Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155668 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #135 Gepost op: 19 Maart 2021, 20:48:51 »

Als je niet zeker weet dat het aan de dikte van de draden ligt, zou ik die niet gaan vervangen.
Zelf geen ervaring met die C-rail spoel, maar heb bij de K-rail spoelen deze doorverbonden op een vergelijkbare manier. Deze werken prima.
De enige storingen die ik heb zijn 100% terug te leiden naar een slechte voeding en op z’n beurt dat weer aan de bekende Märklin stekkertjes die slecht contact maken. Die staan ook op de nominatie om verwijderd te worden. Vervanging is reeds in huis.
Dus eerst mijn vraag; gebruik jij die stekkertjes ook bij de wisselspoelen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #136 Gepost op: 19 Maart 2021, 22:09:45 »

De draden gaan zonder de stekkertjes rechtstreeks de decoder in, waar ze in de insteekbusjes kunnen worden vastgeschroefd. Dat kan dus het probleem niet zijn.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #137 Gepost op: 19 Maart 2021, 22:17:31 »

Als de wissel dan niet om gaat, gebeurd er dan compleet niks (dus doodse stilte) of hoor je wel wat, maar gaat hij evengoed niet om?
Kan je bij de switchpilot de tijd dat de spoel bekrachtigd wordt instellen?
Indien ja, waar staat hij nu op?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #138 Gepost op: 19 Maart 2021, 22:58:56 »

Ik hoor niet dat er een poging wordt gedaan de wissel om te leggen. Dat komt dan in ieder geval niet boven het rijgeruis van de treinen uit.
De spoel wordt 250ms bekrachtigd door de SwitchPilot. Of dat in te stellen is weet ik niet. Dit was de gewenste tijd. Ik heb ergens gelezen dat een langere tijd dan 250ms niet aan te raden is ik meen vanwege overbelasting van de wisselmotoren. In Rocrail staat de tijd op 500ms, maar dat maakt niet uit omdat die tijd wordt overruled door de ingestelde tijd in de SwitchPilot.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #139 Gepost op: 20 Maart 2021, 07:51:42 »

Ik zou hem dan eens testen als er geen omgevingslawaai is om te kijken of hij wel of geen geluid maakt.
Indien doodse stilte, zou ik met een multimeter eens meten of de spanning wel aan komt in  de wisselspoel (gele draad) 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #140 Gepost op: 20 Maart 2021, 08:12:06 »

Mijn wisseldecoders staan op 0,3 sec. wat vrijwel hetzelfde is en dat werkt prima.
Was even zoeken....nu mijn documentatie wat logischer opgeslagen   Grin
Maar stap 1 zou zijn; meten of er spanning aan komt in de wisselspoel op de gele draad.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #141 Gepost op: 20 Maart 2021, 09:33:59 »

Het is een wisselstraat van 8 wissels achter elkaar. In 9 van de 10 gevallen werken die vlekkeloos. In dat andere geval werkt één van de wissels niet, maar... dat is niet telkens dezelfde. Als ik mbv de ECoS de wissels stuk voor stuk test werkt alles op het oog prima (dat had ik ook bij het aanleggen even getest), al moest ik ook dan soms 2x drukken. Vandaar dat ik kom op vervangen van de draden. Ik kom tot de conclusie dat de spanning wellicht net te laag is om een wissel ALTIJD te laten omgaan. Over een afstand van een paar meter zul je toch best wat spanningsverlies hebben in een dun draadje lijkt me? Ik vraag me alleen af of dat zoveel is dat de wissels er niet door om gaan. En dan is nog de vraag of het komt door de voeding van de analoge trafo of een te zwak signaal van de baan. Ook dat heb ik met dunnere draden dan gebruikelijk aangelegd omdat er even niets anders voorhanden was.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #142 Gepost op: 20 Maart 2021, 09:49:34 »

Niks aannemen, maar eerst meten!
Als er genoeg spanning is heb je voor Jan Doedel de bedrading vervangen.
Overigens zijn alle trafo’s analoog  Wink
Meten hoeveel de trafo geeft en dan hoeveel er op de spoel staat.
Hoeveel volt is die trafo eigenlijk?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #143 Gepost op: 20 Maart 2021, 14:09:42 »

Je hebt gelijk. Toch maar eens een multimetertje scoren. Kan misschien vanmiddag nog wel.
De trafo is zo'n witte van Märklin, 32VA. Levert volgens mij 18V continue over de gele bus.
Kun je feitelijk ook de sterkte van het digitale signaal meten met een multimeter? Dat zal wel niet op dezelfde manier gaan als analoog denk ik?

Bedrading vervangen is overigens niet veel werk hoor. Ik gebruik halfopen oogjes. Daar hang je de draad zo in en verwijdert het ook zo weer.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #144 Gepost op: 20 Maart 2021, 14:35:29 »

Zie hier
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #145 Gepost op: 20 Maart 2021, 22:44:20 »

Oei, dat vergt nog wat extra knutselwerk...

Inmiddels heb ik de oorzaak van de ellende gevonden. Er blijken nòg twee wisselmotoren te zijn overleden inmiddels. In eerste instantie werkten ze nog haperend kennelijk, maar nu is het echt over. Dat zijn er dus in 10 dagen vijf van de 10. Gaat lekker Undecided

Zou 250ms wellicht een te lange tijd zijn voor een omschakelpuls? Ik vermoed ook dat Rocrail òòk de wissels die niet hoeven worden omgezet een puls geeft, dus terwijl ze al in de goede stand staan. Dat maak ik eruit op dat bij het gereedzetten van de wisselstraat de wissels die niet hoeven worden omgezet een pauze geven in het hoorbare ritme van omklikkende wissels. Dat betekent dus extra slijtage voor de wisselmotoren. Eens zoeken of dat ergens kan worden uitgezet.
« Laatste verandering: 20 Maart 2021, 22:45:53 door 1200blauw » Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #146 Gepost op: 20 Maart 2021, 23:37:29 »

Neem nou eens één van de overleden wisselmotoren, sluit de eindschakelaars kort, gewoon een draadje over de contacten en test dan of de motor nog steeds overleden is.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #147 Gepost op: 20 Maart 2021, 23:51:36 »

Daar moet ik even rustig de tijd voor nemen Anne en dat is nog niet het geval geweest. Aangezien het doorbranden van de eindafschakeling meestal de boosdoener is, zal dat hier niet anders zijn vermoed ik. Mijn vraag was of het verkorten van de pulstijd het doorbranden van de eindafschakeling wellicht zou kunnen voorkomen. Ook het onnodig aansturen van de wissels zou de levensduur van de eindafschakeling kunnen verlengen lijkt me.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #148 Gepost op: 21 Maart 2021, 08:20:38 »

Zoals gezegd schakelt het hier met 0,3 sec zonderenig probleem en Koploper bekrachtigt ook wel wissels die al goed staan.
In je laatste post ga je weer op vermoedens af.
assumption is the mother of all fuck-ups  Wink
Ik zou even tijd maken voor wat Anne voorsteld.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #149 Gepost op: 21 Maart 2021, 11:29:23 »

Het is niet de eindschakeling die doorbrandt, maar de vorming van plekjes in de schakelaars die op een gegeven moment de stroom niet meer geleiden.

Als je thuis in het donker een schakelaar overhaalt of een stekker in het stopcontact stopt dan zie je ook vonken en een vonk laat altijd wat achter.

Groet, Anne W

Gelogd
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: