Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
 1 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 23:45:52 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Noordwaarts
Dat is iets te zuidelijk.    Cool

mvg,
Gert

 2 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 22:59:19 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Nederduitsemeester
Voorzichtig pijltje op Bareveld

 3 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 18:51:35 
Gestart door Jakop de Bruin - Laatste bericht door 1200blauw
Slim!   Duim omhoog

Zeg dat wel Duim omhoog

 4 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 18:01:11 
Gestart door Jakop de Bruin - Laatste bericht door Sander Lageveen
Lekker bezig Jakop!! Duim omhoog

 5 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 17:30:31 
Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door 1200blauw
Nu er een verkooprubriek bij is gekomen wordt de behoefte voor mij groter om mijn eigen berichten eenvoudig te kunnen melden.

Op twee andere fora wordt ook met de software van SMF gewerkt, BNLS en 3Rail. Daar gebruikt men resp. versies 2.0.15 (2009) en 2.1.6 (2025). Op beide bestaat de mogelijkheid je eigen berichten te melden. Of dat de default is durf ik natuurlijk niet te zeggen.

Zou Erwin (die heeft van de mods als ik het goed begrepen heb de meeste SMF-kennis?) eens kunnen reageren, zodat duidelijk is wat kan en wat niet kan? Als de uitkomst is dat het kan (en dat verwacht ik eerlijk gezegd wel), maar dat het teveel werk is, dan vind ik dat ook een geldig argument hoor Duim omhoog

 6 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 16:58:51 
Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door 1200blauw
Geruild tegen andere mooie spullen, dus nu voorraad nul.

Deze advertentie mag dus weg, maar dat kan ik niet anders melden dan op deze manier. Is daar een handigheidje voor dat ik niet gezien heb?

 7 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 13:20:44 
Gestart door Jakop de Bruin - Laatste bericht door Noordwaarts
Dat is te realiseren door rechthoekig stukje bodem uit te nemen en omgekeerd weer te monteren. Hieronder afgetekend op de bodem.

Slim!   Duim omhoog

mvg,
Gert

 8 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 12:26:37 
Gestart door neudalhausenstadbahn - Laatste bericht door neudalhausenstadbahn
De houten bakken heb ik gister verder opgebouwd en gister avond gespoten. Toen ik wilde gaan spuiten bleek het nat buiten dus de badkamer maar weer als spuitcabine gebruikt want die is afsluitbaar en heeft geforceerde afzuiging. Alleen over de werking van mijn mondkapje ben ik niet echt tevreden dus vandaag even kijken voor iets beters.


Daarna een de 4 rijtuigbakken gepakt die stuurstandrijtuig moeten worden. Nou kwam ik van de week foto's tegen van oude EW rijtuigen die met behulp van NPZ koppen tot stuurstandrijtuig waren omgebouwd. Voor mij is dat een goede reden te proberen die koppen ook op mijn ButjadingerBahn rijtuigen te zetten zo ging dat tenslotte in het echt al vaker. Zo kocht de NVAG van de DB enkele yl( midden instap) rijtuigen en liet eentje tot stuurstandrijtuig ombouwen met gebruik van een Wittenberg kop.

Ik heb de koppen met die omgebouwd moeten worden met styreen opgevuld. Als dit genoeg uitgedampt is schuur ik de nieuwe vorm in de kappen. Dit hoeft niet 100% glad, dat doe ik daarna met secondelijm en meel wel als de vorm er eerst maar in zit want secondelijm wil je niet machinaal schuren.


Groetjes Michiel

 9 
 Gepost op: 9 Oktober 2025, 11:57:06 
Gestart door Jakop de Bruin - Laatste bericht door Jakop de Bruin
Als de wanden langer worden moet de bodem ook langer worden en doordat alles ‘verschuift’ in de lengte, moeten de draaipunten voor de draaistellen ook op een andere plaats.
Ze moeten dan beide 3 mm meer naar het midden komen.
Dat is te realiseren door rechthoekig stukje bodem uit te nemen en omgekeerd weer te monteren. Hieronder afgetekend op de bodem.



Dat ziet er dan zo uit



Omdat het rijtuig samen met LSM ICR’s komt te rijden, wil ik dat de bakken t.o.v. elkaar op de juiste hoogte zitten.
Standaard staat de Mastica te hoog en iets kleinere wielen helpen, maar net niet genoeg.
Daarom is het omgedraaide stukje ook nog eens 0,5 mm verdiept geplaats zodat de bak nog iets lager komt en nu mooi strookt met de LSM.

Dan moet de bak maar eens in elkaar komen. Omdat alles niet meer origineel is; ingezette stukken, uit de andere gesloopte RD deuren, is de passing niet automatisch perfect.
Na wat vijlen en schuren hier en daar kan er gelijmd worden.



Duidelijk zicht baar op deze foto ook de strippen die zorgen voor  de 0,5 mm verdieping van de draaipunten en de verlenging van de bodem van 16 mm.
De bevestigingspunten tussen bodem en dak zitten nu nog op originele afstand van de kopwanden en dat moet met het verlengde dak ook zo gemaakt worden.

Het rijtuig krijgt kortkoppelingen aan beide zijden van Artitec.
Na een uitgebreide meetsessie blijken ze direct op de wagenbodem gemonteerd kunnen worden.



Ook de standaard Mastica draaistellen moeten wat dichter naar de ‘waarheid’ of tenminste naar de exemplaren van Artitec worden opgewaardeerd.
Vanaf een oud Duits draaistel de generator gemonteerd en ook de schokbrekers worden gemonteerd.


 10 
 Gepost op: 8 Oktober 2025, 18:52:33 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Noordwaarts
Lunde is niet juist.

mvg,
Gert

Pagina's: [1] 2 3 ... 10