Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 159686 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #165 Gepost op: 28 Maart 2021, 13:07:04 »

Ik hoop, dat 1200blauw zijn bevindingen neerlegt in het forum van Rocrail. Ik ben ook geen deskundige ter zake, maar ook hevig geïnteresseerd.

Ach en boerenverstand voedt wel de wereldbevolking.  Grin
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #166 Gepost op: 28 Maart 2021, 16:14:53 »

Er wordt daar erg op gehamerd dat je een incident aanmaakt. In dat incident moet dan alle data van Rocrail worden opgenomen, waardoor ineens inzichtelijk is met welk materieel ik rijd, omdat Rocrail de hele ECoS leegleest en in het incident opneemt. Daarom ben ik niet happig op problemen "officieel" melden daar en probeer ik bij voorkeur zelf oplossingen te vinden. Soms stel ik er een vraag die me de goede kant op zou moeten helpen. Overigens treedt dat probleem met incidenteel doorschieten pas op na een uur of drie rijden hoor. Dat is voor de meeste mensen al heel veel denk ik.
Ik krijg van een aantal mensen ook het advies gewoon op Koploper over te schakelen. Zo ver ben ik nog niet. Overigens is Rocrail ook geen nieuw programma. Het bestaat al sinds 2006 heb ik ergens gelezen.

Overigens slechts wat voorbereidende werkzaamheden kunnen doen voor de pendelbaan, zoals schoefoogjes zetten voor de bezetmelddraden en wat gaatjes geboord om de draden door te leiden.

"And now something completely different" Smiley
De laatste tijd rijd ik erg veel en soms dus ook lang achter elkaar. Daardoor begint zich het volgende probleem aan te dienen: vervuiling van de rails. Sinds kort ben ik ook aan het experimenteren met ATF. Dat lijkt tot verbetering te leiden vwb het contact tussen rails en wielen. Wat het met de ABS'jes doet weet ik niet. Vooral op de K-rails zie ik veel zwarte vlekken ontstaan, residu van de ASB's denk ik. Of er een relatie is met de ATF durf ik niet te zeggen. De treinen rijden er wel probleemloos over. Op C-rails zie je het niet zo. Het lijkt ook of die rails als het ware schoongereden wordt, omdat treinen er beter op rijden na een poosje gebruik. Toch zijn er een paar hardnekkige plaatsen waar treinen wat schokken of zelfs helemaal gaan stilstaan, ATF ten spijt. Ik heb geen reinigingswagen, maar overweeg dat nu wel. Er zijn verschillende systemen heb ik gezien, van stofzuigers (tegen de pluisjes) tot railpoetsers (tegen de vlekken), met uiteenlopende prijzen. Wat is jullie ervaring met zo'n railreinigingswagen (al dan niet icm ATF) en welke zou je voor drierail aanraden?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #167 Gepost op: 28 Maart 2021, 16:30:38 »

Ik heb geen ervaring met drierail, dus daar kan ik je niet specifiek op adviseren.
Ik heb een Dapol stofzuiger die ik af en toe een rondje laat meerijden. Je ziet dan wel dat het een en ander wordt opgezogen, maar of het echt nut heeft heb ik mijn vraagtekens bij. Aan de andere kant, wat is opgezogen kan niet meer op de baan liggen en soms vind ik daardoor weer een verloren onderdeel terug.
Verder heb ik een Roco-railreiniger. Moet ergens in een doos liggen, maar gebruik ik eigenlijk nooit.
De beste remedie tegen vuil worden is gewoon regelmatig rijden (de allerbeste geen ASB's, maar dat heeft weer andere nadelen).
Binnenkort wil ik mijn baan weer eens opstarten, dat zal na ruim drie maanden stilstand niet vanzelf gaan, maar na een uurtje rijden zijn de meeste problemen wel weer weg. Als er dan toch nog een plek is waar een loc hapert, ga ik er met een poetsrubber overheen.
ATF heb ik tot nu toe alleen bij mijn draaischijf gebruikt. De combi van messing rails en erg langzaam rijden is niet ideaal, ATF verbetert dat in elk geval iets.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #168 Gepost op: 28 Maart 2021, 20:51:58 »

