar de ‘waarheid’ of tenminste naar de exemplaren van Artitec worden opgewaardeerd.
Vanaf een oud Duits draaistel de generator gemonteerd en ook de schokbrekers worden gemonteerd.
