
Waarschijnlijk een pot originele Dijon na de maaltijd maar toch:
Het waarom daarvan ben ik vergeten en kan het ook zo snel niet vinden.
Het antwoord zit eigenlijk al deels in je vraag verborgen: om de betreffende coupé snel te kunnen vinden voor de dienstdoende beambte. Omdat de IC-79 vaste samenstellingen hadden, met het restauratierijtuig als scheiding tussen 1e en 2e klas, was de 2e klas coupé direct aan de WR of AR gemakkelijk te vinden. De stationnementen waren op sommige stations kort en de Duitsers kennende, zeker in die tijd, moesten er natuurlijk talloze krabbels (met doordruk) gezet worden voor afgifte en inname in een korte tijd. De Kuriercoupé bevond zich in het rokengedeelte en als het rijtuig andersom stond, zat de Kurier dus aan de andere kant van het rijtuig. Kennelijk was het meer dan een bordje aan het raam (soms boven in het schuifdeel en soms (eerder?) beneden met geen uitzicht voor de beambte. Ik heb nog nooit het interieur van zo'n coupé gezien, ben wel benieuwd hoe dat er uit zag. De service werd ook in een aantal treinen naar het buitenland aangeboden, maar ik betwijfel of dat ook naar NL was. Ik heb in elk geval nog geen IC Kurier-coupé in NL gezien.
Om mij toch een beetje aan de titel van dit topic te houden een plaatje van mijn IC-79 in N die heel goed kan doorgaan voor de Frans Hals:

Ik kan met krabben en bijten (een Avmz 111 in de oude kleuren (zilvergrijs dak en zwart chassis) en een gedeklasseerde Am 203 (Echt Waar Gebeurd)) een trein van 10 rijtuigen samenstellen.
Er moet nog een 103 gevonden worden, hopelijk Piko een keertje.
In H0 wil ik nog een 12-delige (11 rijtuigen + loc) klassieke IC-79 samenstellen, ik heb nog plaats in de meukvitrine.
Ik twijfel nog tussen 1:87 "top spul" en Fleischmann 1:93 waar ik een zwak voor heb.
Recente berichten
.