Ik gebruik wel ATF en er in de loop der tijd wel zuiniger mee geworden.
Of het de ASB’s aantast denk ik niet. In elk geval die van Märklin niet.
Mijn Roco 1204 stond laatst zonder banden op de helling te slippen. Alles weg.... vond er later wat delen van terug in een wissel. Of dit van ATF kwam betwijfel ik toch. De kwaliteit bij Roco, Artitec en ook bij de Elotrains 1500 is middelmatig tot slecht is mijn ervaring. Betreffende treinen hebben inmiddels die van Märklin om de wielen.

Ervaring met poetswagens heb ik nog niet. Heb er wel 1 op de plank liggen van Roco en die moet nog even gedrieraild worden  Wink
Als treinen bij mij hakkelen of stranden is het negen van de tien keer het contact van de sleper met de pukkels.
Een beetje ATF op de sleper met een wattenstaafje en dan afvegen met een wc papiertje werkt wel al is m.i. veel rijden -of veel slepers over de pukkels laten gaan- is de beste oplossing.
Onder mijn schoonmaaktrein to be build zal dan ook een behoorlijk aantal slepers komen te zitten.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #169 Gepost op: 29 Maart 2021, 22:15:43 »

Eigenlijk proef ik overal dat zo'n poetswagen eigenlijk nauwelijks gebruikt wordt. ATF is daarentegen redelijk ingeburgerd. Conclusie kan denk ik wel zijn dat een poetswagen eigenlijk geen must is, meer een luxe. Aangezien ik zo'n ding eigenlijk foeilelijk vind denk ik dat ik de aanschaf voorlopig even uitstel. Ik denk dat de beste optie is alles nogmaals grondig schoon te maken, desnoods met een lap wasbenzine. Ventileren is wel een dingetje, dus dat wordt een uitdaging.

Vandaag ben ik aan het prutsen geweest met de pendelbaan. Ik heb er mijn Sikje op laten pendelen. Dat ging even goed, totdat ik ook de hoofdbaan inschakelde. Toen stierf de Sik een stille dood. Ik denk dat de stroomvoorziening niet in orde is, dus dat moet ik nog verbeteren door meer contactpunten te maken dan die ene die er nu is. Dat was eigenlijk wel volgens verwachting. Goede nieuws is natuurlijk dat het in principe goed werkt, dus met de schakeling en het configureren van Rocrail is het in orde Smiley
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #170 Gepost op: 30 Maart 2021, 22:34:12 »

"Märklin, die Marke mit dem klaren System und den versagenden Weichenantrieben". Nummer 8 kondigt zich aan. Af en toe heeft 'ie er geen zin in rechtuit. Dat kennen we: binnenkort doet 'ie niets meer Undecided
Waarschijnlijk al beschadigd geraakt tijdens de te lange belasting.
« Laatste verandering: 30 Maart 2021, 22:36:21 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #171 Gepost op: 31 Maart 2021, 21:40:05 »

Ook even mijn successen vieren Smiley

Sinds vanavond heb ik een functionerende pendelbaan met daarop een heuse nieuwe, zojuist ontvangen Artitec DE2 van De Koploper. Theo heeft me zelfs de ontbrekende zakjes met onderdelen nog nagestuurd. Dat is pas service! Duim omhoog
Ik ga nu uitvissen hoe ik de DE2 zo gek krijg dat 'ie de verlichting dooft zodra hij tot stilstand is gekomen. Bedoeling is namelijk dat het lijkt of 'ie nog een heel eind doorrijdt, naar het niet-bestaande station in de verte, maar in werkelijkheid met de gedoofde lichten onder een viaduct blijft staan tot 'ie weer terug mag.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #172 Gepost op: 31 Maart 2021, 22:15:51 »

Dat klinkt mooi. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Foto's  Wink
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #173 Gepost op: 1 April 2021, 07:25:29 »

Er wordt daar erg op gehamerd dat je een incident aanmaakt. In dat incident moet dan alle data van Rocrail worden opgenomen, waardoor ineens inzichtelijk is met welk materieel ik rijd, omdat Rocrail de hele ECoS leegleest en in het incident opneemt. Daarom ben ik niet happig op problemen "officieel" melden daar en probeer ik bij voorkeur zelf oplossingen te vinden. Soms stel ik er een vraag die me de goede kant op zou moeten helpen.

Aan de andere kant is het geen publieke toegankelijk forum, alleen voor leden en kun je na het oplossen je zip-file weer verwijderen. Mijn ervaring is, dat maar weinigen de moeite nemen de zip te downloaden en te bekijken op de moderatie en helpenden na.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #174 Gepost op: 1 April 2021, 20:49:21 »

Ik ben geneigd iets voorzichtiger te zijn. Het is weliswaar een besloten forum, maar iedereen kan lid worden. Zo heel besloten is het dus eigenlijk niet. En wat ìs op het internet blìjft op het internet, dus verwijderen is maar relatief natuurlijk...

Dat klinkt mooi. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Foto's  Wink

Ach vooruit, omdat je het zo vriendelijk vraagt:



Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #175 Gepost op: 2 April 2021, 05:34:18 »

Het is weliswaar een besloten forum, maar iedereen kan lid worden....

Mits je natuurlijk gebruiker bent van Rocrail. Maar je hebt wel een punt, dat eens op het internet...

Heb nog even navraag gedaan bij Kleine over de schakelpuls. Het duurde even, want zij hadden het antwoord niet paraat en moesten het navragen bij de producent.
De decoders 74460/74461 krijgen hun puls van de centrales en deze bedraagt 200 ms.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #176 Gepost op: 2 April 2021, 08:30:02 »

Dat is een mooie aanvulling. Dan staat de pulslengte met 195ms nu dus precies goed Smiley

Mits je natuurlijk gebruiker bent van Rocrail.

Daar wordt niet op gecontroleerd, dus ook als je meer dan bovengemiddeld geïnteresseerd bent in de spullen van anderen kun je er gewoon lid worden. Hier ook trouwens.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #177 Gepost op: 2 April 2021, 12:15:54 »

Mooi om zo een beeld te krijgen. Lijkt mij best een grote baan waar nog werk aan de winkel is qua landschap. Mooie trein van Artitec. Had er bijna één gekocht totdat ik las dat krappe bochten een probleem zijn.
Groet,
Anton
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #178 Gepost op: 2 April 2021, 14:59:02 »

Los van het feit dat mijn DE2 wat contactproblemen heeft die ik niet boven water lijk te krijgen, rijdt hij bij mij door radius 360 mm.
De bakken zitten dan wel tegen elkaar aan, maar verder geen probleem dus.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1584


Benoemd snoodaard


« Antwoord #179 Gepost op: 2 April 2021, 17:30:05 »

Bij mij gaat 'ie door Märklin R2. Daarvan weet ik zo de radius niet. Dan maakt hij wel wat herrie. Groter probleem zijn de slanke wissels uit het C-railsprogramma. De zijkanten van de draaistellen komen bij dit stel tegen de hoger liggende puko's van de wissels aan. Die wissels liggen gelukkig niet in de pendelbaan, maar wel op de hoofdbaan. Dat beperkt de inzet van dit stel natuurlijk wel, dus een oplossing vinden is gewenst, maar niet noodzakelijk.

Mooi om zo een beeld te krijgen. Lijkt mij best een grote baan waar nog werk aan de winkel is qua landschap.

Zeker, af is het nog lang niet. Ik ga het schaduwstation uiteindelijk afdekken met 60x60cm tegels van een nog te bepalen materiaal. Zodoende denk ik de scenery op mijn gemakje te kunnen bouwen aan de eetkamertafel, dus zonder ingewikkeld gehang en gekruip. Of dat in de praktijk uitpakt zoals ik het heb bedacht zal ooit blijken. Voor een idee over hoe dat eruit zou moeten gaan zien verwijs ik naar post #64 van dit draadje.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: